UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ринок електроенергії переводять на нові рейки. Чи тільки на новий фонд?

Нова модель ринку електроенергії , створювана згідно з названим законом, передбачає розробку єдиних правил ведення бізнесу на ринку електроенергії. Наскільки ці правила прозорі, стане зрозуміло вже на початку 2014-го.

Автор: Іван Гонта

Перед поїздкою в Китай президент устиг підписати Закон "Про засади функціонування ринку електроенергії України". Як повідомляло DT.UA, Верховна Рада ухвалила закон про лібералізацію оптового ринку електроенергії ще наприкінці жовтня 2013 р., але набуде він чинності вже 2014 р. - з 1 числа місяця, що йде за місяцем його опублікування.

Навколо цього закону тривалий час точилися запальні суперечки, про що неодноразово писало DT.UA. Нова модель ринку електроенергії, створювана згідно з названим законом, передбачає розробку єдиних правил ведення бізнесу на ринку електроенергії. Наскільки ці правила прозорі, стане зрозуміло вже на початку 2014-го.

Найбільш суперечливою у прийнятому законі є норма про створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу: його наповнення покладено на державу за рахунок додаткових "зборів" з об'єктів генерації з числа АЕС, ГЕС і ГАЕС, а його кошти планують спрямовувати на покриття збитків ТЕЦ і "зеленої" генерації, які здебільшого перебувають у руках олігархів.

Підписавши Закон "Про засади функціонування ринку електроенергії України", що передбачає його лібералізацію, президент доручив поки ще прем'єру Азарову в місячний строк після набрання законом чинності створити координаційний центр щодо забезпечення впровадження нової моделі енергоринку країни. Як значиться в дорученні президента у зв'язку з підписанням закону, розміщеному на його сайті у вівторок, 3 грудня, до роботи центру планують залучити представників секретаріату Європейського Енергетичного співтовариства і міжнародних фінансових організацій, зокрема Світового банку.

Як повідомляло DT.UA, Енергоспівтовариство і його секретаріат брали безпосередню та активну участь у підготовці цього закону, про що розповідав у своєму інтерв'ю Янез Копач. На різних етапах підготовки та обговорення цього закону експерти Енергоспівтовариства і вітчизняні фахівці вносили сотні зауважень і змін. І аж до публікації більшості навіть причетних до розробки нового енергозакону достоту не було відомо, які ж доповнення і зміни внесено у його остаточну редакцію.

До кінця 2014 р. Кабмін має вжити заходів щодо підготовки законопроектів з імплементації директиви ЄС №2009/72/ЄС про загальні правила функціонування внутрішнього ринку електроенергії та регламенту №714/2009 щодо умов доступу до мережі транскордонної передачі електроенергії.

Нагадаю, що ці директиви є складовими Третього енергопакета ЄС, про можливий вихід з якого ще 26 листопада в телеінтерв'ю говорив Янукович. Тепер він про це мовчить. Але невідомо напевно, як загалом складеться ситуація за участю України в Євроенергоспівтоваристві у разі стрімкого поглиблення співпраці в енергосфері з РФ на російських умовах (а все говорить саме про такий розвиток подій). Кремль, як відомо, і раніше вимагав виходу України з Енергетичного співтовариства та енергопакетів ЄС.

Поки що Янукович доручив прем'єру до 2 червня 2014 р. передбачити в підзаконних актах про роботу нового Фонду врегулювання вартісного дисбалансу наявність вимог про постійний моніторинг і щорічний аудит його діяльності, оптимізацію видатків і цільове використання коштів, які виробники електроенергії одержують із фонду.

Нагадаю, що на сьогодні в Україні діє енергоринок єдиного покупця (усю вироблену електроенергію в усіх генеруючих компаній, незалежно від форми їх власності, закуповує держпідприємство "Енергоринок", яке і регулює цінові та інші параметри роботи енергоринку).

Новий енергозакон передбачає впровадження моделі роботи енергоринку за прямими договорами між виробниками і покупцями електроенергії, а також ринку контрактів "на добу вперед" і балансуючого ринку, що дасть можливість регулювати дисбаланс, який виникає при виробництві електроенергії. Також передбачається створити ринок додаткових послуг із закупівлі маневрених потужностей.

Найбільш суперечливим у законопроекті було питання створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу та його наповнення виключно за рахунок коштів атомних і гідроелектростанцій. На думку представників атомної галузі, основною функцією фонду буде одержання коштів від енергогенеруючих компаній, які належать державі (АЕС, ГЕС і ГАЕС), для подальшого їх спрямування на покриття збитків теплової генерації, яка перебуває переважно в приватній власності, а також гарантованих постачальників.

Через фонд будуть проводитися розрахунки за продану за "зеленими" тарифами електроенергію, а також відшкодовуватися збитки гарантованих постачальників від продажу споживачам електроенергії за регульованими тарифами і витрати від купівлі електроенергії, виробленої на ТЕЦ та інших установках з комбінованим виробництвом електроенергії за регульованими цінами, і її продажу за ринковими цінами.

До предметного обговорення основних "за" і "проти" нового закону про ринок електроенергії в найближчих номерах DT.UA приєднаються експерти ринку.