UA / RU
Підтримати ZN.ua

Друга молодість

Скраплений газ може стати основною альтернативою бензину

Автор: Артем Куюн

Ринок скрапленого газу (LPG) переживає нову хвилю підйому. У 2013 р. споживання цього енергоресурсу в Україні обіцяє поставити рекорд - понад 900 тис. т. На цей момент саме пропан-бутан є основною альтернативою бензину, про що говорять і події в Європі, де різні експерименти, зокрема з біоетанолом і біодизелем, змушують дедалі більше говорити про розчарування. На користь застосування скрапленого газу на транспорті говорить і той факт, що сучасні технології та зростаюча якість скрапленого газу дають власникові автомобіля більше можливостей значно заощаджувати на паливі без шкоди для автомобіля.

Набирає сили для ривка й комунально-побутовий сектор ринку скрапленого газу, що обіцяє розкритися протягом найближчих кількох років. Основним стримуючим чинником тут залишається законодавство, яке потребує кардинального перегляду.

Якщо ініціативи буде реалізовано в їхньому нинішньому вигляді, Україна зможе впевнено закріпитися в трійці європейських лідерів за споживанням скрапленого газу.

Мотокоса, човновий мотор, їздова газонокосарка, барбекю, спортивний автомобіль. Усе це, як показує передовий досвід, може працювати на скрапленому вуглеводневому (нафтовому) газі. І не тільки може, а й працює! Виставка, проведена 1–4 жовтня ц.р. у рамках спільного саміту Європейської (AEGPL) і Світової (WLPGA) асоціацій скрапленого газу в Лондоні, показала: будь-який бензобак можна замістити або доповнити пропановим балоном. Про це перспективне паливо йшла професійна розмова і в Києві, де наприкінці листопада відбувся один із найбільших у СНД форумів учасників ринку скрапленого газу - конференція LPG Ukraine 2013.

Багато й дорого

Генеральний менеджер AEGPL Самуель Маубанк, який відвідав Київ, розповів, що 2012-го Європа спожила понад 31 млн т скраплених газів. Головна тенденція - зростання ринку автогазу, який у більшості країн зо два роки тому вважався таким, що вичерпав свій потенціал. За минулий рік у баки європейців було заправлено близько
9 млн т LPG, що становило
29% загального балансу. Таким чином, у 2012 р. автомобільний сектор став найбільшим у європейській структурі споживання, і, за попередніми даними,
2013-го тенденція зміцниться.

За словами Самуеля Маубанка, генерального менеджера AEGPL, підвищені шанси на нове зростання популярності скрапленого газу в Європі зумовлені розчаруванням у програмах із додавання біоетанолу

Успіх базується на кількох факторах. По-перше, у світі залишається проблема надвиробництва газу, за що слід дякувати насамперед Росію та США. Близько 15 млн т цього ресурсу щороку "шукає дім" у Європі, яким зазвичай стає переробка на нафтохімічних виробництвах за порівняно невисокими цінами. Це тягне ціну газу вниз у всьому світі. І якщо ще кілька років тому надлишковий американський газ був лише страшилкою для ринкових "биків", то нині це реальні танкери. За словами Івана Марченкова, керівника редакції "Углеводородное сырье и нефтехимия" московського журналу "Хим-Курьер", у 2011 р. поставки газу зі США в Європу становили 457 тис. т, тоді як у першому півріччі 2013-го цей обсяг уже зріс до 555 тис. т. "Спред між бутаном і нафтою (основний конкурент скраплених газів у нафтохімії. - А.К.) з кожним роком збільшується. Тобто газ дешевшає", - зазначив фахівець у своєму виступі на LPG Ukraine 2013.

С.Маубанк уважає, що в майбутньому падіння цін на газ збережеться, оскільки нові проекти з видобутку сланцевого газу в Європі лише збільшать обсяг пропозиції пропан-бутану на ринку.

Ще однією дуже цікавою тенденцією в європейській паливній сфері стало охолодження фанатично "зелених" політиків до біопалива. Очевидно, що планку в 10% відновлюваних компонентів у європейському балансі моторних палив найближчим часом буде переглянуто. У пошуках іншої заміни "викопним" бензину й дизпаливу політики знову звертають погляди на скраплений газ. При цьому скраплений природний газ (метан), попри менший вплив на навколишнє середовище, лобісти скрапленого газу як конкурента не розглядають - нерозвинена заправна й транспортна інфраструктура залишають його поза ринком.

Інша річ - LPG. Мережа АГЗС постійно зростає, технології транспортування й використання давно обкатано й доведено їхню безпеку. І, як говорилося вище, його справді багато. Гріє європейців той факт, що з активізацією видобутку сланцевого газу попутно збільшиться й внутрішнє виробництво LPG, а це реальний відхід від імпорту. У зв'язку з цим в AEGPL очікують, що споживання LPG у Європі встановить нові рекорди вже в найближчому майбутньому.

Даєш мільйон!

В авангарді цього процесу йде Україна. Проміжні підсумки свідчать, що 2013-й обіцяє стати рекордним роком для українського ринку автогазу. За оцінкою "Консалтингової групи А-95", за підсумками поточного року обсяг споживання пропан-бутану в автомобільному та комунально-побутовому секторах може перевищити
915 тис. т, що на 7% більше показника рекордного досі 2011 р. і на 10% - 2012 р.

Зростанню ринку 2013-го сприяла здебільшого приємна для споживача ціна на газ, яка влітку "пірнула" набагато нижче 50% від вартості бензину А-95. Особливо значний приріст споживання це забезпечило в столичному регіоні - найбільшому за місткістю в країні.

Не в останню чергу розвиток ринку було зумовлено перетвореннями в роздрібній мережі реалізації скрапленого газу за останні три роки. Головним чином вони полягають у нарощуванні точок реалізації великими мережами АЗС, що несе з собою нові, вищі стандарти.

Чіткої статистики мережі автогазозаправних пунктів (АГЗП) в Україні немає, однак, за оцінками провідних гравців, з 2008 р. вона зросла більш як удвічі. Станом на листопад
2013-го у країні функціонувало близько 2600 АГЗП, трохи більше половини яких припадає на великі мережі. Лідер розширення мережі АГЗП - WOG. Тільки за січень-листопад цього року мережа приросла 58 новими газовими станціями (до 202).

Достатньо швидко й упевнено розширюється газова мережа "БРСМ-Нафта". Оператор зі штаб-квартирою в Києві, відомий своєю агресивною ціновою політикою, за 2013 р. виріс на
52 модулі. На початок грудня 2013 р. із 130 станцій БРСМ
123 мали газовий пістолет.

На 49 АГЗП виріс поки що недосяжний за розмірами оператор - мультибрендова мережа "Привата" (до 325 модулів).

За прогнозами операторів, ринок автогазу найближчим часом має продовжити зростати. Наприклад, "Роснефть" у листопадовій презентації по ринку України на конференції Petroleum Ukraine 2013 показала, що очікує збільшення ринку LPG до 2021 р. майже вдвічі - до 1,5 млн т на рік. Це означає, що газ замістить близько третини роздрібних продажів бензинів, як це вже відбулося, зокрема, в Литві й Польщі.

Необхідно газувати

Однак, як показує досвід передовиків LPG-руху, цей ринок може зростати лише у разі безперервної роботи з популяризації "нашого енергоносія", як називають його газовики. При цьому економічна привабливість - це необхідна, але зовсім не достатня умова успіху.

"Для того щоб газ став повноцінним продуктом на заправці, його якість має бути не гірша за якість бензину чи дизпалива. Впровадження стандарту EN 589 і поява преміальних марок газу стало однією з історичних віх ринку Туреччини", - заявив Бурак Пала, менеджер із маркетингу компанії AyGaz, найбільшого гравця на найбільшому ринку автогазу в Європі та другого у світі (після Південної Кореї).

Рецепт успіху для українських ритейлерів від передової Туреччини: інвестиції в переобладнання транспорту, всебічна популяризація та лобіювання для вдосконалення законодавства. На фото: менеджер із маркетингу AyGaz Бурак Пала

В іншому турки працюють зі споживачем, де тільки можуть: створили власний клуб центрів із переобладнання транспорту на газ, ведуть рекламну кампанію, показуючи, що LPG - це повноцінний енергоносій для автомобіля, лобіюють законодавчі зміни.

Рухаються цим шляхом й українські газотрейдери. Один із лідерів ринку, компанія "Надія", уже запустила брендову марку пропан-бутану "Євростандарт", обкатує фірмовий Mustang LPG мережа WOG, виношує плани із запуску фірмового газу ОККО. Оператори також перейнялися питаннями створення власних сучасних сховищ газу, без яких забезпечити належну якість продукту дуже проблематично.

З лісопосадок і промзон скраплений газ дедалі більше виходить на великі автозаправні комплекси, стаючи доступнішим для споживача

І якщо з якістю газу як із однією з необхідних умов для розвитку ринку в Україні деякі рухи спостерігаються, то із широкою популяризацією газу як моторного палива справи йдуть так собі. Просуванням газу оператори не займаються, тому багатьох потенційних споживачів, як і раніше, втримують від переходу на дешевший ресурс чимало "страшилок".

Ще більш сумні справи з переобладнанням транспорту, а саме - з його якістю. Значна частина конверсії автомобілів на газ відбувається "у гаражах", а купити газобалонне обладнання в інтернет-магазині не важче, ніж мікрохвильову піч.

"Наведення порядку в сфері переобладнання транспорту на пропан-бутан - одне з наших пріоритетних завдань, - каже Олег Широков, виконавчий директор "Української асоціації скрапленого газу" (УАСГ). - Нещодавно ми створили робочу групу, до якої ввійшли постачальники обладнання, роздрібні торговці, сервісні компанії, автодилери та інші зацікавлені сторони. Думаю, що вже в 2014 р. ми одержимо перші плоди її роботи".

У глибокій сплячці

І хоча конкуренція на ринку автогазу задає нові темпи розвитку ринку, у комунально-побутовому секторі та нафтохімічній галузі справи йдуть інакше. За оцінкою експертів, обсяг балонного ринку в Україні відносно стабільний упродовж останніх років і щороку становить близько 85–100 тис. т, а ступінь розвитку ринку скрапленого газу більшості регіонів характеризується як дуже низький.

Якщо в секторі автогазу розвиток ринку залежить здебільшого від його операторів, а держава повністю відсторонена від процесу, то у випадку з компобутом державна зарегульованість залишається основним гальмом, вважають експерти. "Близько 70% нормативно-правових актів тут не відповідають європейським стандартам", - констатував директор компанії Business and Law Ігор Телишевський.

Тим часом досвід розвитку комунально-побутового сектора ринку в країнах ЄС свідчить, що в Україні потенціал побутової сфери використання скрапленого газу не розкритий і на 15%. "У Польщі на одне домогосподарство на рік припадає 24 кг скрапленого газу, в Україні - від 2 до 3 кг", - наводить оцінки експертів Анджей Олеховські, виконавчий директор "Польської асоціації скрапленого газу".

При цьому базові умови для розвитку балонного газу в Польщі та більшій частині України схожі: обмежена мережа магістральних газопроводів, щільність розташування сіл та їхнього населення, старий парк балонів та ін. А це означає, що цей сектор в українському варіанті має потенціал зростання, як мінімум, до 500 тис. т.

Не буде перебільшенням сказати, що вихід на ринок такого ресурсу дасть змогу помітно зменшити попит на природний газ, споживання якого Україна так намагається скоротити.

Остаточно усвідомивши, що чекати руху з боку держави не варто, у розвиток ринку активно включилася "Українська асоціація скрапленого газу". Зокрема, УАСГ ініціювала розробку ряду нормативних документів, які дозволять роздрібним операторам продавати газові балони у власних мережах, як це відбувається в абсолютній більшості розвинених країн.

Утім, українці пішли трохи далі. Так, новий ДСТУ дозволяє не лише продавати наповнені балони, а й заправляти балони клієнта прямо на АГЗС. Технологічно схема обкатується компанією "Надія" в Криму.

"При сприянні провідних світових виробників обладнання ми створили заправну шафу, яка показала свою ефективність як з технічної, так і з економічної точки зору", - розповів заступник директора "Надії", за сумісництвом - президент "Української асоціації скрапленого газу" Станіслав Батраченко. За його словами, попри дорожнечу порівняно з нелегальною заправкою балонів, дедалі більше споживачів віддають перевагу безпеці та цивілізованому сервісу.

Станіслав Батраченко з «Надії» вважає, що обсяг ринку балонного газу до 2016 р. можна подвоїти

За розрахунками С.Батраченка, у разі виходу балонів у вільну реалізацію до 2016 р. український ринок побутового газу зросте до 225 тис. т, а безпека в цій сфері підвищиться кардинально.

Аналогічні обсяги споживання може показати впродовж кількох років нафтохімічний сектор, який також цілком і повністю залежить від державного регулювання. На сьогодні у парламенті шукає потрібні підходи закон про безакцизний імпорт скраплених газів для потреб нафтохімії. Реалізація проекту дасть можливість на повні груди ковтнути повітря (у сенсі газу) "Карпатнафтохіму", основному підприємству-споживачу скрапленого газу в Україні.

***

Український ринок скрапленого газу значно змінився за останні роки. Багато зроблено, однак для збереження темпів зростання ще потрібно вирішити чимало завдань. І якщо еволюція роздрібного ринку, наповненого великими сучасними компаніями, відбувається своєю чергою, то для розвитку інших, не менш перспективних секторів споживання газу необхідна участь держави. Чого вартий один лише факт, що в паливно-енергетичному балансі країни не значиться ресурс, на який уже припадає близько 12% роздрібного ринку моторних палив. Тим часом, як показує досвід цілого ряду країн Європи, саме грамотна державна політика стала фундаментом для розвитку ринку, що дозволив дуже вигідно змінити кошик енергоспоживання держави.

Фото автора