UA / RU
Підтримати ZN.ua

Про рентоповернення та податковилучення

Попри обнадійливі сигнали від уряду та парламентаріїв, газодобувні компанії, насамперед приватні, дуже обережно, якщо не сказати з побоюванням, поставилися до ініціатив із коригування ренти від Кабміну. І цьому є просте пояснення - 15 місяців із моменту підвищення ставок рентних платежів уряд, по суті, ігнорував думку недержавних газодобувних компаній.

Автори: Алла Єрьоменко, Геннадій Кобаль

За оцінками Міністерства фінансів, комплекс запропонованих урядом заходів, насамперед податкових, до 2025 р. може сприяти збільшенню видобутку природного газу в Україні приватними компаніями до 8,5 млрд кубометрів щороку. Для порівняння: 2014-го частка приватних видобувних компаній становила 3,4 млрд. Це без урахування видобутку напівдержавного ПАТ "Укрнафта" і на 100% державного ПАТ "Укргазвидобування", що становить в останні роки близько 14 млрд кубометрів газу. До 2035 р. запропоновані заходи, як очікує уряд, мають привести до збільшення обсягу видобутку природного газу в країні тільки приватними компаніями до 11 млрд кубометрів щорічно.

З 1 жовтня 2015 р. уряд має намір знизити рентні платежі при видобутку природного газу в Україні вдвічі: з 55 до 29% при видобутку на глибині до 5000 м та з 28 до 14% - глибше за

5000 м. Про це заявила міністр фінансів України Наталія Яресько під час Першого Американсько-українського бізнес-форуму, який відбувся 13 липня у Вашингтоні. Під сотню американських бізнесменів, які прийшли послухати українського міністра, так бурхливо й довго аплодували, що могло скластися враження, що вони вже готові інвестувати у видобуток газу в Україні. Але це була лише ввічливість приймаючої сторони. Принаймні поки що.

Проте вже наступного дня, 14 липня, відповідний законопроект про кардинальну зміну нарахування рентних платежів на видобуток газу було внесено Мінфіном на розгляд Верховної Ради України та зареєстровано під №2352а.

Ренту знижують, питання залишаються

Слід віддати належне главі українського Мінфіну Наталії Яресько: в урядовому варіанті поданого в парламент законопроекту справді пропонується знизити ставку ренти удвічі - до 29% при видобутку на глибині до 5000 м та 14% - понад 5000 м. Це навіть нижче, ніж 35 і 28%, запропоновані в законопроекті №2120 народними депутатами з партій коаліційної більшості - БПП, "Самопомочі" та "Народного фронту".

Нагадаємо, що парламентський коаліційно-компромісний законопроект №2120 було розроблено ще в лютому 2015 р. Документ довго допрацьовувався й до останнього моменту розглядався як базовий (див. DT.UA №24 від 3 липня 2015 р., "Рента забуксувала"). Однак за п'ять місяців, які минули з моменту його появи, цей парламентський законопроект так і не був винесений на розгляд Верховної Ради.

Про те, що Кабмін готує свій законопроект із коригування рентних платежів, теж було відомо ще кілька місяців тому. За дорученням Кабінету міністрів Мінфін залучив для вивчення ситуації та розробки прийнятного (наскільки це можливо) для всіх сторін варіанта ставок ренти міжнародну консалтингову компанію в сфері енергетики - IHS. У червні 2015-го компанія IHS представила попередні підсумки свого дослідження та запропонувала п'ять сценаріїв податкового режиму для розвитку газовидобутку в України.

Однак, попри обнадійливі сигнали від уряду та парламентаріїв, газодобувні компанії, насамперед приватні, дуже обережно, якщо не сказати з побоюванням, поставилися до ініціатив із коригування ренти від Кабміну. І цьому є просте пояснення - 15 місяців із моменту підвищення ставок рентних платежів уряд, по суті, ігнорував думку недержавних газодобувних компаній.

Не секрет, що рівень довіри представників газодобувних компаній до уряду Арсенія Яценюка дуже низький. Саме з подачі прем'єр-міністра в серпні 2014 р. ренту різко підвищили. Тоді підвищення ставок ренти назвали вимушеною і тимчасовою нормою, пообіцявши скасувати їх із січня 2015 р. Але при розробці та прийнятті держбюджету-2015 уряд подав, а Верховна Рада проголосувала за подовження дії підвищених ставок рентних платежів, усупереч очікуванням бізнесу й рекомендаціям профільного парламентського комітету.

При цьому слід зазначити, що основну роботу з підготовки урядового законопроекту №2352а виконало Міністерство фінансів. А його глава Наталія Яресько особисто викликалася представити законопроект інвесторам на конференції інвесторів і Першому Американсько-українському бізнес-форумі в столиці США. На що вона розраховувала?

Знизити ренту - збільшити видобуток газу

Нові ставки ренти на видобуток газу в Україні для приватних компаній були розроблені Міністерством фінансів і спочатку подані на розгляд Кабінету міністрів. За словами Наталії Яресько, діючі ставки рентних платежів на видобуток газу в нашій країні є одними з найвищих у світі, що аж ніяк не сприяє збільшенню видобутку природного газу в Україні (див. DT.UA №13 від 10 квітня 2015 р., "Навики канатохідця..."). Тому зниження ренти - це необхідний крок для диверсифікації джерел газу та зниження корупції в цій галузі, пояснюють у Мінфіні.

Мета, яку переслідують розробники законопроекту (№2352а), - збільшити внутрішній видобуток газу в Україні завдяки зниженню податків і створенню конкуренції на ринку видобутку природного газу. Хоча, за даними Мінфіну, держбюджет втратить 4 млрд грн через зниження рентних ставок на видобуток газу.

"Якщо ми розкриємо потенціал природних ресурсів нашої країни, то тим самим ми зможемо посилити національну безпеку, створити більшу конкуренцію в галузі, що, своєю чергою, приведе до створення більшої кількості робочих місць в енергетичному секторі та зменшить тиск на платіжний баланс", - зазначила міністр фінансів. "Те, що ми пропонуємо, - це дуже прораховані кроки: ми доклали великих зусиль, аби вирахувати, чого потребує бізнес, щоб збільшити інвестиції у видобуток і збалансувати його очікування з нашими фіскальними потребами. І ми уважно досліджували, як працює ця галузь на інших ринках", - додала вона.

Крім зниження ренти вдвічі (до 29 та 14% залежно від глибини видобутку відповідно), головним нововведенням Мінфіну в законопроекті №2352а стало запровадження з 1 січня 2016 р. податкових преференцій при видобутку газу з нових родовищ. На таких родовищах рента становитиме 20% при видобутку газу на глибині до 5000 м і 10% - понад 5000 м. Таким чином, законопроект стимулюватиме газодобувачів розвивати нові проекти.

Водночас діючу норма про понижуючий коефіцієнт 0,55 з нового законопроекту вилучено.

"Корпоративний" податок замість ренти в 55–70%

Щоправда, крім ренти та податку на прибуток у 18%, уряд України також пропонує запровадити надбавку на податок на прибуток, яка становитиме для приватного видобувного підприємства 30%. Цим податком обкладатимуть тільки нові інвестиційні проекти.

Застосування "корпоративного" податку в 30% означає впровадження принципово нової податкової системи для газовидобутку.

Поява "корпоративного" податку в законопроекті викликала бурхливу реакцію в представників газодобувних компаній. Оскільки в урядовому законопроекті немає чіткого визначення предмета оподаткування, то в учасників ринку виникли цілком резонні застереження відносно 30-відсоткового податку.

Наприклад, компанія розпочала розробку нового родовища після 1 січня 2016-го. Рентна плата може становити 20 чи 10% - залежно від глибини розробки родовища. Передбачається, що інвестиції в таке родовище не обкладатимуться "корпоративним" податком у 30%. Але не факт.

Інвестиційні проекти в газовидобутку: активи без сервісу та свобода вибору системи оподаткування для кожного об'єкта

У "рентному" законопроекті уряду не міститься чіткого визначення, що таке інвестиційний проект, чого він стосується безпосередньо та які об'єкти повинен і може в себе включати.

Формально інвестиційний проект - це родовище або ділянка надр. Але чи вважати, наприклад, установку підготовки газу, нову свердловину на старому родовищі й трубопровід інвестиційним проектом, незрозуміло. І це всерйоз турбує видобувні компанії, представники яких, утім, змінили тональність із категоричної недовіри на обережну надію.

Виходячи зі змісту урядового законопроекту №2352а, добувні компанії можуть віднести на інвестиції тільки матеріальні активи. При цьому дорогі та трудомісткі послуги (включаючи наукомісткий сервіс), пов'язані з геофізикою, геологорозвідкою та бурінням, підпадають під 30-відсоткове оподаткування, що категорично не влаштовує газодобувачів.

"Так виходить, що чим гірша економіка проекту, тим вигідніше застосовувати нові ставки оподаткування", - обурюється директор однієї з видобувних компаній.

Попри дуже привабливу, на перший погляд, запропоновану урядом ренту на видобуток природного газу з нових родовищ (20/10% - це не 55/70%), у сьогоднішній ситуації практично неможливо прорахувати загальне податкове навантаження. Цілком може виявитися, що діючі родовища буде вигідніше розробляти за ставкою ренти 29/14%, ніж вкладати кошти й сили (та оплачувати дорогий сервіс) у розробку нових родовищ за ставкою 20/10% з урахуванням "корпоративного" податку в 30%. У такому разі привабливість нових інвестиційних проектів різко падає, якщо не зникає безслідно.

Також важливим елементом для інвесторів має стати свобода вибору системи оподаткування для кожного об'єкта: або це буде 29/14%, або ж 20/10% з урахуванням "корпоративного" податку 30%.

Виходом із цієї ситуації може стати прийняття підзаконних актів, які доповнюватимуть основний законопроект. З їхньою допомогою можливо вирішити існуючі технічні питання. З іншого боку, в уряду залишається реальна можливість, прийнявши підзаконні акти, впливати на майбутнє газовидобутку в країні.

Стримана реакція приватних газодобувачів

На перший погляд може здаватися, що Кабмін і Мінфін нарешті почули видобувний бізнес, розібралися в його нюансах і пішли назустріч інвестору. Але в Україні добувачі газу, як державні, так і приватні, дуже добре знають ціну словам чиновників. Тому заява про зниження ренти на видобуток природного газу вдвічі викликала досить стриману реакцію учасників ринку.

Треба сказати, що вашингтонська заява глави Мінфіну України Наталії Яресько про зниження ренти до 29 та 14% з 1 жовтня 2015-го, а також до 20 та 10% із впровадженням "корпоративного" податку в 30% - з 1 січня 2016 р. стала несподіванкою для учасників ринку.

Так, усі вони знали про підготовку урядового законопроекту. Але, як уже було сказано вище, газодобувачі одержали не тільки нові - знижені - ставки ренти, а й принципово нову систему оподаткування. При цьому сам законопроект №2352а викликав багато запитань.

У Мінфіні вважають, що зробили все можливе для інвесторів, і цілком резонно очікували від них заяв із підтримкою "рентного" законопроекту. Але замість підтримки з боку видобувних компаній - гробова тиша.

З одного боку, законопроект про зниження ренти - виключно позитивний документ для видобувної галузі, а роль Мінфіну в його просуванні ключова. З іншого - якість законопроекту, з урахуванням недоробок, залишає бажати кращого.

У середу, 15 липня, наступного дня після розміщення законопроекту на веб-сайті Верховної Ради, практично ніхто публічно так і не висловився на його підтримку. Може, не відразу побачили або не встигли прочитати цей документ...

У цей час міністр фінансів Н.Яресько перебувала за кордоном. Ситуацію в терміновому порядку довелося рятувати її заступнику Олені Макєєвій. У четвер вранці відбулася зустріч заступника міністра з представниками приватних видобувних компаній, а пізніше було скликано брифінг, присвячений законопроекту про ренту.

Підтримати законопроект Мінфіну прийшов заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Сергій Коновець (заступник із фінансових питань і питань оподаткування). Вочевидь, заступнику міністра фінансів із такою підтримкою вдалося трохи розсіяти підозри учасників ринку щодо проблемних питань законопроекту.

Прогноз рентно-газодобувної погоди

В уряді з оптимізмом сприймають зниження рентних ставок і прогнозують, що це сприятливо позначиться на видобутку газу в країні. А запровадження нового режиму оподаткування (з 2016 р.) сприятиме залученню інвестицій у геологорозвідку, вивчення та розробку нових родовищ.

За оцінками Міністерства фінансів, комплекс запропонованих заходів, насамперед податкових, до 2025 р. може сприяти підвищенню виробництва природного газу в Україні приватними компаніями до 8,5 млрд кубометрів щорічно.

Для порівняння: 2014-го частка приватних видобувних компаній становила 3,4 млрд кубометрів (без урахування видобутку напівдержавного ПАТ "Укрнафта" і на 100% державного ПАТ "Укргазвидобування").

До 2035 р. запропоновані заходи та кроки, як очікує уряд, мають сприяти збільшенню обсягу видобутку природного газу в країні приватними компаніями до 11 млрд кубометрів щороку.

"Уряд виконує свої зобов'язання зі створення умов для залучення приватних інвестицій і технологій і виводить Україну з енергетичного тупика, в якому вона перебувала десятиліттями", - оптимістично заявила Н.Яресько у Вашингтоні.

Інвестори скромніше оцінюють можливості розвитку та збільшення видобутку природного газу в Україні. Навіть за найсприятливішої ситуації в сфері оподаткування газодобувної галузі тільки для стабілізації ситуації знадобиться не менше року, а взагалі - півтора року.

Нові ставки рентних платежів згідно із урядовим законопроектом відповідатимуть рівню рентних ставок 2013–2014 рр. На той період зростання видобутку газу в приватному секторі досягало 25%. Газодобувним компаніям, які працюють в Україні, цілком під силу повторити успіхи річної давності.

Що ж до залучення нових інвестицій у газовидобуток, то тут ситуація складніша. Очевидно, що іноземні компанії виявлятимуть інтерес до України. Але ряд об'єктивних факторів і ризики стримуватимуть прихід інвесторів у країну, на території якої йде війна та частина території якої - Крим - "тимчасово анексована". Саме та частина, де планувалося проводити геологорозвідку й розвивати видобуток вуглеводнів на континентальному шельфі Чорного моря.

Поганою новиною для інвестиційної привабливості став і відхід із України американської Chevron, яка минулого тижня заявила про закриття свого українського представництва.

Однак, коли українська державна делегація перебувала в США, 13 липня з'явилася інформація про те, що американська Frontera Resources Corporation заявила про інтерес інвестувати в розробку газових родовищ і видобувну галузь України. Компанія підписала дворічний меморандум про взаєморозуміння з НАК "Нафтогаз України". Це поки що нікого ні до чого не зобов'язує, але є свідченням потенційного інтересу до видобутку вуглеводневих ресурсів в Україні.

Інша американська газоторговельна компанія - Trail Stonе, яка поставляє Україні газ із серпня 2014 р., заявила про наміри вийти на внутрішній український ринок газу. Перші операції в цьому сегменті ринку планується здійснити вже в жовтні 2015 р., повідомив 15 липня Білл Гебхардт, старший партнер американського газотрейдера Trail Stone. Саме час приходити й на ринок розподілу та поставок газу України - з 1 жовтня 2015 р. вступають у дію основні положення Закону "Про ринок природного газу" (див. також на сайті DT.UA статтю народного депутата Наталії Кацер-Бучковської "Здолання больового бар'єру непрозорості").

Нагадаємо, компанія Trail Stone другий рік поставляє в Україну газ газотранспортною системою Словаччини так званим словацьким маршрутом. У першому кварталі 2015 р. ця компанія продала "Нафтогазу України" 584,2 млн кубометрів газу.

Державному "Укргавидобування" зменшення ренти "загрожує" через два роки

Запропоноване урядом зниження ставки рентних платежів для приватних газодобувних компаній - безумовно, важливий і необхідний крок на шляху розвитку українського газовидобутку. Але залишається відкритим питання про майбутнє державної компанії "Укргазвидобування" (для якої з весни 2015 р. діє рентна ставка 70%), а також про майбутнє підприємств спільної діяльності, на які не поширюється дія нового законопроекту і які уряд фактично змушує платити 70% ренти. Або переоформити договори спільної діяльності та самостійно одержати ліцензії на право розвідки й експлуатації вуглеводневих родовищ і ділянок. Прем'єр Яценюк так прямо й заявив, що максимально високі рентні платежі покликані цьому сприяти.

Підрозділи державного ПАТ "Укргазвидобування" (100% акцій якого перебуває в корпоративному управлінні "Нафтогазу") видобувають природний газ і в основному продають його "Нафтогазу" для забезпечення потреб населення (покривають близько 80% потреб населення, або приблизно 13 млрд кубометрів у 2014 р.). Прогнозна заявка "Укргазвидобування" на нинішній рік - 12,8 млрд кубометрів. Плюс ще півмільярда, а то й півтора мільярда кубометрів газу компанія може одержати в рамках спільної діяльності з "приватниками". (Див. DT.UA №7 від 27 лютого 2015 р., "Якщо ви щось недоговорюєте, ви щось приховуєте...") Але на фінансовому стані "Укргазвидобування" запропоновані урядом податково-рентні нововведення поки що не позначаться.

У Мінфіні прогнозують перегляд рентних ставок на видобуток газу державними компаніями через два роки. Про це в четвер, 16 липня, повідомила заступник міністра фінансів Олена Макєєва.

"За результатами роботи робочої групи, як я вже сказала, це не наше рішення, не рішення уряду, а результати робочої групи. Ми спілкувалися та консультувалися з різними міжнародними експертами, у тому числі з МВФ, і спільно дійшли висновку, що поки що говорити про застосування єдиного режиму як приватними компаніями, так і державними компаніями не актуально. Про це можна говорити через два роки", - констатувала заступник міністра.

Що ж до ціни на газ для держкомпаній ("Укргазвидобування" і напівдержавної "Укрнафти"), то тут теж очікують змін. Заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Сергій Коновець заявив, що з 1 квітня 2017 р. увесь газ на внутрішньому ринку закуповуватиметься за єдиною оптовою ціною. "З 1 квітня 2017 р. повністю запрацює лібералізований оптовий ринок газу, тобто в нас уже не буде якихось окремих цін для населення, буде все за єдиною оптовою ціною, тому з 1 квітня 2017-го не буде такого поняття, як газ для населення, а буде єдина оптова ціна та будуть єдині правила для всіх", - зазначив він.

***

Хочемо дожити до обіцяної (через десять років) газової самодостатності України. Обіцяної як попередніми, так і нинішніми президентом, прем'єр-міністром і міністром фінансів України. До часу, коли Україна в енергетичних аспектах (а не проблемах, як останні років двадцять) не буде заручницею ні Росії, ні Європи, ні Азії, ні Америки. Ні соціально, ні фінансово, ні політично. А буде рівноправним партнером компаній цих регіональних енергетичних ринків. Невже таке бажання - утопія?!