UA / RU
Підтримати ZN.ua

Єдиний російський авіаносець «Адмірал Кузнєцов» може ніколи більше не вийти в плавання – NI

Авіаносець відправили на ремонт багато років тому. До того ж він безнадійно застарів.

Єдиний російський авіаносець «Адмірал Кузнєцов», який був відправлений на ремонт ще у 2015 році,  не плавав понад сім років, що викликає питання, чи буде він ще коли-небудь задіяний у російському флоті, пише американський оглядач, аналітик із питань оборони та національної безпеки Гаррісон Касс у матеріалі для The National Interest.

«Авіаносці, у певному сенсі, схожі на метрику, яка вимірює загальний статок нації. Оскільки авіаносці складні; авіаносці надзвичайно дорогі – як у виробництві, так і в обслуговуванні. Відповідно, лише заможні країни, які мають запасні ресурси, можуть покрити витрати на розробку та розміщення авіаносця», - зазначає автор.

Так, США мають одинадцять авіаносців.  Китай працює над розширенням свого флоту і знаходиться за крок до спуску на воду третього авіаносця. Індія та Італія мають по два. Сполучене Королівство також має два, але вивело з експлуатації 41 авіаносець, що, на думку оглядача, свідчить про зниження глобального значення цієї острівної держави.

«А у Росії, [blink title="паперового тигра" headinfo="Паперовий тигр – старий китайський фразеологізм, який використовують на позначення чогось небезпечного тільки з вигляду, але насправді негрізного"][/blink], залишився лише «Адмірал Кузнєцов», який, як багато хто вважає, ніколи більше не вийде в море», - зазначає Касс.

Читайте також: Росія планує сформувати дивізіон підводних човнів із ядерними торпедами «Посейдон»

«Адмірал Кузнєцов» — це копія американського [blink title="авіаносця «Німіц»" headinfo="Авіаносці класу «Німіц» - Nimitz-class aircraft carrier – серія багатоцільових американських авіаносців з ядерною силовою установкою. Є найбільшими військовими суднами у світі. У складі флоту США з 1975 року."][/blink] або «Форд».  Однак на практиці  «Адмірал Кузнєцов» — це застаріле судно, яке курсує на мазуті. Мазут поступається ядерній енергетиці, яка дозволяє судну працювати необмежений час без дозаправки, а «Кузнєцов» може працювати лише 45 днів поспіль.

"Кузнєцов" мав за свою історію низку неприємностей.

"У "Адмірала Кузнєцова" проблемна історія. Один моряк загинув, коли авіаносець загорівся під час походу в 2009 році. Під час того ж рейсу під час дозаправки корабель вилив у море сотні тонн палива. Його парові турбіни настільки погані, що судно доводиться буксирувати на випадок поломки», - розповів американський експерт Роберт Бекхузен.

Ще більш невтішним є те, що "Кузнєцов" "ледве здатен робити те, що повинні робити авіаносці: запускати винищувачі. Коли він це робить, він використовує носову рампу замість парових катапульт, що змушує зменшувати злітну вагу літаків і час патрулювання". (Суворі обмеження злітної ваги "Кузнєцова" обмежують у свою чергу кількість боєприпасів і пального, які може нести літак, що зменшує його наступальну ефективність і дальність польоту).

Читайте також: Глава Міноборони Британії: За останні чотири місяці Україна знищила 20% Чорноморського флоту РФ

За сучасними стандартами "Адмірал Кузнєцов" не є особливо складним кораблем. Кузнєцов має довжину 304 метри, ширину 72 метри і осадку 7 метрів. Повна водотоннажність судна становить близько 58 000 тонн. Для руху "Кузнєцов" використовує парові турбіни, 8 котлів, що працюють під турбонаддувом, чотири вали і чотири гребних гвинти з фіксованим кроком - кожен з них може генерувати 2011 кінських сил, або 1500 кіловат, і може розігнати "Кузнєцов" до 29 вузлів.

Єдиний російський авіаносець має на борту 1690 членів екіпажу (значно менше, ніж близько 5000 на борту американського авіаносця класу "Німіц"). Також «Адмірал Кузнєцов» може нести 18 Су-33, 6 МіГ-29К, чотири Ка-31 і два Ка-27.

На озброєнні "Адмірал Кузнєцов" має шість гармат АК-630 АА, вісім ЗРК CADS-N-1 "Каштан", 12 ЗРК П-700 "Граніт" і двадцять чотири 8-елементні пускові установки 3К95 "Кинжал" ЗРК VLS RBU-12000 USAV-1 ASW.

Читайте також: Російський флот більше не має тотального впливу у Чорноморському регіоні — Зеленський

Офіційна версія простою судна росіян полягає в тому, що «Адмірал Кузнєцов» зараз проходить капітальний ремонт із програмою модернізації, яка має продовжити термін служби човна ще на чверть століття.

Спочатку "Адмірал Кузнєцов" мав пройти модернізацію силової установки та електроніки на 35-му судноремонтному заводі в Мурманську з 2018 по 2021 рік. Однак терміни 2021 року були зірвані,  частково через те, що в жовтні 2018 року "Кузнєцов" був пошкоджений, коли затонув сухий док PD-50, внаслідок чого 70-тонний кран пробив у палубі "Кузнєцова" отвір площею 18 квадратних метрів.

Потім, у 2019 році, на "Кузнєцові" сталася пожежа. Двоє робітників загинули, чотирнадцять отримали поранення, а судно зазнало збитків на кілька мільйонів доларів. У 2022 році на судні сталася ще одна пожежа без жертв, а на початку 2023 року ремонтні роботи були призупинені через сильний туман у Мурманську.

«Очевидно, що капітальний ремонт не йде повним ходом. Роками відстаючи від графіка. Росіяни заявляють, що " Адмірал Кузнєцов" повернеться в стрій у 2024 році - але це видається малоймовірним», - пише автор.

Касс зазначає, що вторгнення Росії в Україну  продовжує висмоктувати російські військові ресурси.

«Природа російсько-української війни, яка є переважно сухопутним конфліктом, означає, що вливання ресурсів в "Адмірал Кузнєцов", швидше за все, не буде головним російським пріоритетом. Отже, "Кузнєцов" навряд чи вийде в море найближчим часом», - резюмує оглядач.

Читайте також: Індія планує поповнити флот авіаносцем вартістю $5 млрд для протидії Китаю — Bloomberg

Зазначимо, що з початку повномасштабного російського вторгнення Росії в Україну Збройних сили України потопили уже 23 російських судна та катери, а також один підводний човен.

Найбільшою втратою ВМФ РФ став крейсер «Москва», який був задіяний при атаці острова Зміїний 24 лютого 2022 року. Судно уразили ракетами «Нептун» 13 квітня 2022 року.

Також у переліку знищених великі десантні кораблі «Мінськ» та «Новочеркаськ». Після знищення останнього РФ почала виводити рештки своїх кораблів із бухт тимчасово окупованого Криму.