«Сам факт видачі (чи невидачі) посвідчень на проведення гастролей дозволяє владі не тільки брати хабарі, а й - це головне - регулювати список виконавців та колективів», - пише в своїй статті для DT.UA Ольга Стельмашевська.
«Віднині, прикриваючись законами («Про захист суспільної моралі», «Про авторське право та суміжні права», «Про захист прав споживачів» і «Про захист тварин від жорстокого поводження»), можна заборонити, наприклад, театральні постановки Жолдака чи Віктюка, адже «високодуховний» чиновник здатний побачити там натяк на «деморалізацію», «культ насильства». А послатися на закон про захист суспільної моралі, як ми знаємо, можна в будь-якому зручному випадку», - йдеться в статті.
Як відзначає автор матеріалу, у статті 9 законопроекту встановлюється розмір плати за гастрольні заходи: 1% від аншлагової вартості - для гастролей виконавців і колективів у жанрах «театрального, академічного музичного, народного музичного мистецтва, автентичного фольклору», 3% - для естрадних, циркових колективів і окремих виконавців; 5% - для шоу.
«Відмінність між шоу і виступом естрадного колективу в законі не прописана. Тобто в законопроекті з самого початку закладається корупційна маржа. Як відрізнити виступ виконавця від шоу-програми? Цей обов'язок ляже на чиновників ... Ось вам ще один привід для корупції», - пише О. Стельмашевська.
«Припустімо, ви все-таки платили «внески», які впадуть у держбюджет. Що далі? А далі в Мінфіні не знайдуть коду, за яким можна використовувати кошти на просування українського культурного продукту. Запитаєте: чому? Відповідь: перед громадським обговоренням змін до Закону «Про гастрольні заходи в Україні» був депутатський запит про використання коштів, які накопичувалися у фонді від сплати скасованого на початку нинішнього року гастрольного збору. Відповідь приголомшила більше, ніж сам закон. Виявляється, гастрольний збір усі оператори ринку платили справно й навіть перевиконували план. Але жодної копійки з цього фонду не було спрямовано на підтримку (чи створення) національного культурного продукту», - відзначає автор матеріалу.
У міністерстві законопроектом задоволені
«Фактично йдеться про реформаторський закон для всієї гастрольної сфери, - вважає міністр культури і туризму України Михайло Кулиняк. - Його ухвалення не просто дозволить отримати значні кошти для підтримки гастролей українських театрів та музикантів, а й сприятиме запровадженню прозорих цивілізованих відносин між виконавцями, організаторами гастролей та державою».
Детальніше читайте в матеріалі Ольги Стельмашевської «Небезпечні гастролі» у свіжому номері «Дзеркала тижня. Україна».