Не існує універсального рецепту вирішення проблеми спрощеної системи оподаткування в Україні. Однак визначення спрощеної системи як пільги і підтримка державою виключно категорій платників, на яких воно поширення цієї пільги передбачає, є одним з шляхів порятунку спрощеної системи.
Про це в статті для DT.UA пише Юрій Федчишин, експерт Інституту суспільно-економічних досліджень, партнер ЮК Onstan.
Експерт перераховує основні проблеми спрощеної системи, яка діє в Україні:
1. Порушення конкуренції. Через різні умови оподаткування діяльності платник податку на загальній системі не може за інших рівних умов конкурувати із спрощенцем.
2. Викривлення ринку праці. В Україні не створено передумов для того, щоб працівника не оформлювали як спрощенця. За однакових обсягів отриманих доходів на спрощенця лягає значно менше навантаження, ніж на фізичну особу - найманого працівника. А це прямо впливає на недотримання принципу справедливості при оподаткуванні.
Кім цього, використання найманої праці шляхом оформлення працівників як платників єдиного податку призводить до обмеження прав працівників, оскільки формально підприємець не має трудових прав, передбачених трудовим законодавством.
3. Використання системи тими, для кого вона не передбачена за своєю суттю. Спрощена система створює ініціативу, але жодним чином не запобігає низці проблемних ситуацій. Наприклад, коли платник податку "подрібнюється" на кілька платників податків, які отримують доходи в межах, передбачених спрощеною системою. Або, знову ж таки, коли він оформлює свою діяльність через кількох спрощенців, що формально діють від свого імені, а в реальності є найманими працівниками. Таке "наївне" податкове планування поширене лише в Україні - у розвинених країнах подібна практика майже неможлива.
4. Недостатня деталізація обліку діяльності. Через відсутність детального обліку та використання РРО чи інших механізмів контролю спрощена система залишає можливості для використання її в сумнівних операціях. Наприклад, при збуті контрабанди або тіньового товару.
На думку Федчишина, в української влади є три варіанти подальших дій стосовно єдиного податку: не змінювати нічого, скасувати систему або значно знизити поріг для її застосування, і реформувати систему.
Реформувати єдиний податок і при цьому задовольнити всіх дуже непросто, зазначає експерт. Він переконаний, що спрощена система - далеко не єдиний шлях стимулювання малих підприємців. "У разі скасування спрощеної системи можливе введення значної кількості податкових пільг на їхню підтримку: від індивідуального податкового кредиту для кожної фізичної особи-резидента до зниження податкової ставки і спрощення ведення обліку в рамках загальної системи", - пише автор.
У будь-якому випадку, упевнений Федчишин, зміни "спрощенки" можуть бути тільки частиною відвертої і докорінної податкової реформи.
Детальніше про проблеми спрощеної системи оподаткування читайте в статті Юрія Федчишина Спрощена система: скасувати не можна залишити у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".