Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) не може призупинити дію ліцензій "Укрнафти" на надрокористування навіть на законодавчо передбачені 30 днів. Тим паче їй не під силу їх зупинити та анулювати. Тому що, як правило, Державна фіскальна служба не надає вчасно інформації зі сплати податків кожним власником права надрокористування конкретною ділянкою та родовищем. Понад те, схоже, ДФС сьомий місяць захищає "Укрнафту". Чому? Від кого? Навіщо? Для кого?
Державна фіскальна служба (ДФС) прекрасно поінформована про те, що в ПАТ "Укрнафта" є серйозні проблеми, що загрожують як мінімум припиненням дії спеціальних дозволів (ліцензій). ДФС знає про цю проблему принаймні з 2014 р. Але навіть не пропонує (хоча має про це кричати!) внести необхідні зміни до Податкового кодексу.
"Відстрочити"!
Більш того, 17 липня 2015 р. глава Держфіскальної служби Р.Насіров попросив Держгеонадра… "відстрочити розгляд питання про припинення спецдозволів ПАТ "Укрнафта" на користування надрами".
Про виконання "Укрнафтою" умов договорів на надрокористування (у частині сплати рентних платежів) Насіров обіцяв повідомити до 1 вересня 2015-го. Але, мабуть, кваплячись захистити "Укрнафту" від неминучої розплати, "переплутав" рік - вагомої аргументації від ДФС Держгеонадра ні у вересні, ні через два-три місяці так і не одержали, а тому не можуть діяти, як велить закон і драконівська необхідність податкозбирання. Драконівська тому, що якщо, наприклад, приватний підприємець-хлібопекар, не приведи Господи, вчасно не перерахує податків і зборів, він банкрут. Це в найкращому разі.
Однак власникам ліцензій на розробку десятків родовищ вуглеводнів із багатомільйонними запасами це навряд чи загрожує. Тим паче, якщо в статутному фонді такої компанії, як, наприклад, "Укрнафта", державі належить 50% плюс одна акція.
Пропорційність від "Укрнафти": борги зростають, видобуток скорочується
Якби кожне слово, написане тільки журналістами про ПАТ "Укрнафта" та "приватівські" дії відносно того, що відбувається в цій напівдержавній компанії, перетворювалося на держкошти, борг "Укрнафти" перед державним і місцевими бюджетами вже значно скоротився б... Але, як кажуть, не в коня корм.
Борг "Укрнафти" стабільно зростає (див. статтю С.Куюна "Деолігархізація "Укрнафти": по-хорошому не виходить" у цьому номері DT.UA і статтю В.Войціцької "Укрнафта": небачені преференції і жодного відповідального!", DT.UA №43 від 13 листопада 2015 р.). А видобуток вуглеводнів скорочується.
За несплату обов'язкових податків і платежів у держави є всі підстави позбавити "Укрнафту" спеціальних дозволів (ліцензій) на надрокористування. Але скористатися цим правом хоча б як спонукальною (а впору - примусовою) мірою до "Укрнафти" Державна фіскальна служба не поспішає. А Державна служба геології та надр не може - без подання ДФС.
"Незадовільна ситуація"
Коли в грудні 2015-го виникла реальна загроза втрати ліцензій на надрокористування, голова правління ПАТ "Укрнафта" Марк Роллінс скаржився, що Державна фіскальна служба фактично пропонує Кабміну погодитися з анулюванням спеціальних дозволів (ліцензій) на родовища та нафтогазоносні ділянки цієї напівдержавної компанії. На його думку, це "незадовільна ситуація".
Якщо дотримуватися логіки М.Роллінса, то, виходить, держоргани, включаючи ДФС, мають лише спостерігати та мовчати про те, що скоро вже два роки, як "Укрнафта" не платить ренти. Тепер це норма?! Але щойно Держфіскальна служба вирішила закликати до порядку найбільш злісного неплатника до бюджету - "Укрнафту", то це, мовляв, "непорядок".
До речі, як розповідало DT.UA, Державна фіскальна служба в листопаді спрямувала подання Держгеонадрам на анулювання спецдозволів усіх видобувних компаній, які навіть мінімально порушили податкову дисципліну, - і тих, хто вчасно та в повному обсязі податків не платить, і тих, хто просто "застовпив" за собою родовища та нафтогазоносні ділянки. Як розповідало DT.UA, у "чорний список" ДФС тоді потрапило навіть на 100% державне "Укргазвидобування", хоча за ним значилися набагато менші грішки, ніж за "Укрнафтою".
Як відомо, видає спецдозволи/ліцензії, контролює дотримання правил надрокористування та анулює видані ліцензії Державна служба геології та надр України. Тобто Держгеонадра - три в одному флаконі!
Про особливості "особливих умов" надрокористування "Укрнафти"
19 червня 2015 р. Держгеонадра все-таки зважилися на законні й давно необхідні дії. Це мінімум, який це держвідомство змогло собі дозволити. Продовжувати робити вигляд, що в "Укрнафті" все гаразд, було вже на межі, як мінімум, адміністративної відповідальності.
Мабуть, з урахуванням цього нюансу тимчасово виконуючий обов'язки голови Держгеонадр Бояркін видав указ (№166), яким "Укрнафті" як надрокористувачу було відведено "30 календарних днів… для усунення порушень умов користування надрами". Інакше подовжити ліцензії було б неможливо (наказ Держгеонадр від 19 червня 2015 р.). І це зайвий раз підтверджує, що в "приватівському" нафтогазовому королівстві далеко не так все спокійно, як колись у Багдаді.
Потім т.в.о. голови Держгеонадр Бояркін 11 грудня звернувся в Кабмін і Мінекології та природних ресурсів із проханням, щоб ДФС, як велить закон, повідомила "про невнесення, несвоєчасне внесення "Укрнафтою" сум податкових зобов'язань по рентній платі або невиконання ПАТ "Укрнафта" податкових зобов'язань по рентній платі за користування надрами". Мовляв, тоді й проблему з ліцензіями буде вирішити нескладно.
22 грудня 2015 р. ДФС визнала існування проблеми, надавши Держгеонадрам дані про податкову заборгованість "Укрнафти", хоча й у досить агрегованому вигляді. Подивіться - цікаво: лист ДФС від 22 грудня 2015 р.Із цього документа виходить, що сума податкової заборгованості підприємств "Укрнафти", які ведуть видобуток у Дніпропетровській, Івано-Франківській, Львівській, Полтавській, Сумській, Харківській, Чернівецькій, Чернігівській областях, на кінець 2015-го становила 7 869 784,03 тис. грн.
Щоправда, при цьому ДФС попросила Держгеонадра прийняти рішення щодо подальшої долі промислів, експлуатованих "Укрнафтою". Із хворої голови на...
Однак в.о. голови правління "Укрнафти" (на тей час) В.Пустоваров продовжував переконувати всіх, що у зв'язку з розстрочкою виплати заборгованості "Укрнафта" нікому нічого не винна… Мовляв, "на підставі рішень глави ДФС, 10.08.2015 р. між територіальними податковими органами за місцем перебування площ (нафтогазоносних. - А.Є.) структурними видобувними підрозділами ПАТ "Укрнафта" складені договори про розстрочення податкового боргу" на чотири місяці з реструктуризацією боргів. "Строк оплати... у період з 31.08.2015 р. до 30.12.20105 р.". Остання цифра, можливо, помилка? Але, як кажуть, за Фрейдом.
18 січня 2016 р. народний депутат Андрій Журжій предметно поцікавився в т.в.о. голови Держгеонадр М.Бояркіна, як так виходить? "Укрнафта" заборгувала понад 8,4 млрд грн рентної плати й продовжує використовувати надра країни? На якій підставі? Адже за наявності заборгованості дії спецдозволів мають бути припинені! А "Укрнафта" продовжує видобуток...
Нагадаю, що на той час скандал із розстрочкою виплати податкових платежів "Укрнафти" вщух - усі офіційні особи від цієї ідеї відмовилися. Але ж борги залишилися! Ті самі, про які невтомно запитували В.Войціцька та А.Журжій, їхні деякі колеги та всі журналісти. І, схоже, "Укрнафта" не має наміру з цими боргами розлучатися.
25 січня Андрій Журжій одержав багатосторінкову відповідь від т.в.о. голови Держгеонадр Бояркіна. Аргументацію кожний може оцінити та зважити. Навіть попри "казенний" виклад. Відкиньте формальні фрази про те, що мали зробити, зокрема, ДФС і Держгеонадра та що практично зроблено. І ви побачите, що ніхто (з уповноважених держорганів) нічого не зробив для того, щоб увести "Укрнафту" в законне русло.
На сьогодні, переконані народні депутати Вікторія Войціцька та Андрій Журжій, у ДФС, Мінекології та ресурсів і Держгеонадр є всі підстави для того, щоб позбавити "Укрнафту" спеціальних дозволів на користування надрами.
Підстава - загальна сума заборгованості ПАТ "Укрнафта", за даними тієї ж Державної фіскальної служби, перевищила на сьогодні 10 млрд грн. Превалює несплата за користування надрами.
Жодної посадової особи, відповідальної за несплату податків, не притягнуто до відповідальності.