Відсторонений раніше від виконання повноважень тодішнім прем'єр-міністром А.Яценюком фігурант великого корупційного скандалу - голова Держекспортконтролю Ю.Терещенко - став до виконання своїх обов'язків уже з новим урядом під керівництвом В.Гройсмана.
Слід нагадати, що на початку грудня 2015 р. під час одержання хабара було затримано заступника директора департаменту експертизи Держекспортконтролю України С.Головатого. Подробиці цього корупційного скандалу докладно описано в статті Дмитра Менделєєва "Гроші, підпис, два стволи..." (DT.UA №50 від 28 грудня 2015 р.).
Попри гучне затримання й отримані у процесі досудового слідства матеріали про системну корупцію у сфері експортного контролю, затриманий чиновник відповідно до судових рішень вийшов на волю, а особи, стосовно яких отримано незаперечні свідчення про їхню причетність до створення корупційних схем, немов нічого не сталося, і далі працюють на своїх посадах.
З огляду на суспільний резонанс, президент був змушений у лютому 2016 р. звернутися з листами до Генпрокуратури, НАБУ та уряду з вимогою негайно відреагувати на ці події і притягти до відповідальності виявлених корупціонерів.
Після кількаразових заяв очільника держави про бездіяльність правоохоронних органів і керівників уряду в боротьбі з корупцією, а також необхідності притягти до відповідальності виявлених корупціонерів, А.Яценюк, згнітивши серце (чи гаманець), усе-таки дав доручення Нацдержслужбі України із залученням працівників правоохоронних органів, секретаріату КМУ та Мінекономрозвитку провести службове розслідування в Держекспортконтролі щодо можливого неналежного виконання службових обов'язків і перевищення службових повноважень головою служби.
Робота комісії завершилася, як і заведено, актом, який обов'язково має ввійти в історію як приклад народження корупції від корупції. Практично кожна сторінка цього загрифованого від громадськості документа цілком може стати предметом для дослідження слідчими НАБУ. На випадок, якщо до результатів перевірки слідчі НАБУ не зможуть отримати допуск, редакція тижневика люб'язно надає деякі витяги з цього чиновницького опусу.
коМІСІЯ нездійсненна?
Строкатий склад урядової комісії є незаперечним свідченням того, що перед нею й не ставилося завдання виявити і ретельно дослідити діяльність чиновників Державної служби експортного контролю України. Слід зазначити, що серед членів комісії немає жодного фахівця або експерта, спроможного дати кваліфіковану оцінку функціонуванню системи експортного контролю. Цілком можливо, що в такий спосіб було реалізовано завдання максимальної мінімізації наслідків її роботи для Ю.Терещенка.
Після аналізу акта складається враження, що боротьбою з корупцією у виконавчій владі в нас у країні займається тільки президент. Без його вказівки глава уряду навіть і не подумав би створити відповідну комісію для проведення службового розслідування за виявленими фактами корупції та хабарництва високопоставлених чиновників. Прем'єр-міністр майже чотири місяці чекав, що проблема Ю.Терещенка розсмокчеться сама собою. Але ж прийняття рішення про проведення подібних заходів прописано главі уряду Законом "Про Кабінет Міністрів України". Навряд чи в когось виникнуть сумніви, що за чотири місяці не можна не "підчистити" особливо явні сліди злочинних діянь і знищити відповідні докази. Імовірно, саме через вищевказані обставини, не знайшовши відповідних викривальних матеріалів у Держекспортконтролі, Нацдержслужба звернулася до адміністрації президента з проханням надати інформацію про наявні в адміністрації документи та матеріали, у тому числі листування з правоохоронними органами щодо скоєння корупційних злочинів главою Держекспортконтролю. Однак через чотири дні, на момент завершення роботи комісії, президентська адміністрація не спромоглася надати комісарам докази щодо злочинних діянь Ю.Терещенка.
У зв'язку із цим в акті службового розслідування зазначено, що інформація, викладена в листі президента про наявність обґрунтованих підозр у вчиненні корупційних діянь Ю.Терещенком, не знайшла свого підтвердження! Судячи з усього, на думку Нацдержслужби та членів урядової комісії, адміністрація президента в Україні є сховищем доказів правоохоронних органів, і вона мала в найкоротший термін добути й надати документальні докази злочинів. Можливо, комісія очікувала одержати від президента розписки в отриманні хабарів високопоставленим чиновником або хоча б пачки мічених купюр, відеозаписи злодіянь, ну в найгіршому разі - записи розмов хабарників?
До складу комісії входили аж цілих два оперпрацівники Служби безпеки України. Так, саме тієї самої служби, що спіймала на хабарі заступника директора департаменту Держекспортконтролю С.Головатого! Тієї самої служби, яка проводила обшуки в робочих кабінетах і місцях проживання підозрюваних у корупції чиновників, виявивши незаперечні докази злочинів! Саме оперпрацівники цієї служби під час одного з обшуків виявили досьє на свого патрона - генерала В.Грицака, який доповів президенту про системну корупцію в Держекспортконтролі! Отже, два зазначених мною представники СБУ Володимир С. і Олександр П. поставили свої підписи під актом, який стверджує, що президент виклав у своєму листі інформацію, що не підтвердилася!
Може, я щось пропустив, а Василь Грицак усе ще голова СБУ?
Які ж висновки могла зробити комісія, яка поставила від початку під сумнів вірогідність інформації президента і голови СБУ? Як і очікувалося, за три тижні своєї роботи комісари не знайшли корупції в діяльності Ю.Терещенка, а тому у зв'язку з виявленими недоліками обмежилися пропозицією притягти його до дисциплінарної відповідальності. Дослівно висновок комісії звучить так: "Комісією не виявлено підстав для висновку про причетність до корупційних дій голови Держекспортконтролю Терещенка Ю.Ф.". Отже, Петре Олексійовичу, пишіть листи! Можливо, вас мародери все-таки почують!
Президентові, прем'єр-міністру і голові СБУ на замітку...
І все-таки, попри показову ліберальність урядової комісії до корупційних проявів у Держекспортконтролі, її членів можна похвалити за відкриття ще однієї схеми мародерства.
Нагадаю, що предметом розслідування стало невмотивоване затягування видачі дозволів на експортні операції підприємствам, що в остаточному підсумку створювало основу для клієнтської "подяки", яка стимулює прискорення діяльності чиновників Держекспортконтролю.
Винахідливості корупціонерів-схемотехників можна лише позаздрити. Друга схема вже використовує не дозвільну систему, а каральну.
Виявляється, Держекспортконтроль у нашій країні наділений функцією проводити в передбачених законом випадках розслідування, пов'язані з порушеннями суб'єктами здійснення міжнародних передач товарів вимог законодавства у сфері державного експортного контролю. Відповідно до чинного законодавства, за результатами таких розслідувань чиновники зобов'язані інформувати відповідні органи досудового слідства. Ні у 2015-му, ні цього року подібної інформації до правоохоронних органів з зазначеного органу виконавчої влади не надходило. Це зафіксовано в акті урядової комісії.
Що, не було жодних порушень? Виявляється, були! Саме через виявлені подібні порушення чиновники відмовили у видачі суб'єктам господарювання 275 документів дозвільного характеру, що й мало стати основою для застосування відповідних санкцій до цих підприємств. При цьому підприємства можуть бути оштрафовані на значні суми, які мають надходити в державний бюджет. У 2015 р. чиновники склали лише 22 протоколи про порушення, обмежившись при цьому фіксацією найменш суспільно небезпечних порушень, які передбачають штраф у сумі лише 8500 грн.
А ось, наприклад, своїм особистим рішенням Ю.Терещенко "пробачив" ПАТ "Сентрасервіс Продакшн Юкрейн" сплату штрафу в бюджет у сумі 2,695 млн грн. Підлеглі голови служби так "старалися", що склали протокол лише через чотири місяці після закінчення передбаченого річного терміну притягнення до відповідальності.
Аналогічно діяли співробітники Держекспортконтролю і з виявленими порушеннями в зовнішньоекономічній діяльності ДП "Антонов". У цьому випадку протокол було складено лише через півроку після виявлення правопорушення, що й стало підставою для закриття справи.
Подібним чином закрито справи за протоколами стосовно ТОВ "Українська сірникова компанія" і ТОВ "Авіас". Це далеко не бідні компанії, особливо остання, що входить у бізнес-імперію І.Коломойського.
У яку суму обійшлася державному бюджету така "лояльність" Ю.Терещенка до порушників законодавства? А в які суми обійшлися підприємствам "послуги" чиновників зі служби? Як подібне всепрощенство Держекспортконтролю може бути кваліфіковане за статтями Кримінального кодексу - це запитання до правоохоронних органів. Сподіваюся, що для проведення відповідних заходів головам СБУ В.Грицаку та НАБУ А.Ситнику, а також майбутньому керівникові Генпрокуратури не буде потрібний персональний лист від Петра Порошенка для того, щоб належно відреагувати на оприлюднені матеріали. Сподіваюся, що вони у цьому випадку не чекатимуть, як колишній глава уряду, чотири місяці.
До речі, і про роль профільного міністерства правоохоронцям забувати не треба. Можна зробити багато неприємних відкриттів.
Скільки коштує державі міністерська безконтрольність?
Нагадаю, що діяльність Держекспортконтролю спрямовується і координується КМУ через відповідного профільного міністра. У цьому випадку міністра економічного розвитку і торгівлі. Природно, за неподобства, які кояться на службі, частку відповідальності має нести міністр. Вражає, але Мінекономрозвитку, відповідальне за формування та реалізацію політики у сфері експортного контролю, майже чотири місяці зберігало гробове мовчання і після закінчення цього терміну все-таки спрямувало Ю.Терещенкові листа з вимогою невідкладно відсторонити спійманого на хабарі С.Головатого від виконання обов'язків. Щоправда, на той час С.Головатий двічі був відсторонений від своїх обов'язків відповідно до ухвал судів і вже звільнився з роботи за власним бажанням.
Слід зазначити, що для чиновників з цього відомства, крім "швидкості" реакції, ще характерні "підсліпуватість і глухота".
Про те, що чиновники Держекспортконтролю ведуть протиправну діяльність, скарги від підприємств до Мінекономрозвитку почали надходити з кінця 2015 р. Як відреагували в цьому відомстві на отриману інформацію? Та ніяк! Просто проігнорували! Природно, що ніхто за це не відповів. Понад те, міністерство так і не розпочало перевірки скарг суб'єктів господарювання. І це відомство в нашій країні формує політику в усій зовнішньоекономічній діяльності!
Та що там суб'єкти господарювання. Імовірно, у Мінекономрозвитку хочуть міжнародних скандалів!
Дотепер у Держекспортконтролі на розгляді перебувають заявки на поставки виробів виробництва українських підприємств для забезпечення реалізації міжнародних космічних проектів у рамках підтримки роботи Міжнародної космічної станції. Ще в лютому минулого року НАСА надіслало лист НКАУ з проханням сприяти прискоренню питання забезпечення поставок комплектуючих (копія на сайті DT.UA). Чим закінчиться двобій Терещенка і НАСА для України? Не думаю, що наші міжнародні партнери обмежаться тільки матеріальними санкціями.
Аналогічна ситуація складається і з розглядом Держекспортконтролем заявки білоруського підприємства "Білзовнішпромсервіс" на транзит через територію України спецвиробів в ОАЕ.
До зриву виконання контрактних зобов'язань і завдання збитків може призвести зволікання з розглядом у службі заявки на поставку виробів з України на адресу словацької компанії S.V.S. s.r.o. Про цю ситуацію DT.UA раніше інформувало громадськість.
На жоден із цих фактів ні представники Мінекономрозвитку, ні оперпрацівники СБУ, які працювали з ними в парі, уваги не звернули. Як "не помітили" й численних епізодів порушення порядку розгляду чиновниками експортного контролю звернень суб'єктів господарювання щодо одержання дозвільних і гарантійних документів, у тому числі й тих, які детально описано в DT.UA.
Немає жодних сумнівів у тому, що факти порушень термінів і порядку розгляду звернень підприємств у Держекспортконтролі мають системний характер, наслідком яких є невиконання Україною зовнішньоекономічних контрактів. Але коли такі порушення відбуваються при одержанні дозволів на імпорт товарів військового призначення в рамках виконання оборонного замовлення, то дії чиновників необхідно розглядати як зазіхання на основи національної безпеки. Якщо членам комісії про такі факти невідомо, то наведу як приклад факт порушень термінів при розгляді заявок ДК "Укрспецекспорт" №28503301 від 24 грудня 2015 р. і ДП ДГЗІФ "Укрінмаш" №28533200 від 25 листопада 2015 р. на імпорт товарів військового призначення для виконання держоборонзамовлення.
За розрахунками "Укрінмашу", у результаті затягування чиновниками експортного контролю термінів розгляду дозволу на імпорт товарів військового призначення за державним контрактом в інтересах Міноборони матеріальний збиток може становити 576 тис. грн. Але ж оборонне замовлення фінансується з держбюджету! То, може, компенсувати ці збитки з кишень чиновників Держекспортконтролю?
Слід віддати належне працівникам Мінекономрозвитку, які беруть участь у проведенні службової перевірки в складі урядової комісії. Навіть унтер-офіцерській удові так не вдавалося себе висікти, як це зробив чиновник цього відомства такий собі В.Шмельов, котрий підмахнув акт, у якому поставив "неуд" за роботу власному відомству. Але ж саме цей чиновник за функціоналом займається в міністерстві сферою експортного контролю і несе за все це пряму відповідальність, і не тільки службову.
Терещенко vs НАБУ: хто кого?
Нагадаю, що Національним антикорупційним бюро України проводиться досудове розслідування в кримінальному провадженні №22015000000000347 від 02 листопада 2015 р. за ознаками складу кримінального злочину, передбаченого ч. 4 ст. 368 КК України.
Досудовим розслідуванням установлено, що з кінця жовтня 2014-го в Державній службі експортного контролю України функціонує злочинна схема вимагання й одержання неправомірної вигоди від суб'єктів господарювання за їхньою реєстрацією як суб'єктів об'єктів здійснення міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного використання й надання їм дозволів (висновків) на право експорту та імпорту товарів військового призначення й подвійного використання. При цьому чиновники Держекспортконтролю діють за попередньою змовою з працівниками Служби безпеки України та посадовими особами Міністерства оборони України.
У цих двох абзацах максимально збережено формулювання численних ухвал судів з Єдиного реєстру судових рішень. Зроблено це спеціально для розуміння того, що звільнення за власним бажанням зі служби фігуранта корупційного скандалу С.Головатого жодним чином не позначилося на продовженні функціонування згаданої злочинної схеми. Нікуди не поділися інші чиновники й працівники Держекспортконтролю, Міноборони та СБ України. Легким переляком відбувся і сам Ю.Терещенко, який, сидячи у своєму теплому кріслі, організовує "кругову оборону" з використанням свого службового становища.
Треба бути дуже наївним, припускаючи, що чиновники, причетні до корупції, сидітимуть склавши руки і нічого не робитимуть для знищення в службових кабінетах, електронних базах даних, місцях проживання доказів їхніх злочинних діянь.
Закрадаються великі сумніви, що в слідчих НАБУ вистачить наполегливості довести цю резонансну справу до кінця.
У цьому контексті вже зараз слід би розпочати вивчення питання, як вдалося урядовій комісії виявити безпрецедентну лояльність до корупційних проявів у Держекспортконтролі й створити "очисну грамоту" для високопоставлених чиновників. Та ще й із грифом - "Для службового користування"!
Від кого засекретили матеріали службового розслідування урядової комісії чиновники Нацдержслужби? Які таємниці приховують вони від громадськості, президента, генпрокурора, НАБУ?