В Одесі відбувся III Міжнародний конкурс піаністів пам’яті Еміля Гілельса, присвячений 90-річчю великого музиканта — одесита, відомого у всьому світі, видатного піаніста ХХ століття, випускника Одеської державної консерваторії, народного артиста СРСР, професора Московської консерваторії ім. П.Чайковського, почесного члена Лондонської Королівської академії музики й Академії музики Ф.Ліста (Будапешт).
У програмі нинішнього конкурсу збільшено кількість творів, які мали особливе значення для репертуару Е.Гілельса. Програми стали ширшими і значущішими (другий тур продовжено до 60 хвилин). У виконанні конкурсантів прозвучала і нова музика — спеціально для конкурсу український композитор Володимир Птушкін написав «Українське капричіо», яке було обов’язковим твором у другому турі.
Під час проведення конкурсу відбулося 74 концерти-виступи учасників. У змаганні брали участь молоді піаністи з 12 країн. Було представлено багато виконавських шкіл, у тому числі російську (Санкт-Петербург, Москва, Новосибірськ), українську (Київ, Львів, Одеса), білоруську, грузинську, вірменську, французьку, китайську, японську, литовську. Рівень майстерності конкурсантів був настільки високим, що журі допустило до участі в другому турі 24 музиканти замість 19 і присудило звання лауреатів десятьом конкурсантам замість шести, як передбачалося умовами конкурсу.
Відбірний тур проводився влітку на підставі прослуховування аудіо- відеозаписів претендентів. Зі 142 бажаючих із 16 країн відібрали 51 учасника із 13 країн: Росії, Білорусі, Грузії, Вірменії, Литви, Франції, Німеччини, США, Кореї, Китаю, Японії, Тайваню та України. Найширше була представлена Росія, від якої надійшло 60 заявок із десяти консерваторій та музичних академій — від Красноярська до Петрозаводська. Одесу представляли п’ять піаністів: Катерина Єргієва, Георгій Кожухар і Андрій Показ (Одеська державна музична академія ім. А.Нежданової), Тетяна Шевченко (Одеське училище мистецтв і культури ім. К.Данькевича), Сергій Нікітюк (Одеська школа ім. проф. П.Столярського).
Прослуховування відбувалися на сцені Великого залу Одеської музичної академії. Слід відзначити, що це стало можливим лише завдяки напруженим зусиллям групи швейцарських меценатів на чолі з великою шанувальницею музичного минулого і сьогодення Одеси — Тетяною Шиндлер, яким удалося придбати для Одеської музичної академії чудовий концертний рояль «Стенвей». Такий вартісний подарунок до 90-річчя Е.Гілельса вселяє надію на продовження чудових традицій одеської фортепіанної школи.
Виконавську майстерність учасників конкурсу оцінювало міжнародне журі на чолі з нашим земляком Євгеном Могилевським — професором Брюссельської Королівської консерваторії. Серед членів журі — професори, музиканти зі Швейцарії (Альдона Якобсон), Франції (Монік Дюфіль, Ганна Маркарова-Якубович), Китаю (Янг Джун), Греції (Ламбіс Вассіліадіс), Німеччини (Кім Мі Кюн), України (Михайло Степаненко, Галина Попова). Перед журі стояло нелегке завдання, оскільки загальний рівень майстерності конкурсантів був надзвичайно високий...
Незаперечним переможцем конкурсу визнано Павла Колесникова (перша премія і золота медаль). Молодий піаніст, студент II курсу музичного коледжу Новосибірської державної консерваторії (академії) ім. М.Глінки відразу завоював симпатії журі і викликав замилування слухачів. Його інтерпретації вирізнялися зрілістю і фаховою майстерністю, його чарівність і безпосередність заворожили вибагливу і вимогливу одеську аудиторію. Неодноразово Павла Колесникова публіка вітала стоячи. Таке на конкурсних прослуховуваннях трапляється рідко. Цей захоплений прийом, напевно, не випадковий і глибоко символічний. Майстерність молодого піаніста генетично пов’язана з одеською фортепіанною школою через його педагога — професора, заслуженого діяча мистецтв Росії Мері Лебензон. Вона народилася в Одесі й навчалася фортепіанного мистецтва у школі ім. проф. П.Столярського під керівництвом Берти Михайлівни Рейнгбальд, у якої в Одеській консерваторії навчався прославлений Е.Гілельс. Таким дивним і непередбачуваним чином живе й набирає різних образів Традиція, що живить мистецтво і культуру.
Другу премію і срібну медаль поділили Олексій Чернов (Росія) — аспірант Московської державної консерваторії (клас професора Н.Труль) та Олександр Пироженко (Росія) — випускник Санкт-Петербурзької консерваторії ім. М.Римського-Корсакова (клас проф. А.Сандлера і проф. А.Варді, Ганновер).
Третьої премії і бронзової медалі були удостоєні: Нателла Берая (Грузія) — студентка III курсу Тбіліської державної консерваторії ім. В.Сараджішвілі (клас проф. Н.Хубутія); Максим Подкурков (Росія) — студент III курсу Московської державної консерваторії ім. П.Чайковського (клас проф. Н.Штаркмана); Георгій Кожухар (Україна, Одеса) — аспірант Одеської державної музичної академії ім. А.Нежданової (клас проф. А.Харченко).
Четверту премію і звання лауреата присуджено Люй Хаочену (Китай) — студенту III курсу Сінгхай консерваторії м. Гуанг Чжоу (клас проф. Г.Попова).
П’яту премію і звання лауреата розділили Василь Котис (Україна, Львів) — студент IV курсу Львівської державної музичної академії ім. М. Лисенка (клас народної артистки України, проф. М. Крушельницької) і Катерина Куликова (Україна, Київ) — студентка V курсу Національної музичної академії України ім. П.Чайковського (клас проф. О.Лифоренка).
Шоста премія і звання лауреата дісталися Олександру Музикантову (Білорусь) — студентові II курсу Білоруської державної академії музики (клас проф. З.Качарської).
Спеціальні призи і дипломи отримали: Арсен Яковенко (Україна) — приз «Наймолодшому учасникові конкурсу»; Антуан Алеріні (Франція) — «За найкраще виконання сонат Д.Скарлатті»; Ямамура Каору (Японія) — «За найкраще виконання фортепіанної транскрипції»; Павло Колесников (Росія) — «Приз глядацьких симпатій»; Тетяна Шевченко й Андрій Показ (Україна, Одеса) — «Приз українським виконавцям». Призи від мера міста Одеси Едуарда Гурвіца «Наша надія» присуджено учню Одеської спеціальної музичної школи ім. проф. П.Столярського Сергію Нікітюку та студентці Одеської музичної академії Катерині Єргієвій, приз «За найкраще виконання п’єси українського композитора Володимира Птушкіна» — Сун Сяодан (Китай), приз пам’яті Б.Рейнгбальд «За найкраще виконання транскрипції» — Володимиру Хомякову (Росія), приз «За участь у конкурсі» — представникам Вірменії Багразяну Гранту і Едгару Хачатряну, приз «Найкращій піаністці конкурсу» — Берая Нателлі (Грузія), «Приз журі» — Арсену Яковенку (Україна) і Су Йін Йін (Китай).
Лауреатам конкурсу надано можливість виступати на сценах Києва, Москви, Санкт-Петербурга, Фрайбурга, Цюріха, Парижа.
Оживляючи у пам’яті незвичайну атмосферу, що панувала в концертному залі, де звучала музика у виконанні талановитих конкурсантів, із упевненістю можна стверджувати, що величезні зусилля, яких було докладено до проведення конкурсу, достойно себе оправдали. В залі не було незацікавлених слухачів, не було байдужих. Були тільки ті, хто цінує і шанує мистецтво, красу і талант, ті, хто створює і береже традицію.