Через нереалістичний держбюджет третій транш МВФ може стати для України останнім

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Через нереалістичний держбюджет третій транш МВФ може стати для України останнім Україна має всі шанси наступити на старі граблі в питанні співпраці з МВФ © Нацбанк України/Facebook
Український бюджет не буде реалістичним до тих пір, поки його видаткова частина буде формуватися, виходячи з політичних інтересів, а не реальних можливостей.

Україна має всі шанси наступити на старі граблі в питанні співпраці з МВФ
Україна має всі шанси наступити на старі граблі в питанні співпраці з МВФ
Урізаний "історичний" третій транш МВФ в рамках діючої програми може стати для України останнім - занадто багато "принципових" перешкод на шляху його виділення. Та чи не головним з них виявиться кінцева редакція поданого Кабінетом міністрів минулого тижня в парламент проекту держбюджету на наступний рік.

Про це пишуть у своїй статті для DT.UA Юлія Самаєва та Юрій Сколотяний.

"Хороше та поки що традиційно оповите таємницею питання - точний зміст угоди з МВФ після її перегляду та перелік узятих на себе українською стороною зобов'язань. Компенсувати голод на відповідну інформацію, за вже теж усталеною традицією, доводиться з неофіційних джерел. Подібна "залаштунковість" цих переговорів і домовленостей досить сумнівна (якщо взагалі прийнятна) з огляду на те, як і наскільки їхній зміст впливає на поточний і майбутній добробут 45 млн українців. Утім, навіть зазвичай надто обтічні формулювання прес-релізу МВФ можуть пролити чимало світла на підвищену трудність завдань, вирішення яких українська сторона всіма силами відкладала на нинішню осінь", - йдеться в статті.

Як пишуть Самаєва і Сколотяний, першим пунктом там значиться "подальший прогрес у сфері фіскальних реформ", що має ключове значення для забезпечення стабільності в середньостроковій перспективі".

"Тут мається на увазі "запобігання змінам у податковій політиці, які призводять до збільшення податкового дефіциту", причому "акцент необхідно робити на поліпшенні податкового та митного адміністрування". Але тут слід згадати, що звільнення нинішнього голови ДФС Насірова, який явно не справляється із завданням поліпшення, виявилося поки що не по зубах нинішньому голові Мінфіну. А глава уряду явно "попустився" у намаганні навести лад на митниці, призначивши туди свого "смотрящого". Отже, розраховувати на дуже вже серйозний прогрес на цьому поприщі, мабуть, не варто", - пишуть автори статті.

Аналогічна ситуація і з згаданим в повідомленні МВФ "здійсненням параметричної пенсійної реформи", що має "вирішальне значення для зменшення великого структурного дефіциту Пенсійного фонду, сприяння зменшенню бюджетного дефіциту і державного боргу...".

Читайте також: Основні показники проекту держбюджету-2017: інфографіка


"Реалізація тільки цього завдання видаватиметься архіскладною, якщо згадати про глибину проникнення зарази популізму в нинішнє парламентське середовище та все українське суспільство", - йдеться в матеріалі.

Як пишуть Самаєва і Сколотяний, перелік оголошених з Вашингтона завдань великий і аж ніяк не обмежується вищенаведеними пунктами. І багато з них зовсім не нові, але від цього їх реалізація не стає простішою, - зниження інфляції і збільшення золотовалютних резервів (що вкрай проблематично в умовах нереалістичного бюджету), дерегуляція, зміцнення банківської системи, боротьба з корупцією, реорганізація державних підприємств.

"Але головним лакмусом того, наскільки нинішні мешканці високих кабінетів на Печерських пагорбах справді мають намір виконувати переглянуті зобов'язання за програмою, буде те, наскільки цивілізовано, прагматично та прозоро в Україні проходитиме бюджетний процес і чи впишеться дефіцит держфінансів у МВФ-ські рамки. І якщо повториться практика попередніх років, коли бюджет приймався в розпал католицьких різдвяних канікул і "зводився" на коліні в кулуарах парламенту, перегляд, безсумнівно, буде відкладений з усіма наслідками, що звідси випливають. Але ж у напутньому слові до траншу, який відправляється в Київ, директор-розпорядник МВФ Лагард, крім іншого, наполегливо порекомендувала українському уряду взяти під контроль державні фінанси..", - йдеться в статті.

У той же час, як підкреслюють Самаєва і Сколотяний, Україна фінансує заклади і держпрограми, а не конкретні результати.

"Процедури оцінки ефективності використання державних коштів не існує. Про неефективність ми готові говорити годинами, киваючи убік відомств, держпідприємств, НДІ та інших розпорядників, а от про те, як саме оцінити ефективність їхньої роботи, мовчимо. Таких завдань уряд перед собою не ставить. Про цілі, які ми переслідуємо, виділяючи кошти на ті чи інші потреби, теж найчастіше мовчать. Про якесь відсоткове визначення досягнення цих цілей і мріяти не доводиться. А кількісні показники нічого не говорять про якість. На жаль, дотепер контроль бюджетного процесу в країні відсутній. В ідеалі Мінфін повинен контролювати відомства, які є розпорядниками бюджетних коштів, а сам Мінфін контролюється парламентом, точніше, Рахунковою палатою. Та чи часто ми чуємо про Рахункову палату? На що, по суті, впливають результати проведених нею аудитів? А як часто міністри підкріплюють свої ідеї розрахунками їхнього фінансового забезпечення? А депутати?", - йдеться в статті.

"У країні, де майже половина населення в тій чи іншій формі є одержувачем соціальних виплат держави, дотепер немає достатньо відповідальних політиків, спроможних відкрито заявити про те, що українському бюджету це елементарно не по кишені. І український бюджет не буде реалістичним доти, доки його видаткова частина буде формуватися, виходячи з політичних інтересів, а не реальних можливостей", - зазначають автори.

Нагадаємо, МВФ підтвердив ймовірність отримання Україною до кінця 2016 року четвертого траншу, повідомив офіційний представник Фонду Джеррі Райс.

"Що стосується наступного перегляду та кредитного траншу – це можливо до кінця року. У той же час у мене немає відомостей щодо дати і суми траншу. Це буде обговорюватися радою директорів", - сказав він під час традиційного прес-брифінгу у Вашингтоні.

У ніч на четвер, 15 вересня, Рада директорів МВФ ухвалила рішення про виділення Україні чергового траншу в рамках програми EFF на 1 млрд доларів.

Детальніше про держбюджет і умови МВФ читайте в статті Юлії Самаєвої і Юрія Сколотяного "Сумні траншо-бюджетні урочистості" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі