Антимонопольний комітет України (АМКУ) звинуватив найбільші українські торгові мережі у картельній змові. На думку Комітету, ритейлери домовилися про антиконкурентні узгоджені дії, результатом чого стало підвищення цін на продукти харчування у 2010-2011 роках.
"Ми виявили і викрили картель", - заявив у коментарі Forbes заступник голови АМКУ Рафаель Кузьмін у п'ятницю, 13 вересня.
Попередні висновки розслідування "приголомшують", пише Forbes. Більш ніж 200-сторінковий документ було розіслано компаніям на початку минулого тижня. Ритейлери підтверджують факт отримання документів.
Відомство має намір оштрафувати 18 компаній відразу за двома пунктами претензій, що може обійтися мережам в максимальні 20% від обороту за попередній рік. Це близько 20 млрд гривень в цілому.
Претензії стосуються лише компаній, які мають магазини у столиці, незалежно від розташування центрального офісу.
Чорний список "Фоззі-Фуд", "Фора", "Фуршет" (і низка дочірніх підприємств) "Ашан Україна", "Фудмаркет", тов "АТБ-Маркет", "Еко", "Адвентіс", "Білла-Україна", "Край-2", "Новус Україна", "Ікс 5 Ритейл Груп", "Спар-Центр", "Бімаркет", "Метро Кеш енд Кері Україна " і "АС Нільсен Україна"
АМКУ запідозрив супермаркети в необґрунтованому завищенні цін на продукти на 20-60%
Розслідування про діяльність продуктового роздробу в Україні було розпочато АМКУ у травні 2012 року. За даними Держстату, в 2010-2011 роках індекс споживчих цін в Україні зріс на 13,5%, тоді як ціни на основні продукти харчування у роздрібних мережах Києва збільшилися на 22-38%, а на деякі продукти - на 50-70%.
У Комітеті запідозрили, що причина - в тому, що низка найбільших ритейлерів вимагали від постачальників відтермінування платежів (до 120 днів) і оплати різних додаткових послуг (реклама, бонуси та інше), які досягають 5-10% від вартості поставленого товару.
На думку фахівців відомства, великі торгові мережі порушили антимонопольне законодавство відразу за двома параметрами. По-перше, вони узгоджували між собою формат роботи з постачальниками, що зачіпало інтереси останніх.
"На думку АМКУ, мережі не можуть детально пояснити економічну обґрунтованість вартості цих послуг. Наприклад, чому за маркетингові послуги сплачується саме 3% або, скажімо, 10% від вартості товару", - підкреслює партнер МЮФ Integrites Олександр Олексієнко.
Друга претензія АМКУ - 18 великих торгових мереж створили картель, в центрі якого знаходиться дослідницька компанія AC Nielsen.
Рафаель Кузьмін пояснює: "Картелі обмінюються між собою інформацією, що призводить до узгодження цін, і внаслідок цього - до одночасного необґрунтованого підвищення вартості товарів".
"Nielsen - нібито комунікатор нашої змови. Ви вважаєте це нормальним?" - дивується основний власник компанії "Фуршет" Ігор Баленко.
"Претензія до Nielsen полягає у тому, що вона збирає інформацію з мереж, і без особливої обробки розсилає ці дані по ринку. Це, на думку Комітету, дає мереж змогу узгоджувати свою поведінку", - констатує Алексєєнко.
Nielsen, на відміну від ритейлерів, фінансові санкції не загрожують, принаймні, наразі. Її АМКУ лише планує зобов'язати "припинити збір і розповсюдження інформації, що призводить до обмеження конкуренції на ринках України".
З урахуванням усіх цих факторів ритейлери, кожному з яких загрожує штраф від декількох десятків мільйонів до двох мільярдів гривень, налаштовані більш ніж песимістично.
Висловлюватися офіційно більшість з них поки не хочуть. У Fozzy Group відмовилися від коментарів. Жерар Галле, генеральний директор "Auchan-Україна", сказав Forbes, що не отримував жодних попередніх висновків. Начальник відділу зв'язків із громадськістю компанії "АТБ" Ганна Лічман лише уточнила, що компанія знає про існування розслідування, і готова надати АМКУ запитувані дані.
Але неофіційно кілька співрозмовників у різних ритейлерів не стримують емоцій. "По Україні їде трактор, і зараз йому під колеса потрапила наша галузь. Якщо Комітет прийме рішення у його нинішньому вигляді, наступного дня всі торговельні мережі, потраплять під удар, будуть банкрутами", - говорить на умовах анонімності топ-менеджер однієї з найбільших торгових мереж.
Доводи комітету переконливими ритейлерам не здаються. Торговці визнають, що ціни на продукти в 2010-2011 роках зростали досить помітно, але заперечують свою причетність до їхнього подорожчання.
Ще один суттєвий привід для занепокоєння компаній - "розсилка" АМКУ. Відправивши ритейлерам загальні попередні висновки розслідування, Комітет попутно "засвітив" перед конкурентами низку конфіденційних фінансових даних, що стосуються маркетингової політики, розрахунків з постачальниками тощо. !zn
Читайте також: