Винищувачі F-16, які союзники по НАТО збираються відправити до України, навряд чи прибудуть вчасно, щоб допомогти в нинішньому наступі Києва. Уживаних літаків також буде недостатньо, щоб переломити хід повітряної війни проти Росії. Альянс має на увазі інше послання, пише Bloomberg.
Надаючи найсучасніше і найдорожче на сьогоднішній день озброєння, прихильники Києва тісніше, ніж будь-коли, прив'яжуть українських військових до НАТО, демонструючи президенту Росії Владіміру Путіну, що він помиляється, думаючи, що зможе пережити їх у цьому конфлікті.
Це потенційно ризикований підхід. Хоча союзникам вдалося зменшити авансові витрати, пропонуючи літаки з наявних флотів своїх членів, утримання в повітрі застарілих F-16 може коштувати сотні мільйонів доларів на рік – саме в той час, коли в Європі і США зростає тиск через збільшення витрат на подальшу підтримку України.
«Головний висновок полягає в тому, що експлуатація обмеженого парку застарілих літаків – через підрядників і утримання їх у підрядників – буде дуже дорогою. Це посилює сигнал про те, що довгостроковою метою є інтеграція України в НАТО», – сказала Брінн Таннехілл з вашингтонської корпорації Rand Corp.
Хоча він вітає перспективу отримання літаків, президент України Володимир Зеленський сподівається на сильніші зобов'язання з боку Альянсу на саміті в липні у Вільнюсі, Литва. Поки що члени НАТО розділилися в думках щодо того, як далеко слід зайти, обіцяючи Києву чіткий шлях до членства або надаючи інші довгострокові гарантії його безпеки. Але альянс наполягає на тому, щоб країни-члени взяли на себе зобов'язання щорічно виділяти 500 мільйонів євро на модернізацію своєї армії і зміцнення зв'язків з НАТО на довгі роки.
Звичайно, утримання F-16 та інших складних озброєнь і оплата ракет та інших боєприпасів для забезпечення їхньої працездатності, швидше за все, обійдеться набагато дорожче. Старіші літаки, які могли б надіслати союзники по НАТО, коштуватимуть дешевше на початковому етапі, але вони також мають коротший термін експлуатації, оскільки в деяких випадках вони вже літають десятиліттями.
«Коли ви починаєте йти цим шляхом, ви говорите про набагато більш довгостроковий пакет допомоги у сфері безпеки. Хвіст логістики для F-16 просто нескінченно довший, ніж для Stinger або Javelin», – сказав Сет Джонс з вашингтонського аналітичного Центру стратегічних і міжнародних досліджень.
За даними Міністерства оборони, лише експлуатація старих літаків F-16, таких як ті, які, ймовірно, отримає Україна в міру того, як члени НАТО будуть отримувати нові винищувачі, коштує 32 тисячі доларів на годину. Загалом, утримання літаків може коштувати стільки ж, скільки і їхня купівля, заявив 25 травня генерал Марк Міллі, голова Об'єднаного комітету начальників штабів.
«Іноді певні речі називають, знаєте, «це буде чарівна зброя». Чарівної зброї не існує – і F-16 не є нею, як і будь-що інше», – сказав Міллі.
За словами технічного аналітика Брінн Таннехілл, сучасні російські винищувачі, в тому числі МіГ-31 і Су-35, мають перевагу над українськими літаками, вони також мають більш досконалі радари і ракети класу «повітря-повітря» більшої дальності, що може дозволити їм збивати старі F-16 ще до того, як українські пілоти зможуть їх помітити.
Пентагон довгий час стверджував, що обслуговування і підтримка F-16 вимагатиме багато зусиль, але Таннехілл стверджує, що F-16 з відповідними системами озброєння все ще можуть допомогти Україні, зважаючи на зношеність її нинішніх винищувачів радянського виробництва.
«Це буде дорого, але якщо ви надасте йому правильні системи озброєння разом з планерним корпусом, він може забезпечити значну бойову цінність», – сказала вона, додавши, що літаки F-16 є «мостом до післявоєнної, інтегрованої в НАТО України».
Нагадаємо, генсек НАТО Єнс Столтенберг вважає, що початок підготовки українських пілотів на винищувачах F-16 відкриває можливість для розгляду рішення про початок постачання літаків для України – коли пілоти будуть для цього готовими.
За словами міністра оборони України Олексія Резнікова, F-16 наша країна готова буде розмістити у себе восени або взимку, оскільки триває підготовка.
Видання The Economist раніше зазначило, що політичне значення про постачання винищувачів буде важливішим, ніж самі літаки.