UA / RU
Підтримати ZN.ua

Адмірал НАТО:  міцніші зв'язки Росії й Китаю підвищують ризик в ще одному регіоні – де саме 

У НАТО все більше стурбовані судноплавством Китаю на російському Північному морському шляху, а також можливістю того, що його комерційні та наукові інтереси можуть бути передвісниками китайської військової присутності в Арктиці, сказав Bloomberg старший військовий офіцер альянсу.

"Ми знаємо, що на борту цих кораблів є військові науковці", — сказав адмірал Роб Бауер, голова Військового комітету НАТО, в суботньому інтерв’ю в Ісландії..

Читайте також: Сі Цзіньпін зустрівся з президентом В'єтнаму: США та Китай змагаються за вплив у Південно-Східній Азії

НАТО стурбоване цілями Китаю, враховуючи його дедалі тісніші зв’язки з Росією, включно зі співробітництвом у сфері енергетики та транспорту, що спричинило різке зростання поставок російської нафти до Китаю через арктичні води.

Зауваження Бауера відбулися після виступу на конференції Асамблеї полярного кола в Рейк'явіку, під час якого він висловив стурбованість зміцненням російсько-китайських зв'язків. У той час як наміри Росії в Арктиці стають все більш очевидними, «наміри Китаю щодо регіону залишаються непрозорими», — сказав він аудиторії.

Гао Фен, спеціальний представник Китаю у справах Арктики, не звертався безпосередньо до коментарів Бауера у своїй промові на конференції.

Читайте також: Росія вперше дозволила неукріпленим нафтовим танкерам рухатися через Арктику: це загрожує екологічною катастрофою — FT

«Напруженість в Арктиці не тільки ускладнить нашу співпрацю, але й вплине на глобальну стабільність», — сказав Гао. «Китай та інші азіатські країни можуть відігравати важливу роль у захисті, дослідженні, розвитку та управлінні Арктикою».

У тому, що розглядається як перший крок до регулярних малих контейнерних перевезень Північним морським шляхом, китайське вантажне судно використало цей шлях для тримісячної подорожі з Балтійського моря до Китаю, а Росія перебудувала комерційні зв’язки після її вторгнення в Китаї. Україна збільшила поставки нафти до Китаю.

Читайте також: Пошкодження газопроводу Balticconnector: Фінляндія зосередила увагу на ролі китайського судна 

«Ми не можемо бути наївними і очікувати, що ці нові маршрути будуть використовуватися виключно комерційними суднами», — сказав Бауер на конференції.

На зустрічі групи минулого року Бауер викликав гнів китайського дипломата в аудиторії, який звинуватив його в зарозумілості. У свою чергу Бауер запитав, чому Китай не засудив напад Росії на Україну.

Читайте також: Експортні обмеження США перешкоджатимуть прогресу Китаю у виробництві мікросхем — заступник міністра торгівлі 

Російська загроза

Росія інвестувала значні кошти в арктичні авіабази та іншу інфраструктуру. Хоча бюджетні обмеження, пов’язані з війною в Україні, затримали поставку нових криголамів, її значні повітряні та військово-морські ресурси в Арктиці залишаються недоторканими, сказав Бауер в інтерв’ю.

Читайте також: У НАТО заявили, що можуть одночасно допомагати Україні та Ізраїлю

НАТО має бути готове до конфлікту в регіоні, враховуючи здатність Росії діяти в Арктиці, сказав Бауер на конференції. Незважаючи на це, у НАТО не вважають, що Арктика стане гарячою точкою «негайно».