UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Фінляндії з’ясували причину пошкодження підводного газопроводу і показали фото руйнувань

Власники судна не хотіли співпрацювати з поліцейськими.

Національне бюро розслідувань Фінляндії визначило технічну причину пошкодження газопроводу Balticconnector у Балтійському морі. Правоохоронці підтвердили роль у цій справі китайського судна Newnew Polar Bear – саме його якір завдав руйнувань. Наразі з’ясовують, чи було пошкодження умисним або випадковим.

Спочатку розслідування стосувалося і російського корабля «Севморпуть», який перебував у цьому районі під час інциденту. Утім в ході слідства все ж таки зупинилися на Newnew Polar Bear. Під час пресконференції головний слідчий детектив Рісто Лохі розповів, що на морському дні видно слід від волочіння шириною від 1,5 до 4 метрів, який веде до місця пошкодження газопроводу. На відстані кількох метрів знаходився якір, який, як вважають, і спричинив руйнування.

Читайте також: У Кремлі відповіли на пропозицію Латвії закрити Балтійське море від Росії

«Якір дістали з води вранці 24 жовтня. На ньому є сліди, які вказують на те, що він контактував з газопроводом», - сказав Лохі.

Правоохоронці вказали, що від місця знаходження якоря і далі видно вузький слід волочіння, який за розмірами збігається з частиною, що з'єднує якір з ланцюгом. Ці спостереження у поєднанні з проаналізованими даними про рух суден підтвердили основну лінію розслідування щодо ролі в інциденті корабля Newnew Polar Bear китайської судноплавної компанії, яке ходить під прапором Гонконгу.

Фото: Фінська прикордонна служба

Лохі заявив, що з компанією Newnew Polar Bear зв'язувалися кілька разів, але вони не захотіли співпрацювати.

Читайте також: У НАТО створили центр захисту підводних трубопроводів на тлі загрози російських диверсій

«Поліція не мала повноважень вживати жодних примусових заходів щодо судна, оскільки воно йшло у виключній економічній зоні Фінляндії, яка не входить до компетенції поліції. Ми були постійно напоготові, щоб діяти, якби судно увійшло у фінські територіальні води», - зауважив детектив.

Для продовження розслідування фінська сторона зв’язалася з китайською владою. Наразі з’ясовують, що стало причиною пошкоджень – умисні дії чи недбалість моряків.

Фото: Фінська прикордонна служба

Читайте також: НАТО використовує підводні дрони та штучний інтелект, щоб стримати загрозу російських диверсій — Bloomberg

Нагадаємо, що мета в будівництві Balticconnector полягала в забезпеченні транспортування газу між Фінляндією, Естонією і Латвією без додаткових витрат й зменшення залежності місцевих ринків від російського «Газпрому». Його відкрили у грудні 2019 року. Газопровід має довжину 151 км, з яких 77 км проходять під водою в Балтійському морі. У 2022 році, коли Фінляндія на тлі вторгнення РФ до України відмовилася від російського газу, фінська енергетична компанія Gasum оголосила, що буде поставляти природний газ своїм споживачам з інших джерел через трубопровід Balticconnector.

Газогон перекрили 8 жовтня через падіння тиску унаслідок витоку газу. Спеціалісти негайно дослідили ситуацію і виявили у трубі явне пошкодження, спричинене зовнішнім впливом. Крім газопроводу, пошкодження отримав кабель зв’язку. За оцінками фахівців, газопровід вийде з ладу на декілька місяців.

За інформацією фінських ЗМІ, в районі аварії спостерігалася значна кількість цивільних і військових суден, зокрема поблизу вітрових електростанцій і підводних кабелів були помічені російські кораблі. Офіційні особи не виключають, що за нападом стоїть Росія.

Пізніше глава Міноборони Естонії Ханно Певкур заявив, що пошкодження на газопроводі Balticconnector викликані «потужним силовим впливом». Також фінський детектив Рісто Лохі вказав, що пошкодження, ймовірно, викликані впливом механічної сили, а не вибухом. Він додав, що не можна виключати жодних версій.