UA / RU
Підтримати ZN.ua

Чому євросусіди не дуже розраховують на українську ГТС

Чи обійдеться європейська газотранспортна система без української?

Автор: Алла Єрьоменко

"Газовий коридор" між Польщею й Україною дає можливість транспортувати 1,5 млрд кубометрів газу на рік, але завантажений він на 65%. Інтерконектор між Польщею й Україною планують почати будувати у 2020 р. Чи обійдеться європейська газотранспортна система без української? Чи є українська ГТС в планах євросусідів?

Реверсний маршрут для України відкрила Польща. Оператор газотранспортної системи (ГТС) України, "Укртрансгаз", прийняв імпортований "Нафтогазом" природний газ від польського оператора Gaz-System 1 жовтня 2012-го. Відтоді в Україну з/через Польщу поставлено 3 млрд кубометрів газу. Польща була й залишається першою серед країн, зокрема Вишеградської четвірки, з якою Україна намагається встановити взаємовигідні й безперервні "газові" відносини (див. рис. 1, 2). Але…

Росія все наполегливіше спокушає Європейський Союз "Турецьким потоком" і "Північним потоком-2". Європа не хоче визнавати, що фактично сприяє своїй газовій залежності від Кремля та "Газпрому". Україна, як і раніше, залишається поза європейською газовою системою. Попри те, що завдяки нашій ГТС навіть в останні три складні для України роки (анексія Росією Криму, війна на Сході країни) держави - члени ЄС без проблем одержали 60–79 млрд кубометрів транзитного "газпромівського" газу (див. рис. 5).

Нині "газовий коридор" між Польщею й Україною дає змогу транспортувати 1,5 млрд кубометрів газу на рік. Цей маршрут завантажений на 65%. Газотранспортні компанії Польщі й України підписали операторську угоду.

Для порівняння: "газові коридори" зі Словаччини й Угорщини дозволяють транспортувати в Україну щороку 15,5 і 6,1 млрд кубометрів відповідно.

Польща і Україна хоча й діють в унісон, але все-таки кожна по-своєму.

Польща покладається на ЄС, зокрема на фінансування інфраструктури, особливо газотранспортної. І тепер може дозволити собі заявити: "Польща відкриває "Північні ворота" для скрапленого газу із США".

Як повідомляло DT.UA, 7 червня 2017 р. у польський LNG-термінал Свіноуйсьце зайшов перший танкер зі скрапленим американським газом, хоча урочисте його приймання відбулося 8 червня. Усі міністри, включаючи прем'єра Польщі, у ці дні були зайняті прийомом першого танкера зі скрапленим газом із США. Враховуючи, що почалися проблеми з Катаром, для них це було надто важливо. Про це DT.UA повідомив заступник міністра енергетики Польщі Міхал Куртика під час Другої польсько-української газової конференції у Варшаві 6 червня.

Міністр енергетики Польщі й глава компанії-оператора газотранспортної системи Gaz-System продовжують переговори з постачальниками скрапленого газу в США, щоб перша пробна поставка 100 млн кубометрів не виявилася останньою.

Це перша поставка американського газу не тільки для Польщі, а й для Північної Європи. До цього часу американський СПГ потрапляв винятково на ринки південної Європи, зокрема Іспанії, Італії, Португалії й Туреччини. У липні очікується прибуття другого танкера з американським СПГ у Свіноуйсьце. А в перспективі його поставки через територію Польщі можуть розширитися на південь і схід Європи, зокрема і в Україну. Про це заявив заступник міністра енергетики Польщі М.Куртика.

На його думку, "це очікуваний початок реалізації довгострокової стратегії Польщі, оператора її газотранспортної системи Gaz-System і газового холдингу PGNiG, співвласника ГТС Польщі, у створенні регіонального газового хабу".

При цьому польська сторона не вважає австрійський хаб Баумгартен хабом як таким, бо там тільки газ "Газпрому". Де конкуренція виробників і постачальників?

"Польща вітає участь України в створюваному регіональному європейському хабі", - наголосив заступник міністра енергетики Республіки Польща. Але, мабуть, не квапиться задіяти українську ГТС та її підземні газові сховища. Чому?

В інтерв'ю DT.UA заступник голови правління PGNiG Мацей Возняк сказав: "Кожна країна хотіла б мати свій хаб - торговельний регіональний майданчик, зокрема для визначення ціни на газ у регіоні, яка явно може бути нижчою за ринкову. Але для створення хабу потрібна відповідна інфраструктура. Польща системно розвиває інфраструктуру: має намір збільшити потужність LNG-терміналу з 5 до 7,5 млрд кубометрів газу, можливості управління трубопровідним транспортом газу, його зберіганням і оперативного керування".

На запитання DT.UA, чи зацікавлена Польща в збільшенні газотранспортних можливостей - створенні інтерконектора - з Україною, Возняк відповів: "Зацікавлена. Ми кілька років ведемо про це переговори з НАК "Нафтогаз України" і оператором ГТС "Укртрансгазом". З нашого боку потрібно небагато - добудувати близько 1,5 км трубопроводу. Ми готові це зробити, щойно українська сторона визначиться з будівництвом на своєму боці 110 км трубопроводу".

Заступник голови ПАТ "Укртрансгаз" Сергій Макогон повідомив, що як тільки УТГ як держкомпанії виділять кошти, так відразу... Коли? Чи не буде занадто пізно? ЄС добудує інтерконектори, LNG-термінали і… Україна залишиться поза європейською ГТС назавжди.

Довідка DT.UA

LNG-термінал (СПГ-термінал) ім. Леха Качинського на балтійському узбережжі Свіноуйсьце почав працювати в червні 2016 р. Потужність терміналу - 5 млрд кубометрів газу. Для Польщі й оператора ГТС - компанії Gaz-System це стало початком реальної диверсифікації напрямків поставок і джерел газу. Польща має намір збільшити потужності LNG-терміналу на 2,5 млрд кубометрів газу.

У 2016 р. імпорт скрапленого газу становив близько 1 млрд кубометрів (див. табл. 1, 2), за перші п'ять місяців 2017 р. - 0,62 млрд.

Польща має намір створити й відкрити "Північні ворота" для поставок скрапленого газу через LNG-термінал на північно-західному узбережжі країни, максимально задіявши при цьому наявну трубопровідну інфраструктуру й інтерконектори (сполучні газопроводи із сусідніми країнами та їхніми газотранспортними компаніями) і створюваний газопровід Baltik Pipe для транспортування газу з Норвегії.

За словами уповноваженого уряду Польщі з питань інфраструктури Петра Наїмського, польська газова держкомпанія PGNiG не планує продовжувати довгостроковий контракт із "Газпромом", дія якого закінчується у 2022 р.

Експерт Світлана Долинчук уточнила, що на церемонії прийняття першого танкера із СПГ прем'єр-міністр Польщі Беата Шидло пообіцяла продовжити курс на диверсифікацію імпорту енергоресурсів. "Це символічний момент, який увійде в історію… Ми тепер можемо впевнено сказати, що Польща забезпечує безпеку не тільки власну, а й наших сусідів-партнерів", - зазначила вона.

Міністр енергетики Польщі Кшиштоф Тхужевський спрогнозував, що розвиток імпорту скрапленого газу зміцнить позиції Польщі в Центральній і Східній Європі, посилить роль країни в забезпеченні газом.

Президент PGNiG Пьотр Возняк лише уточнив, що обсяг першої поставки СПГ становить близько 100 млн кубометрів - це незначний обсяг навіть для польського ринку, який щороку споживає 14 млрд кубометрів газу. "Але енергетична безпека будується на серії таких поставок", - зазначив він.

Віце-президент PGNiG Мацей Возняк запевнив, що американський газ куплено за "привабливою ціною", нижчою за вартість російського газу для Польщі за контрактом із "Газпромом".

Пьотр Возняк заявив: "Ми постійно ведемо переговори з постачальниками газу в усьому світі. Наш комерційний департамент дуже активний. І особливо його активність збільшилася після відкриття трейдерського офісу в Лондоні. Рішення про це ми прийняли практично того ж дня, коли було оголошено Brexit. Але це важливий крок. Крім того, інші трейдери не мають наміру йти з Лондона через Brexit - це, як і раніше, ключовий центр LNG-торгівлі у світі".

Держдепартамент США поширив спеціальну заяву, в якій вітав початок експорту американського скрапленого газу в Польщу, і зазначив особливу роль Варшави в диверсифікації енергопоставок у Європу. У заяві зазначається, що таке співробітництво підтримує створення нових робочих місць у Сполучених Штатах, сприяє зниженню ціни на енергоресурси в країнах - споживачах американського СПГ завдяки "надійному й стабільному ринковому партнерству". У Вашингтоні також розраховують на розвиток "тісного газового співробітництва" з ЄС, яке полягатиме не тільки в насиченні ринку американським паливом, а й у будівництві нової інфраструктури для його імпорту.

Напередодні прибуття першої партії американського СПГ у Свіноуйсьце глава PGNiG Пьотр Возняк провів переговори з адміністрацією Трампа й залишився задоволений їхніми результатами. "США налаштовані прихильно відносно перспектив нашого співробітництва. Ми зацікавлені поступово розвивати прямі контракти з продавцями СПГ із США й нарощувати обсяги закупівель - це відповідає політиці нашої компанії з диверсифікації джерел поставок, завдяки якій ми посилюємо енергобезпеку держави. У перспективі ми розраховуємо перейти від короткострокових контрактів до середньострокових, щоб танкери з США приходили на польський ринок регулярно й доповнювали ті довгострокові поставки, які йдуть із Катару", - наголосив П.Возняк.

Він також зазначив, що чинний довгостроковий контракт PGNiG із Qatargas продовжує стабільно працювати без змін, попри складну зовнішньополітичну ситуацію навколо Катару через підозри цієї країни в підтримці тероризму. "Ми прекрасно працюємо з Катаром", - запевнив Пьотр Возняк.

"У перспективі ми зацікавлені використовувати всі зарезервовані потужності, щоб виключити необґрунтовані витрати", - зазначив віце-президент PGNiG Мацей Возняк. За його словами, потужності будуть затребувані завдяки довгостроковим контрактам, які вже підписано з Qatargas, а також закупівлям на спотових ринках. "Ми піклуємося про хороші відносини з нашими партнерами в Катарі", - сказав він.

"Поставки СПГ із США в Польщу зачіпають інтереси Росії. Це може призвести до підвищення активності російських спецслужб, які провокуватимуть інформаційні війни, щоб дискредитувати плани із скорочення залежності від російського газу", - наголосив колишній глава Агентства розвідки Польщі Гжегож Малецький.

Домовленості з Cheniere Energy поліпшують позиції Польщі в переговорах з іншими постачальниками газу й стимулюють конкуренцію між експортерами на європейському ринку, де довгий час лідирував "Газпром". Тому Росія прагне активно просувати проект "Північний потік-2", щоб зберегти своїх клієнтів у країнах ЄС на тлі СПГ-революції, яка загрожує інтересам Кремля і його партнерів.

До слова, міністр енергетики Литви Жигімантас Вайчунас переконаний, що відносно спірного газопроводу "Північний потік-2" не має бути законодавчих винятків. Він вважає неможливим спеціальне тлумачення правових норм при реалізації цього проекту

Після 2022 р., коли закінчується термін дії довгострокового контракту PGNiG з "Газпромом", Варшава має намір відмовитися від російського газу. Стратегічним напрямком для імпорту газу має стати проект North Gate із пропускною здатністю 10 млрд кубометрів газу на рік. Він з'єднає польську газотранспортну систему з родовищами на норвезькому континентальному шельфі в Північному морі. Новий маршрут передбачає транзит газу через Данію до польського порту в Нехоже на Балтійському морі. А далі через польську ГТС норвезьке паливо зможе дійти до споживачів в Україні, країнах Балтії, Угорщині, Чехії й Словаччині.

Щоб забезпечити життєздатність цього маршруту, наступного року Варшава й Копенгаген планують розпочати будівництво магістрального газопроводу Baltic Pipe, який стане частиною North Gate. Меморандум про реалізацію цього проекту прем'єр-міністр Польщі Беата Шидло підписала зі своїм датським колегою Ларсом Расмуссеном 9 червня, наступного дня після того, як перший танкер з американським скрапленим газом прибув у Польщу.

Будуватимуть Baltic Pipe дві компанії - польська GAZ-system і датська Energinet, яким ще треба буде погодити бізнес-план і визначити вартість. Але вони вже заручилися підтримкою на урядовому рівні, щоб здати в експлуатацію цей стратегічний проект до жовтня 2022 р.

Напередодні підписання міжурядового меморандуму GAZ-system і Energinet оголосили про початок процедури Open Season для потенційних постачальників газу в рамках проекту Baltic Pipe. Це допоможе з'ясувати рівень довгострокового ринкового попиту на використання потужностей майбутнього газопроводу, а також попередньо оцінити соціальні й економічні вигоди від його експлуатації. Всі ці дані важливі для підготовки техніко-економічного обґрунтування проекту Baltic Pipe, підготовку якого фінансує Єврокомісія в рамках програми CEF (Connecting Europe Facility).

Open Season пройде у два етапи. Перший етап стартував 6 червня й завершиться через півтора місяця, 25 липня 2017 р. У цей період очікується надходження попередніх заявок від постачальників газу на заповнення потужностей Baltic Pipe. Під час другого етапу Open Season, який орієнтовно почнеться 5 вересня 2017 р., вони зможуть підтвердити свої заявки й скоригувати остаточні обсяги.

Газопровід Baltic Pipe для транспортування норвезького газу - конкуруючий проект для "Північного потоку-2", який має намір побудувати "Газпром" для збільшення поставок російського газу в Німеччину через Балтійське море. "Реалізація "Північного потоку-2" порушує економічні інтереси Польщі, України, країн Балтії, Центральної Європи, оскільки перешкоджає розвитку конкуренції на газовому ринку, посилює залежність від російського газу й ставить під загрозу енергобезпеку ЄС", - говорить Іржі Курелла з Instytut Staszica, колишній топ-менеджер PGNiG і Tauron Polska Energia.