UA / RU
Підтримати ZN.ua

Що означає докапіталізація "Нафтогазу України" держоблігаціями

За ідеєю, "Нафтогаз" мав продавати ОВДП, які "видав" йому Мінфін і за які він може виручити "живі" гроші, на ринку, тобто покупцем може бути будь-яка юридична особа. Але досить часто, якщо не завжди останнім часом, виходить так, що покупцем в остаточному підсумку виявляється Національний банк.

Автор: Ганна Люта

З 29,7 млрд грн, передбачених держбюджетом-2015 на покриття дефіциту "Нафтогазу України", Мінфіном уже витрачено 17,2 млрд.

Міністерство фінансів випустило облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) для збільшення статутного капіталу НАК "Нафтогаз України" на 17,2 млрд грн із середньозваженою ставкою 14,5% річних, повідомляє агентство "Інтерфакс" із посиланням на Національний банк України. Одночасно з випуском облігацій держпозики Нацбанк викупив у лютому ОВДП на 11,2 млрд грн, а всього з початку року - на 21,2 млрд.

Фінансистам зрозуміло, спробуємо цей механізм пояснити простіше. Тим більше, що у 2014 р. дефіцит "Нафтогазу" становив майже 107 млрд грн, і ще невідомо, яким насправді він виявиться 2015-го.

Виходимо з того, що НАК "Нафтогаз України" - самостійний господарюючий суб'єкт зі своїми бюджетом і балансом. Уряд допомагає "Нафтогазу", фінансуючи його дефіцит, тобто різницю між його доходами і витратами. Це законно. Крім того, "непрямо" уряд, точніше, регулятор енергоринку - НКРЕКП також активно впливає на цю компанію через тарифи на газ і електроенергію. Але зараз йдеться не про це.

Як це відбувається? Закон про держбюджет на 2015 р. не передбачає прямого фінансування "Нафтогазу" з бюджету, тобто у видатковій частині головного кошторису країни немає рядка НАК "Нафтогаз України". Іншими словами, дефіцит НАКа не фінансується за рахунок платників податків, принаймні у цьому запевняє уряд.

Кабмін фінансує лише дефіцит "Нафтогазу", випускаючи боргові папери (облігації внутрішньої державної позики). Тобто дефіцит "Нафтогазу", як і державний дефіцит, фінансується за рахунок приросту державного боргу.

Формально це відбувається так: держава випускає ОВДП, які використовуються для поповнення статутного капіталу НАК "Нафтогаз України". Потім, одержавши облігації у свій статутний фонд, "Нафтогаз" продає їх і в такий спосіб одержує "живі" гроші для своїх потреб.

Тому, коли Мінфін і Нацбанк говорять, що держбюджет у 2015 р. виділив на фінансування "Нафтогазу" 29,7 млрд грн, ідеться про те, що Кабмін надав право Мінфіну випустити ОВДП на суму 29,7 млрд грн для поповнення статутного фонду "Нафтогазу".

За ідеєю, "Нафтогаз" мав продавати ОВДП, які "видав" йому Мінфін і за які він може виручити "живі" гроші, на ринку, тобто покупцем може бути будь-яка юридична особа. Але досить часто, якщо не завжди останнім часом, виходить так, що покупцем в остаточному підсумку виявляється Національний банк.

Як повідомлялося раніше, програма розширеного фінансування EFF України з Міжнародним валютним фондом обмежує обсяг купівлі Нацбанком ОВДП для рекапіталізації "Нафтогазу": 17,2 млрд грн - на кінець березня, 26,1 млрд - на кінець червня, 28,3 млрд грн - на кінець вересня й грудня 2015 р.

Одночасно, згідно з домовленостями з МВФ, НБУ в першому кварталі 2015 р. може прямо продати "Нафтогазу" 1,486 млрд дол. для забезпечення критичного імпорту, а в другому кварталі довести цей показник до 1,686 млрд дол. У другій половині 2015 р. такі прямі продажі не передбачені.

23 січня 2015 р. уряд уже прийняв постанову про збільшення статутного капіталу "Нафтогазу" на 31,5 млрд грн (на всю суму, обумовлену в спочатку затвердженому держбюджеті-2015) за рахунок випуску облігацій терміном до десяти років зі ставкою 14,5% річних. При перегляді держбюджету
2 березня розміри докапіталізації "Нафтогазу України" скоротили до 29,7 млрд грн. Це втричі менше, ніж обсяг допомоги "Нафтогазу" з держбюджету торік (коли уряд профінансував дефіцит "Нафтогазу" на 107 млрд грн).

Та оскільки "Нафтогаз" купує імпортний газ за долари, то й порівнювати суми треба в доларовому вираженні. І якщо перевести суму підтримки нафтогазової монополії з бюджету в "тверду валюту", то цифри взагалі мало порівнянні. За середньорічним курсом долара за 2014 р. 107 млрд грн, витрачені тоді на підтримку "Нафтогазу", - це майже 9 млрд дол. 2015-го через девальвацію передбачені бюджетом 29,7 млрд грн - лише трохи більше 1,2 млрд дол. Тобто Кабмін намагається зменшити дефіцит "Нафтогазу", який вважається чи не головною структурною проблемою української економіки (див. також DT.UA №36–37 від 10 жовтня 2014 р., "Андрій Кириленко: "Щоб закрити діру одного лише "Нафтогазу", необхідні дві українські фінансові системи").

Для довідки. Попередня програма stand-by, про яку Україна домовилася з МВФ навесні
2014 р., також містила допустимі обсяги докапіталізації ОВДП "Нафтогазу України" і монетизації Нацбанком цих паперів валютою для розрахунків із російським "Газпромом", а також виплати 1,67 млрд дол. у рахунок погашення гарантованих державою єврооблігацій НАКа. Згідно з програмою stand-by, обсяг прямого продажу НБУ валюти "Нафтогазу" був обмежений сумою 6,935 млрд дол.

До речі, у видатковій частині держбюджету все ж таки є дві бюджетні програми на компенсацію різниці в енерготарифах. Але ці гроші не призначено "Нафтогазу". Одна програма обсягом 2,9 млрд грн (гроші розподіляє Мінрегіон) - це надання субсидій підприємствам, які виробляють, транспортують і поставляють теплову енергію населенню або надають послуги з централізованого водопостачання.

Друга програма обсягом 24,4 млрд грн - це пряма субвенція з держбюджету, одержувачем якої є безпосередньо населення, домогосподарства. Вона надається громадянам на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло- і водопостачання, словом, послуг ЖКГ. Причому, якщо в початковій версії держбюджету-2015 було закладено на цю субвенцію 11,9 млрд грн, то 2 березня Верховна Рада за пропозицією Мінфіну проголосувала за збільшення її обсягу до
24,4 млрд грн.

***

DT.UA звернулося по коментар з приводу дефіциту та його фінансування до "Нафтогазу".

Сергій КОНОВЕЦЬ, заступник голови правління НАК "Нафтогаз України":

- Дійсно, загальна сума фінансування дефіциту, отримана НАК "Нафтогаз України" прямо й опосередковано з держбюджету в 2014 р., становила 107,3 млрд грн. При цьому безпосередньо компанії було передано як внесок до статутного фонду ОВДП на суму 96,6 млрд грн.

Крім того, для погашення заборгованості за різницею в тарифах на теплову енергію для населення з держбюджету було профінансовано відповідну субвенцію місцевим бюджетам. Кошти субвенції в сумі 10,7 млрд грн були перераховані теплогенеруючим і теплопостачальним підприємствам для подальшого погашення заборгованості перед "Нафтогазом" за спожитий природний газ.

У бюджеті 2015-го на погашення заборгованості за різницею у тарифах виділено 2,9 млрд грн, однак частка "Нафтогазу України" у цій сумі фактично відсутня, оскільки компанія не має податкової заборгованості перед держбюджетом за минулі періоди, яка може бути джерелом проведення відповідних розрахунків згідно із Законом України "Про Державний бюджет України на 2015 р.". Щодо прямих субвенцій з держбюджету для фінансування субсидій для населення, то їх збільшення дасть можливість споживачам розраховуватися за газ у повному обсязі й фінансування дефіциту "Нафтогазу" безпосередньо не стосується.

У держбюджеті на 2015 р. після внесених змін видатки на рекапіталізацію компанії передбачено в сумі 29,7 млрд грн. Однак порівнювати розмір коштів, отриманих з бюджету торік, з передбаченим у держбюджеті обсягом випуску ОВДП для внесення до статутного фонду НАК "Нафтогаз України" на 2015 р. некоректно. За рахунок монетизації отриманих торік ОВДП компанія покрила збитки від реалізації газу населенню і ТКЕ за регламентованими державою цінами у сумі 19,1 млрд грн. Решту суми переважно було витрачено на розрахунки з ВАТ "Газпром" за газ, імпортований у четвертому кварталі 2013-го - другому кварталі 2014-го, а також на погашення євробондів і відсотків за ними.

Тому коректніше порівнювати фінансування дефіциту торік у сумі 19,1 млрд грн з передбаченими на
2015 р. 29,7 млрд грн. Дефіцит "Нафтогазу" в 2015 р. порівняно з минулим роком зростає, оскільки, попри збільшення цін для населення й ТКЕ, зростають збитки від реалізації газу для цих категорій споживачів.

Пояснення цього дуже просте. Розглянемо реалізацію імпортного газу для тепловиків, які поставляють теплову енергію населенню (ця категорія споживає виключно імпортний газ, оскільки газ власного видобутку з ресурсів ПАТ "Укргазвидобування" споживається населенням у повному обсязі). Ціни буде підвищено з 1 квітня 2015 р., при цьому за перший квартал тепловики використають 3,3 млрд кубометрів газу, що становить 53% їхнього річного обсягу споживання. Таким чином, збільшення тарифів вплине на зменшення збитків тільки від половини обсягу газу, реалізованого "Нафтогазом" тепловикам.

За перший квартал 2015-го збитки НАКа від продажу газу тепловикам, які виробляють тепло для населення, прогнозуються в розмірі 20,6 млрд грн (3,3 млрд куб. м х (710 грн/тис. куб. м - 320 дол. х 21,7 грн/дол.)=20,6 млрд грн). При цьому аналогічні збитки за перший квартал 2014 р. становили
6,1 млрд грн (3,8 млрд куб. м х (788 грн/тис. куб. м - 268,5 дол. х 8,9 грн/дол.)=7,2 млрд грн). І цей збиток ще не включає збитків від реалізації імпортного газу для населення, бо ресурсів газу, що видобувається "Укргазвидобуванням", не вистачає на покриття потреб населення в повному обсязі. Як бачимо, основним фактором збільшення збитків компанії стала девальвація національної валюти.

Таким чином, передбачені програмою розширеного фінансування EFF України з МВФ та отримані від Мінфіну ОВДП для "Нафтогазу України" у першому кварталі в сумі 17,2 млрд грн були повністю використані на покриття збитків від реалізації імпортного газу для виробництва тепла для населення.