UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кабмін ризикує провалити свою податкову реформу в Раді

Через прописані у проекті одіозні нововведення, такі як спецрахунки з ПДВ, проголосувати за урядовий проект змін до Податкового кодексу депутати погодяться, хіба що їм "викручуватимуть руки" через керівників фракцій.

"Те, що роблять податкова та Міністерство фінансів, пахне дуже серйозною авантюрою, неприпустимою у воєнний час, оскільки може стати шкідливою для української економіки в нинішніх умовах", - заявив у коментарі DT.UA член комітету з податкової та митної політики народний депутат від "Народного фронту" Олександр Кірш.

Передусім це стосується впровадження спецрахунків за ПДВ. Якщо буде реалізовано цю ідею, попереджає О.Кірш, то є загроза, що підприємствам таким чином "умертвлять" величезний обсяг обігових коштів, у середньому 1/12, що неприпустимо.

"Усі підприємства вимагатимуть передоплату. Тому що відвантаження товару без передоплати означатиме, що підприємство, яке відвантажило, але ще не одержало своїх грошей, змушене додатково доплатити за це 20% зі свого рахунку на рахунок казначейства. А якщо підприємство не зробить цього вчасно, то йому загрожує штраф 40% із цих 20% ПДВ, - пояснює депутат. - Виходить, що ті, хто поставив без передоплати, повинні, не одержавши грошей, ще й заплатити за це. Природно, на цьому тлі різко вповільнюватиметься оборот, зменшуватиметься оборотність і буде консервація вже напрацьованих господарських зв'язків".

Особливо показово це буде в ситуації з компаніями-монополістами - їм немає сенсу резервувати свої гроші тільки заради того, щоб одержати право підписувати податкову накладну. У результаті в тих, хто працює з компаніями-монополістами, ПДВ поступово перетворюватиметься на податок з обороту за ставкою 20%, бо вони залишаться без податкового кредиту.

"Варіант, який впроваджується за спецрахунками ПДВ, навіть гірший, ніж свого часу пропонували Азаров та Ігнатов" - вважає О.Кірш. Особливо це позначиться на тих, хто претендує на відшкодування податку, тобто на експортерах.

"Що примітно, у Коаліційній угоді було закріплено, що спецрахунків за ПДВ не буде. Після цього профільний комітет ВР відхиляв ці спецрахунки двічі. І навіть після цього дана норма все одно залишилася в урядовому законопроекті", - дивується депутат.

Кірш наголошує, що позиція профільного комітету щодо цього проекту змін до ПК єдина. Представники всіх фракцій одностайно висловилися проти спецрахунків за ПДВ та інших одіозних положень Податкового кодексу.

Серед інших одіозних моментів - спірні новації щодо єдиного податку. Замість зниження ставки ЄП на 1% (якого ніхто не просив), по-перше, запроваджують для всіх, крім ринків, реєстратори розрахункових операцій (касові апарати. - Ред.). А по-друге, обмежують витрати всім, хто заплатив єдиноподатникам.

"Тобто підприємство, що заплатило єдиноподатнику, не зможе відносити на витрати всю суму, а тільки 70%. У результаті з єдиноподатників у нас можуть залишитися тільки шевці, а ті, хто працює з підприємствами, втратять замовників", - пояснює депутат.

Ця норма, вважає він, може стати дуже серйозним ударом по малому бізнесу: "Оскільки єдиний податок - це й дешеві товари, й підвищення рівня життя, та ж зайнятість. Тобто така пропозиція знищує тих, хто забезпечує формування середнього класу".

Ще одна непродумана норма - про те, щоб Податковий кодекс у частині податку на прибуток не застосовувався, а фактично для цього податку діяв бухгалтерський (фінансовий) облік при тому, що "ним не володіє навіть сама податкова".

"При діючому ПК оголосити, що ця його частина по податку на прибуток не працює, а податок береться за фінансовими стандартами, які для України й так не пристосовані, - це велика катастрофа", - зазначає депутат.

Також сумнівною нормою член податкового комітету вважає запровадження диференційованого податку на доходи фізичних осіб у 15–17–20–25%.

Крім того, обурений Кірш, ДФС примудрилася внести в проект "переривчастість" перевірок. "Виходить, що максимальний термін перевірки - 10–15 днів зможе використовуватися податковою частинами: день сьогодні, день через тиждень, потім ще через півроку. Тобто ця перевірка може тривати рік, що, звичайно ж, неприпустимо", - підкреслює він.

Є також запитання й до пропонованого запровадження податку 30% на суму перевищення витрат над доходами - незрозуміло, як бути з "нульовим" декларуванням, оскільки в проекті цей момент детально не прописано.

Ще один "анахронізм" 1990-х - норма про те, що податкова може без суду стягувати гроші з рахунку.

"У формуванні урядового проекту змін до ПК парламент практично не брав участі, - говорить Олександр Кірш. - Усе, що можна було відхилити, ми відхилили, проте Кабмін усе одно це просуває, і в проекті ці норми, як і раніше, залишаються".

"Я не тільки сам голосуватиму проти, а й проситиму всіх депутатів голосувати проти, оскільки рано чи пізно за ухвалення цього оновленого Податкового кодексу нам буде так само соромно, як тепер багато депутатів не можуть "замолити гріхи" після голосування за закони від 16 січня. Руйнувати Україну можна по-різному: можна "диктаторськими" законами, а можна податковим непрофесіоналізмом, - говорить депутат. - Це може стати тестом на зрілість для парламенту восьмого скликання".

"Прийнятим цей кодекс може бути тільки в тому разі, якщо депутатам викручуватимуть руки через керівників фракцій", - прогнозує Кірш.