З початком повномасштабної війни в Україні було скасовано акцизні збори на моторні палива, а податок на додану вартість знижено з 20 до 7%. Це дало можливість зрізати ціни на колонках на 10 грн/л і підтримати споживачів. Зараз же настав час для повернення податків. Про те, скільки може отримати бюджет, та чи вдасться досягти показників минулого року, йдеться у матеріалі директора Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна «Повернення податків на пальне: як зібрати та як не втратити».
«Повернення паливних податків було лише питанням часу, який, схоже, настає. По-перше, державі потрібні гроші, по-друге, зараз непоганий момент з погляду світової кон’юнктури цін на нафту та нафтопродукти. Але за останні місяці багато чого змінилося, наприклад, ринок нафтопродуктів революційно розвернувся на 180 градусів», - зазначає Серій Куюн.
На думку експерта, те, що відбулося на ринку нафтопродуктів за останні три місяці, — перша велика перемога України в цій війні. За стислий час країна повністю змінила джерела постачання й фактично реалізувала те, що давно повинна була зробити. Позбувшись 100% довоєнних каналів постачання світлих нафтопродуктів унаслідок зупинки імпорту з Росії й Білорусі, блокади морських портів і руйнування нафтопереробних заводів, сьогодні ринок забезпечує постачання через західний кордон. Вирішено завдання, якого не вирішувала жодна країна.
За словами Сергія Куюна, податки на пальне на фоні рекордних цін на нафту в цьому році знижували багато країн. Та наразі, бюджет України без цих грошей вже не може обійтись.
«Зниження податків або запровадження державних дотацій на пальне під тиском рекордних цін на нафту — поширена практика цього року. Першими це зробили поляки на початку року, ближче до літа — Німеччина, Франція та деякі інші країни. Кабміну воюючої України у березні рішення про зниження податків на пальне далося непросто, але зрештою потужна підтримка внутрішнього споживача у трагічному березні відбулася. Поточна ситуація з державними фінансами вже не залишає простору — треба шукати внутрішні резерви, а паливні податки є потужним джерелом наповнення бюджетів усіх країн», - зазначає експерт.
До війни «нафтові» акцизи давали до 70 млрд грн, або до 2,25 млрд євро на рік (за минулорічним курсом). ПДВ на акциз — ще 0,45 млрд євро відповідно. Ставки були такі: бензин — 213 євро/1000 л, ДП — 139, скраплений газ — 52 євро.
Але, на думку експерта, таких грошей Український бюджет вже не отримає, адже обсяг споживання моторних палив зменшився з 12 млн тонн на рік до орієнтовно 7,2 млн тонн.
Розрахунки показують, що повернення старих ставок акцизів приноситиме до бюджету 4,6 млрд грн на місяць (4,9 млрд грн з ПДВ 7%) проти у середньому 5,8 млрд грн на місяць (7,1 млрд грн з ПДВ 20%) торік. Якщо брати у валюті, то це на 75% менше, ніж минулого року (131 млн євро проти 229 млн). Відповідно, якщо держава хоче поновити валютні надходження від акцизу, його треба фактично майже подвоювати, що призведе до стрибка кінцевих цін більш як на 20% від поточних цін на АЗС.
«Отже, досягнути минулорічних 2,7 млрд євро акцизу та ПДВ на нього буде важко. Більш реалістичним виглядає отримання гривневого обсягу у 85 млрд грн, або 2,27 млрд євро», - резюмував Сергій Куюн.
Нагадаємо, за інформацією щотижневого дослідження Консалтингової групи «А-95», український ринок дедалі більше затоварюється пальним, а попит на нього дедалі падає, через що АЗС вже готові торгувати по собівартості продукту.