Ефективність державних програм розвитку малого і середнього підприємництва залишається досить низькою як через відсутність адекватного фінансування, так і внаслідок декларативності багатьох заходів, які повторюються з року в рік. Таку думку висловив керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.
"Щоб оцінити рівень державної фінансової підтримки сектору МСБ (малого і середнього бізнесу - ред.) в Україні досить навести такий приклад: в минулому році тільки у Ростовській області Російської Федерації на дані цілі було виділено у кілька разів більше грошей, ніж у всій Україні (у 2012 році фактично було витрачено 2 млн грн). Зрозуміло, що з такою фінансовою підтримкою українські підприємці не можуть розраховувати на радикальні зміни у найближчому майбутньому. Деякі органи центральної виконавчої влади на папір та канцелярські товари витрачають більше, ніж виділяється на підтримку малого бізнесу", - скаржиться представник бізнес-об'єднання.
Разом партнер PwC Рон Барден вважає позитивом для малого бізнесу, приватних осіб і невеликих компаній спрощення податкового режиму, яке мало місце в останні два роки. А керуючий партнер аудиторської компанії PSP Audit Дмитро Сушко звертає увагу на фактичне зменшення кількості податкових перевірок "спрощенців" і "незвичайну для України" стійкість законодавства в цьому питанні.
До переваг спрощеної системи оподаткування Забловський відносить, по-перше, спрощене ведення поточного бухгалтерського обліку доходів і витрат. По-друге, спрощену форму звітності (розрахунок сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою подається до податкового органу раз на квартал, а для "спрощенців" другої групи з 1 січня 2013 року - раз на рік). По-третє, те, що суми єдиного податку повністю сплачуються до місцевого бюджету, що виступає свого роду фіскальним стимулом для зацікавленості місцевих органів влади в розвитку малого бізнесу. По-четверте, надання права вибору щодо сплати ПДВ.
При цьому представник Ради підприємців вказує, що представники МСБ продовжують стикатися з дублюванням контролюючих органів, громіздкою дозвільною системою тощо.
На думку ж Сушка, щоб оптимізувати систему боротьби держави з податковими ямами і не завдати шкоди легальному бізнесу, доцільно вжити низки заходів, зокрема:
- нормативно визначити поняття "фіктивний суб'єкт господарської діяльності";
- законодавчо позбавити права на збільшення податкового кредиту платників податку, що мають лише безпосередні господарські відносини з суб'єктом господарювання, діяльність якого у судовому порядку визнано фіктивною та припинено;
- ввести відповідальність за подання для державної реєстрації документів, що містять недостовірні дані, за використання для реєстрації чужого паспорта;
- передбачити норми про притягнення за протиправні діяння до відповідальності осіб, які здійснили державну реєстрацію з порушенням законодавства;
- створити та надати доступ платникам податків до автоматизованих баз даних щодо фіктивних фірм і загублених паспортів.
Нагадаємо, міністр доходів і зборів Олександр Клименко раніше заявив, що в 2014 році буде продовжено мораторій на перевірки "спрощенців". !zn