Вже котрий рік поспіль під час книжкового ярмарку «Медвін» проходить експертна сесія Всеукраїнського рейтингу «Книжка року». Критики, історики, філософи, журналісти і навіть народні депутати оцінюють річний видавничий асортимент і визначають книжки, які стали культурологічною подією сезону. Про вплив рейтингу на літературний процес говорить один з експертів, поет і віце-президент Асоціації українських письменників Тарас Федюк.
- Чим саме «Книжка року» цікава для вас?
- Я вже казав і готовий повторювати: «Книжка року» від Костянтина Родика - єдиний масштабний книжковий рейтинг в Україні. (Конкурси на кшталт «ЛітАкцент року», «Книга року Бі-бі-сі», «Айстра», книжкова премія від журналу «Кореспондент» і низка інших відзнак - безперечно, важливі й потрібні, але охоплюють набагато вужчий книжковий масив, через що втрачається, так би мовити, «чистота експерименту».)
- Як змінюється проект із часом?
- Конкурс завойовує дедалі міцніші позиції і вже перебуває на тій стадії, коли можна говорити про ТРАДИЦІЮ.
- Що нового відкрили для себе цього року?
- Для мене завжди цікавими були антологійні проекти. Наприклад, ті, які робив і робить Іван Лучук у Львові, або ті, які укладає Борис Щавурський у Тернополі. Що ж до окремих книжок, то радісно здивувала й порадувала перша поетична збірка студентки Київського університету Людмили Дядченко «Плата за доступ». Точніше, спершу порадував рукопис, а тоді вже й книжка в моєму проекті «Зона Овідія». Дуже сильна й несподівана поезія. Яке це щастя, що не всі наші молоді поети пишуть так, як у Польщі, Німеччині, Австрії чи де там іще грантами пахне.
- Яке, на вашу думку, значення рейтингу для книжкового ринку, для літературного і культурного життя України?
- Книжковий ринок (точніше український сегмент книжкового ринку) багато в чому і сформувався завдяки «Книжці року» та «Книжнику-ревю». Ну, ще АУПівські зусилля можу відзначити. І, звичайно, окремі наші «продажні» (в хорошому розумінні) письменники доклалися.
- Нині будь-який твір існує в цифровому варіанті. Чи не вважаєте, що це впливає на розповсюдження друкованих книжок?
- Доступ в Інтернеті до творів худліту, звичайно, вплине і вже впливає на обсяги продажів книжки друкованої. Можливо, Інет і знищить «байстрюків Гутенберга»? Але поки я живий, для мене єдино можливе читання - друкована книжка. І таких, як я, ще трохи є на білому світі. Хоча мушу визнати - чимдалі меншає.
- Коли читання або писання стає професією, як це впливає на сприйняття творів?
- Та ніяк особливо. Просто професійний читацький стаж дає можливість більшого й глибшого розуміння. Але те, що добрий читач - краще, ніж поганий письменник, - це точно.