Лідер Китаю Сі Цзіньпін у вівторок, 12 грудня, розпочинає дводенний візит до В'єтнаму з метою зміцнення зв'язків між двома країнами через три місяці після поїздки президента США Джо Байдена до Ханоя. Пекін та Вашингтон змагаються за вплив у Південно-Східній Азії, пише Reuters.
За словами офіційних осіб, перша за шість років поїздка Сі до В'єтнаму планувалася місяцями. Навіть розглядалася можливість того, що китайський лідер відвідає Ханой за кілька днів до візиту Байдена.
Попри дуже тісні зв'язки на економічному фронті, сусіди Китай та В'єтнам розходяться в думках щодо кордонів у Південно-Китайському морі і мають широку історію конфліктів.
Сі, напередодні свого візиту, написав у статті для газети Комуністичної партії В'єтнаму, що майбутнє Азії в руках жителів регіону.
"Спільнота зі спільним майбутнім" між двома країнами матиме стратегічне значення, додав він, застерігаючи від зростання "гегемонізму" у світі, ймовірно, маючи на увазі Сполучені Штати, хоча і не називаючи їх безпосередньо.
Візит Сі відкладався також через тривалі переговори щодо фрази "спільне майбутнє", яку Пекін хотів використати для опису зв'язків між двома сторонами, а Ханой чинив опір, кажуть офіційні особи і дипломати.
Крім виведення зв'язків між країнами на вищий рівень, підвищення статусу відносин супроводжуватиметься підписанням "десятків документів про співпрацю", цитують в'єтнамські ЗМІ посла Китаю Сюн Бо напередодні візиту Сі.
Очікується, що угоди включатимуть китайські інвестиції в модернізацію залізничного сполучення між сусідами, а також гранти, хоча обсяг та умови можливих кредитів поки не уточнювалися.
Посилення транспортного сполучення дозволить В'єтнаму більше експортувати до Китаю, особливо сільськогосподарської продукції, тоді як Пекін хоче ще більше інтегрувати північ країни зі своїми південними мережами поставок.
Цього року китайські компанії перенесли деякі операції до В'єтнаму, намагаючись бути ближче до західних клієнтів, знизити ризики від торгової напруженості між США і Пекіном, а також зменшити вразливість на тлі ослабленої економіки Китаю.
Потужніші залізничні мережі прискорять імпорт компонентів з Китаю для складання у В'єтнамі, що фактично розширить китайську ініціативу «Один пояс, один шлях».
У своїй статті Сі закликав до прискорення співпраці у розбудові інфраструктури. Китай наполягає на включенні В'єтнаму до свого «Цифрового Шовкового шляху», що може передбачати інвестиції в нові підводні оптоволоконні кабелі, мережу 5G та іншу телекомунікаційну інфраструктуру.
Хоча метро в Ханої є єдиним в'єтнамським проектом, який отримав кредити ініціативи «Один пояс, один шлях», у країні, де антикитайські настрої все ще досить поширені, увага на цьому не акцентується, щоб такі кроки не розглядалися як надто сильне зближення з Пекіном.
Сі закликав до ширшої співпраці у сферах безпеки, зв'язку, зеленої енергетики і критично важливих корисних копалин, маючи на увазі рідкоземельні елементи, в переробці яких Китай є світовим лідером, а В'єтнам має другі за величиною запаси після свого сусіда.
Для США В'єтнам є важливим торговельним партнером у Південно-Східній Азії. Але для В'єтнаму зближення з США є важким балансуванням між тим, щоб співпрацювати з Вашингтоном і не засмучувати Пекін, хоча Ханой стурбований зростанням активності Китаю в Південно-Китайському морі. Дві країни роками ведуть суперечку за потенційно багату на енергоресурси ділянку акваторії, яку В'єтнам називає Східним морем.