За оцінками експертів Всесвітнього економічного форуму, проблеми, з якими стикаються українські експортери, - це відсутність доступу до торгового фінансування, недостатній рівень технологій виробництва і навичок персоналу, труднощі у визначенні потенційних ринків і покупців, невідповідність продукції міжнародним технічним вимогам і стандартам, а також проблеми доступу до імпортних ресурсів, необхідних для виробництва. Насамперед, експортерам слід підвищити ефективність власного бізнесу.
Бажання стрімкої окупності, "швидких грошей", є другою причиною того, чому ми не завойовуємо зовнішні ринки, а тупцюємо на місці. Також існує величезний потенціал скорочення витрат і втрат на всіх етапах ланцюжка поставок. Наприклад, в українському зерновому секторі логістичні витрати на тонну зерна в півтора рази вище, ніж у Франції, Німеччині і США. Аграрії з року в рік виправдовуються, що працюють на межі рентабельності, але виходить, що лише за рахунок оптимізації витрат на перевезення вони можуть її підвищити. Для проведення експортної операції в Україні потрібно 11 документів, загальний процес триватиме в середньому 127 годин і буде коштувати 667 дол. Причому найбільше часу витрачається саме на підготовку документів. На вартість процедур оформлення також припадає майже половина вартості експортної операції. А внутрішні перевезення є самим дорогим етапом експорту.
На думку українських експортерів, найменш проблемними процедурами в Україні є отримання сертифіката походження та проходження екологічного контролю, а найбільш проблемними залишаються відшкодування ПДВ та валютний контроль (опитування ІЕІ, проведений в рамках проекту "Торгова політика і практика в Україні", 2015 р.).
Основними причинами небажання експортувати товари в ЄС залишаються несприятлива економічна ситуація в Україні, відсутність партнерів за кордоном, обтяжливість внутрішніх експортних процедур і відсутність фінансування. У той же час названі проблеми по-різному сприймаються підприємствами в залежності від їх розміру. Так, відсутність партнерів за кордоном є найбільшою проблемою для малих і середніх компаній. Їх же стримує брак фінансування. Недолік інформації також гостріше відчувають невеликі підприємства, тоді як великі практично не згадують про цю проблему. І якщо уряд серйозно націлене на "експортний прорив", то потрібно зосередитися саме на усунення бар'єрів для середніх і невеликих компаній. За оцінками ІЕД, частка малого і середнього бізнесу становить 14,5% від загального обсягу поставок з України. Це вдвічі менше, ніж в середньому в країнах ЄС і відповідає умовному передостанньому місці в Європі. При цьому малі підприємства витрачають вдвічі більше часу на оформлення товару, а вартість оформлення зовнішньоторговельних операцій у них вище з-за невеликих розмірів партій.
"Для того, щоб принципово змінити ситуацію, достатньо лише навести порядок в системі держрегулювання експортних процедур, прибрати бюрократичні бар'єри, створити дійсно рівні для всіх умови. Стратегічно важливо також розвиток інфраструктури з урахуванням потреб міжнародної торгівлі. І не тільки розвиток терміналів та мережі доріг, але і транспортних послуг - дистрибуції, логістики, страхування. А також політичних, юридичних і фінансових умов надання цих послуг. У гонитві за експортною виручкою держава не помічає дрібного виробника і, на жаль, глухо до його прохань. Потужне лобі агросектору просуває рішення, вигідні великим компаніям, а дрібні поки змушені самотужки боротися з вітряними млинами української бюрократії, торговельних квот і обмежень", - приходить до висновку автор статті.