Поточна економічна динаміка не дозволяє сподіватися на забезпечення планових надходжень до бюджету без збільшення тиску на легальний бізнес. Тому бюджетний закон має потребу в перегляді і скороченні закладених у ньому доходів і витрат. Втім, офіційний секвестр держбюджету малоймовірний, вважають опитані ZN.UA експерти.
Як прогнозує екс-в.о. міністра фінансів Ігор Уманський, за підсумками січня-серпня доходи держбюджету можуть кумулятивно скоротитися на 2% порівняно з аналогічним торішнім періодом. На його думку, в поточних економічних умовах держкошторис необхідно терміново переглядати. "В дохідній частині слід скорочувати, перш за все, план надходжень по ПДВ і податку на прибуток. У видатковій частині зробити це, зрозуміло, буде непросто, хіба що "з миру по нитці", - констатує експерт.
На Банковій забили тривогу: виконання соціальних ініціатив Януковича під загрозою
Директор департаменту податкової політики та моніторингу Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень Артем Рудик передумовою для прогнозованого скорочення бюджетних доходів порівняно з аналогічним торішнім періодом, крім чинників охолодження економіки (зниження виробництва в країні, обсягів експорту-імпорту) називає і зниження ставки податку на прибуток.
З-за рецесії в економіці і спровокованої нею низької інфляції, старший аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Олександр Жолудь також прогнозує за підсумками січня-серпня значне відставання доходів від рівнів, закладених у поточній версії держбюджету.
Експерт МЦПД також говорить про необхідність йти на скорочення доходів держскарбниці, насамперед, у частині надходжень ПДВ. На його думку, при такому сценарії перегляду вимагає також видаткова частина, але зробити це буде не просто, так як традиційно йдуть під ніж капітальних витрат і так передбачено не багато.
У той же час, Ігор Уманський, схиляється до точки зору, що в сформованих умовах уряд навряд чи піде на офіційний секвестр бюджету, беручи до уваги вказівки керівництва держави щодо, навпаки, збільшення доходів і витрат. Перемогою для Мінфіну і Міндоходів, якщо ми вдасться хоча б відстояти поточні параметри. Але наслідком цього може стати посилення тиску на економіку. Полегшити ситуацію для уряду може використання казначейських векселів, що дозволяють фактично фінансувати держзобов'язання без відповідних доходів. За даними екс-чиновника, запуск векселів може відбутися вже у вересні.
Нагадаємо, що згідно з повідомленням Міністерства фінансів, дефіцит держбюджету в січні-липні 2013 року склав 30,27 млрд грн, що в 1,79 рази більше дефіциту за підсумками аналогічного періоду минулого року в 16,94 млрд грн.
За інформацією Адміністрації президента, доходи загального фонду держбюджету за підсумками 7-ми місяців поточного року були на 354,9 млн. грн., або на 0,2% меншими від запланованого на цей період обсягу надходжень. При цьому обсяг податкових надходжень виявився меншим запланованого на 3,2 млрд. грн.
Основними причинами фіксуються недонадходжень (в чинній редакції закону про держбюджет передбачено збільшення доходів на 5,3% за підсумками року) є явне відставання поточної макродинамики від закладених у бюджетні розрахунки прогнозів індикативних показників.
Так, при очікуваному зростанні реального ВВП на рівні 3,4% за підсумками року фактично за підсумками першого півріччя було зафіксовано зниження на 1,1%. Падіння обсягів промисловості за підсумками 7-ми місяців склало 5,3% до аналогічного торішнього періоду.
При закладеному в розрахунках бюджетних надходжень збільшення фонду оплати праці на 10,9%, реальний приріст поки що більш ніж в два рази менше - 4,8%.
Не виправдовує бюджетних очікувань і динаміка зовнішньої торгівлі. При очікуванні зростання експорту в цілому за рік на 6,4%, фактичне падіння за підсумками січня-липня п.р. становить 7,2%. По імпорту при планових темпах збільшення на 6,9%, реальний показник знизився на 12,8%. !zn