UA / RU
Підтримати ZN.ua

Парламент приймає, уряд саботує, або Коли військовим чекати перерахунку пенсій

1 січня 2016 р. вступив у силу Закон України "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення", що мав би надати можливість колишнім військовослужбовцям одержати належні їм пенсій, не нараховані та не виплачені не з їхньої вини. Тож з 1 січня 2016-го військові пенсіонери мали би сподіватися на довгоочікуване збільшення пенсій. Однак не так сталося, як гадалося…

Автори: Сергій Дрьомов, Володимир Тимошенко

1 січня 2016 р. вступив у силу Закон України "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення" (далі - Закон), що мав би надати можливість колишнім військовослужбовцям одержати належні їм пенсій, не нараховані та не виплачені не з їхньої вини. Традиційно законом передбачений перерахунок пенсій відповідних категорій військовослужбовців та інших осіб, які мають право на пенсію за Законом "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Тож з 1 січня 2016-го військові пенсіонери мали би сподіватися на довгоочікуване збільшення пенсій. Однак не так сталося, як гадалося…

Спробувавши розібратися з реалізацією положень зазначеного закону, ми проаналізували положення чинних нормативно-правових актів, що регулюють правовідносини у цій сфері. А також надіслали кілька інформаційних запитів у відомства, які мали би забезпечити їх виконання.

Зокрема, у запиті до Служби безпеки України було прохання в передбачений Законом України "Про доступ до публічної інформації" строк надати інформацію з таких запитань:

- коли СБУ буде виконано вимоги названого вище Закону та подано відповідні розрахунки до Пенсійного фонду України (ПФУ)?

- яким категоріям пенсіонерів органів державної безпеки буде здійснено перерахунок пенсій у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, у тому числі з огляду на введення для нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) і премій?

У відповідь керівник фінансово-економічного управління СБУ повідомив, що на даний момент уже запроваджено порядок перерахунку пенсій, затверджений постановою уряду (від 13 лютого 2008 р. №45). Відповідно до пункту першого цього порядку пенсії перераховуються лише у разі прийняття урядом рішення про перерахунок хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців. Крім того, у листі зазначається, що пунктом другим цього порядку передбачено, що Міністерство оборони, МВС, СБУ та інші державні органи зобов'язані повідомляти Пенсійний фонд про виникнення підстав для перерахунку пенсій.

Водночас нас поінформували про те, що востаннє такі правові підстави виникли ще 1 січня 2008 р. у зв'язку із запровадженням з цієї дати нових умов грошового забезпечення згідно з постановою уряду "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (від 7 листопада 2007 р. №1294). Встановлені цією постановою умови грошового забезпечення зазначеної категорії осіб залишаються незмінними й сьогодні. При цьому зміни розмірів окремих видів грошового забезпечення діючих військовослужбовців, що відбувалися після зазначеної дати, здійснювалися виключно згідно з рішеннями керівників військових формувань і правоохоронних органів у межах наданих їм повноважень (без зміни діючих умов грошового забезпечення).

З огляду на викладене 14 лютого 2016 р. ми звернулися з інформаційним запитом до КМУ та висловили прохання поінформувати нас про таке:

- чи приймалося після 7 листопада 2007 р. Кабінетом міністрів рішення про перерахунок хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) і премій у розмірах, установлених законодавством?

- коли таке рішення приймалося?

- яких категорій військовослужбовців воно стосувалося?

- які з видів грошового забезпечення зазнали змін?

Відповідальним урядовцям поставлені запитання, напевне, видалися такими, що не варті їхньої уваги, тому нас не удостоїли відповіддю, а "відпасували" цей запит до Міністерства соціальної політики.

У відповіді на наш інформаційний запит заступник міністра В.Мущинін, повідомив:
"…після 01.01.2008 р. рішення про подальше підвищення розмірів посадових окладів військовослужбовцям чи введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідних категорій громадян Кабінетом Міністрів України не приймалися".

У листі також зазначається, що Закон "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення" "…не передбачає зміну грошового забезпечення, а визначає лише строк, з якого особа має право на перерахунок". Мовляв, право на перерахунок пенсії - це ще не власне перерахунок! Тож, панове військові пенсіонери, запасіться терпінням і чекайте, коли настане цей самий час, який в армії називають "часом Ч"…

Така відповідь викликає цілком зрозумілі сумніви у тому, чи дочитав вельмишановний пан В.Мущинін зазначений Закон до кінця. Хоча власне стиль, у якому вона викладена, наштовхує на думку, що його підписант більше звик ставити підписи на документах, а не знайомитися з текстами законів, а тим більше докладати зусиль для їх виконання… Тому доведеться йому нагадати, що у прикінцевих положеннях Закону "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення" на Кабінет міністрів України покладено обов'язок:

- до 1 січня 2016 р. привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

- забезпечити перегляд і скасування міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.

Наведені паном В.Мущиніним аргументи не витримують жодної критики. Тим більше, що у уряду було достатньо часу, щоб створити належні умови для своєчасної реалізації Закону, ухваленого Верховною Радою 15 липня 2015 р. і підписаного президентом 30 липня 2015-го.

Крім того, у листі Мінсоцполітики йдеться про те, що у пункті 17 Плану заходів на виконання Програми діяльності Кабінету міністрів і Стратегії сталого розвитку "Україна-2020" передбачено збільшення грошового утримання військовослужбовців шляхом підвищення посадових окладів та окладів за військовим званням. Для цього Міністерством оборони розроблено та подано на розгляд уряду відповідний проект постанови.

Панове військові пенсіонери, радіймо! Нашими проблемами уряд почав опікуватися ще з початку березня 2015 р. і, судячи з усього, робитиме це й надалі, хоча без особливого ентузіазму.

Як стверджує у листі пан Мущинін, зазначений проект нормативно-правового акта неодноразово розглядався на засіданні урядового комітету з питань економічного розвитку та європейської інтеграції. Однак прийняття рішення було відкладене, а також було доручено Міноборони провести додаткові консультації щодо забезпечення фінансування у разі набрання чинності постановою. При цьому пан заступник міністра зворушливо запевнив, що Мінсоцполітики України підтримує необхідність прискорити прийняття рішення щодо підвищення посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

Нам дуже кортить дізнатися, що мав на увазі Мущинін під проведенням додаткових консультацій, і з ким саме Міноборони повинно їх проводити? І що саме має надати цього прискорення?

З огляду на викладене з метою перевірки достовірності інформації, наданої Мінсоцполітики, нами направлено інформаційний запит до Міністерства оборони. У запиті прохання повідомити, на якому етапі перебуває розгляд проекту відповідної постанови. Крім того, з метою вивчення змісту вказаного документа та його можливого винесення на громадське обговорення із залученням висококваліфікованих фахівців висловлено прохання надати його копію.

Тож із нетерпінням чекатимемо відповіді Міністерства оборони. А поки що наявна у нас інформація дає підстави для висновку, що уряд не квапиться з прийняттям відповідного рішення, на відміну від того, як це було у випадку із внесенням на розгляд парламенту ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" (від 2 березня 2015 р. №213-VIII). Нагадаємо, що саме цим Законом пенсії працюючим пенсіонерам з 1 квітня 2015 р. виплачуються в розмірі 85%.

У пам'яті спливає, як, умовляючи народних депутатів ухвалити цей ганебний (на наше глибоке переконання) закон, прем'єр-міністр України А.Яценюк разом із міністром соціальної політики П.Розенком слізно запевняли (згодом виявилося, що вкотре "чесно брехали"), що цей захід є тимчасовим і діятиме лише до 31 грудня 2015 р.

Однак для сучасної України немає нічого більш постійного, як тимчасове. Тому дія "тимчасової" (за словами її ідейних натхненників-казкарів) норми щодо оподаткування у розмірі 15% пенсій, які перевищують три мінімальні заробітні плати, та обмеження пенсій для працюючих пенсіонерів рішенням парламенту пролонговано до кінця 2016 р.

Наведений приклад із ситуацією, що складається навколо Закону "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення", переконує от у чому: нинішній уряд фактично відкладає на невизначений термін виконання цього Закону. Тож нами направлено ще один інформаційний запит до Кабінету міністрів, у якому просимо повідомити нас, яких конкретно заходів вжито урядом на виконання приписів, що містяться у прикінцевих положеннях зазначеного Закону, та надати копії нормативно-правових актів, якими було внесено відповідні зміни до існуючих нормативно-правових документів.

Сподіваємося, що цього разу КМУ не перекладатиме відповідальності на міністерства, а надасть вичерпні відповіді на поставлені запитання. А ми, в свою чергу, готуватимемося до наступних кроків, які все ж таки змусять чиновників прискорити реалізацію положень розглянутого Закону.

Поки що доводиться констатувати, що, ухваливши Закон "Щодо внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення", вітчизняний законодавець сказав лише "а". Тепер слово за урядом, який повинен якнайшвидше поставити крапку у розв'язанні цієї проблеми. Адже зволікання з реалізацією положень цього Закону може призвести до значних негативних наслідків. Існуючий механізм перерахунку пенсій вказаним категоріям осіб безпосередньо торкається й діючих військовослужбовців, і прирівняних до них осіб, які також з нетерпінням чекають, коли Кабінет міністрів України все-таки прийме відповідні рішення.