Кабміну потрібно терміново уважно оцінити перспективи високої імпортозалежності країни у сфері нафтопродуктозабезпечення, що зберігається, і не допустити збільшення поставок з Росії. Про це йдеться у прес-релізі Консалтингової групи "А-95", пише enkorr.ua.
Зазначається, що за 11 місяців поточного року імпорт дизпалива становив 85% від балансу ринку, що фактично відповідає рівню попереднього року (84%).
Хоча у структурі поставок відбулися позитивні зміни. Частка імпорту з РФ знизилася до 24% (1,779 млн т), тоді як у 2020 році було встановлено історичний рекорд поставок із РФ – 2,614 млн т, що становить 35% ринку. Максимальна частка російської ДП була досягнута у 2018 році – 40% (2,597 млн т).
Проте падіння поставок з найбільшого джерела спричинило збільшення імпорту дизпалива через морські порти з 775 тис. т у 2020 році до 1,1 млн т за 11 міс. 2021 р. Частка цього каналу постачання зросла з 10% до 15%.
Згідно з повідомленням, на максимальних оборотах останні сім років перебуває і українська нафтопереробка.
«Головною причиною позитивних змін у структурі постачань стало зупинення прокачування дизпалива нафтопродуктопроводом «Прикарпатзахідтранс». Відповідно, це і є необхідна, нехай і не цілком достатня умова для збереження та подальшого розвитку диверсифікації джерел постачання палива в Україну», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
На думку експерта, Кабмін має продовжити 4%-е мито на трубопровідні поставки російського дизпалива, дія якого закінчується 31 грудня 2021 року.
«Скасування мита відкриє шлях масованим прокачкам обсягом 100-150 тис. т дизпалива на місяць, що у сумі з залізничними поставками збільшить частку Росії до 50% українського ринку. Це нерозумно та дуже небезпечно, особливо в умовах нової політичної ескалації», – вважають у «А-95».
На думку експертів, для зниження імпортозалежності у паливній сфері уряд має стимулювати збільшення нафтопереробки шляхом захисту внутрішнього виробника, а також за допомогою стимулюючих тарифів на імпорт сировини та експорт нафтопродуктів.
Аналогічні заходи у комплексі із забезпеченням достатніх залізничних потужностей необхідні длля подальшого нарощування «морського» імпорту палива.
«Потенціал українських НПЗ та морських портів здатний повністю покрити потреби України в бензині та авіапаливі, а також може скоротити імпорт дизельного палива з Росії та Білорусі більш ніж на 50%, до сумарних 30-35%. Водночас держава отримає різке зростання доходів від завантаження НПЗ, портів, залізниці та нафтотранспортної системи», – заявили у Консалтинговій групі «А-95».
Як писало DT.UA, проект «Рейтинг. Бізнес в офіційних цифрах» опублікував оперативні дані щодо сплати податків мережами АЗС за дев'ять місяців 2021 року. У своїй статті – «Королі та блазні-2: як платять податки мережі АЗС у 2021 році» Сергій Куюн, директор ТОВ «Консалтингова група А-95», проводить короткий аналіз цих захоплюючих даних.