Понад 40% усіх вантажів, які перевозить УЗ, — це руда і вугілля. При цьому найбільшим перевізником руди є «Метінвест» Ріната Ахметова і Вадима Новинського, а найбільшим перевізником вугілля — ДТЕК того ж Ахметова. Також великий обсяг цієї продукції перевозять гірничо-збагачувальні комбінати. Найбільший із них — Ferrexpo Костянтина Жеваго. Про це пише Володимир Даценко у своєму тексті для ZN.UA.
Запроваджена система тарифікації вантажів передбачає, що перевезення в одному і тому ж вагоні руди і вугілля буде наполовину дешевше за перевезення, наприклад, лісоматеріалів і сільськогосподарської продукції та в 2,2 разу дешевше за перевезення готової металопродукції.
Якби УЗ перевозила продукцію без застосування коефіцієнтів за видами вантажу, а залежно лише від типу вагона і дальності перевезення, то за перевезення руди і вугілля компаніям з орбіти Ахметова, Жеваго тощо довелося б заплатити приблизно на 40% більше, ніж за нинішніх умов. А так за рік ця «економія» перевізників руди і вугілля сягає близько 15 млрд грн.
У свою чергу «Укрзалізниця» могла б отримувати щороку доходів на 15–20% більше, якби відмовилася від системи класифікації вантажів. І цих коштів могло би вистачити на оновлення локомотивів і колій.
Які ще олігархи та в який спосіб "заробляють" на УЗ читайте в тексті Володимира Даценко, керівника проекту "Zалізниця без корупції", - "Колія для олігархів".