UA / RU
Підтримати ZN.ua

Допомога ЗСУ чи благоустрій: у Forbes підрахували, на що витрачали гроші обласні центри

За опрацьованими даними, пряма військова допомога була в пріоритеті у влади лише двох міст.

На тлі затвердження закону про вилучення “військового” ПДФО у місцевих громад, команда Forbes підрахувала, скільки коштів виділяли обласні центри України протягом перших девʼяти місяців 2023 року на підтримку обласних бригад Сил територіальної оборони Збройних Сил України та благоустрій, зіставивши обсяги цих двох типів витрат. Виявилося, що пряма військова допомога переважала лише в двох містах, видатки яких були проаналізовані, йдеться у відповідному тексті Forbes.

У виданні пояснили, що підтримувати ЗСУ з місцевих бюджетів можна лише опосередковано — через військові облігації або організацію волонтерської допомоги. Але винятком є «власні» бригади ТрО, які можуть фінансуватися безпосередньо.

Кожна область має одну чи кілька бригад тероборони. З літа 2022 року такі сили стали застосовувати за межами відповідних регіонів, зробивши їх повноцінними військовими бригадами, що протистоять армії Росії на різних ділянках фронту.

Читайте також: Лисак чекає від громад субвенцій на оборону Дніпропетровщини, поки його підопічні тратять на дороги мільярди гривень

Для визначення рівня підтримки захисників з боку обласних центрів було проаналізовано лише видатки за статтями «Заходи та роботи з територіальної оборони» та «Інші заходи громадського порядку та безпеки», для видатків на благоустрій (дороги, зелені насадження, освітлення, поводження зі сміттям, монументальне мистецтво, майданчики, малі архітектурні форми та інше) – «Організація благоустрою населених пунктів» з ресурсу Openbudget станом на 1 жовтня 2023-го.

Видатки, які прямо не впливають на бригади ТрО, не враховувалися журналістами. Деякі витрати на військову допомогу Силам оборони чи благоустрій могли бути розмитими серед інших в додаткових статтях видатків бюджету — такі випадки теж не брали до уваги, оскільки в них неможливо чітко визначити суми коштів, спрямовані на два вказані напрямки.

Після аналізу цих даних з’ясувалося, що 21 місто сумарно виділило 3,8 мільярда гривень на потреби ЗСУ, а на благоустрій  – 12,8 млрд грн. Водночас ці обласні центри отримують планові доходи від “військового” ПДФО на понад 26 млрд грн.

Forbes.ua

Читайте також: Місцеві бюджети перерахували на субвенції у вісім разів менше, ніж отримали з військових податків - Наші гроші

У Forbes виявили, що лише Житомир помітно віддає перевагу підтримці військ, а не благоустрою: 547 мільйонів гривень проти 246 млн грн, що становить 8,7% і 3,9% від усіх видатків бюджету відповідно. Луцьк майже однаково фінансує оборону та благоустрій — 156 млн грн і 152 млн грн відповідно. У інших містах витрати на благоустрій значно більші.

“В абсолютних цифрах найбільше фінансування обох напрямів у Дніпрі: 1,4 млрд – на оборону і 3,2 млрд – на благоустрій. У частці від усього бюджету найбільше на благоустрій витратили Чернівці – майже 19%, на тероборону витратили лише 0,1%, або 5 млн грн. У Харкові, Ужгороді та Херсоні видатки на тероборону знайти не вдалося. Хоча Херсон і на благоустрій виділив лише 8 млн грн, що схоже на фінансування самих лише зарплат. Натомість у Харкові на благоустрій заплановано майже 1 млрд”, – зауважили в тексті.

Київ у аналіз не включили, оскільки в столичному бюджеті немає окремої статті видатків на місцеві Сили територіальної оборони. Там передбачена субвенція в державний бюджет на потреби оборони – у жовтні її збільшили з 300 мільйонів гривень до 1,38 мільярда грн. Також наявна програма «Захисник Києва», яка поєднує витрати на військові та цивільні цілі. Зокрема, ця програма включає соціальний захист, лікування ветеранів, екскурсії для ветеранів і створення патріотичного медіаконтенту.

Читайте також: Відбудова на паузі. Що не так із бюджетом України на 2024 рік

“Такі видатки Forbes не враховує. Відповідно, не було можливості визначити, скільки саме грошей за програмою «Захисник Києва» йде безпосередньо на підтримку частин, які перебувають на фронті. Зауважимо, що планові доходи столиці від «військового» ПДФО у 2023 році – 5,9 млрд грн. Видатки на благоустрій – 2,3 млрд грн”, – додали в матеріалі.

Зазначимо, вилучення усього «військового» ПДФО до державного бюджету суперечить принципу цілісності бюджетної та податкової систем, оскільки ПДФО з військовослужбовців за своєю природою нічим не відрізняється від такого самого податку на доходи представників інших професій. І це буде поганим прикладом, оскільки величезні дисбаланси є також у ПДФО, що стягується з державних монополій — НАК «Нафтогаз України», «Укрпошти», «Укрзалізниці» — і зараховується за місцем їх реєстрації в Києві. Докладніше читайте у статті Юрія Ганущака «Бюджетний скандал. Хто кого — центр чи території».

Про те, скільки на безпеку та оборону використали місцеві громади з ПДФО військових — пишуть у статті «Військовий ПДФО: «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» радниця голови Асоціації міст України з муніципальних питань, колишня народна депутатка Оксана Продан та виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан.