Для зростання цін є підстави. Перш за все, з 1 липня по 17 серпня 2017 р. оптові ціни на пропан-бутан зросли на 63% і перевищили позначку 24 тис. грн/т - абсолютний рекорд за весь час моніторингу. Вартість газу на кордоні за цей період зросла вдвічі, що зумовлено гострою нестачею ресурсу.
"Ми оцінюємо дефіцит газу в 30 тис. т, що становить близько 20% місячної потреби ринку в цей період", - розповів аналітик А-95 Артем Куюн.
При цьому оперативно замінити відсутні обсяги газу не вдасться. Ключові виробники Росії, Білорусі і Казахстану самі відчувають брак з-за ремонтних робіт на заводах, що вже призвело до зникнення вільних обсягів на ринку всієї Східної Європи, зокрема Польщі.
Імпорт з західного напрямку також ускладнений інфраструктурними обмеженнями - необхідністю перестановки вагонів з вузької колії на широку.
Учасники ринку також відзначають значні затримки в русі вагонів по території України, особливо в Одеській області.
"З-за відсутності тепловозів доставка вагонів під вантаження в Румунію і назад займає близько 40 днів, працювати з таким плечем дуже ризиковано і дорого", - зазначив Куюн.
За його словами, низька оборотність вагонів також не дозволяє розгорнути ефективні поставки газу з моря, де сьогодні ціни значно нижчі, ніж в Україні.
Додатковим фактором дестабілізації поставок може стати зміна вимог ліцензування перевезень палив. Контролюючі органи вже анонсували, що з 1 вересня будуть вимагати ліцензії, але більшість компаній не встигне оформити необхідні документи.
"Ми прогнозуємо, що дефіцит газу триватиме до середини вересня. Це буде стимулювати високі ціни в опті, а, отже, і в роздробі. Виходячи з рівня оптової ціни 24 тис. грн/т, роздрібні ціни на автогаз досягнуть діапазону 14,5-14,7 грн/л.
"Високі ціни і закінчення автомобільного сезону знизять попит на газ, одночасно будуть відновлені поставки по імпорту, що стабілізує ринок і призведе до зниження цін", - прогнозує Куюн.
Раніше повідомлялося, що Росія дозволила поставки автогазу в Україну тільки "Роснефти".
Як пише у своїй статті для DT.UA заступник директора "Консалтингової групи А-95" Артем Куюн, зупинка потужного каналу поставок, що забезпечує понад 50% українського ринку, викликала зростання цін в оптовому сегменті і, ймовірно, незабаром досягне автозаправних станцій.
Детальніше про блокування поставок зрідженого газу в Україну з РФ читайте у статті Артема Куюна "Новий привіт з Москви" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".