В умовах конкурентної боротьби між підприємцями дедалі важливішими стають не лише ціни та умови, але й цінності, які ці бізнеси несуть. За даними RepTrack Trust Report 2023, 63% клієнтів віддають перевагу товарам і послугам, які мають місію, що відображає їхні цінності та переконання. Саме цінності збирають лояльну аудиторію, що залишається з компаніями, попри зміни, зростання цін чи кризи. Серед цих цінностей — вплив на розвиток своєї громади, відповідь на соціальні чи гуманітарні виклики, підтримка людей у кризі.
Це також прослідковується на прикладі підприємниць, що подають заявки на участь у премії «Створено жінками», яку ми проводимо сьомий рік поспіль. Цього року першість вибороли ті лідерки, чиї компанії, крім бізнес-цілей, ставлять перед собою завдання впливати на процеси, що відбуваються в країні. Просто робити бізнес уже недостатньо ні для завоювання клієнтів, ні для розвитку громадянського суспільства. Я хочу поділитися трьома моделями, що показують, як можна поєднувати одержання прибутку і суспільну користь.
Кейс 1. Адаптація виробництва під критичні потреби країни
Цьогорічна переможниця Ірина Коваль, керівниця ТОВ «БРАММЕР», після початку повномасштабного вторгнення переорієнтувала бізнес на виготовлення мобільних засобів для евакуації військових. Ідею запропонував інженер компанії, який пішов служити до лав ЗСУ. В компанії зробили прототип на основі його макета і згодом запустили серійне виробництво.
Асортимент постійно модернізується під потреби війська. Якщо спочатку це був лише тактичний візок, то тепер «Браммер» виготовляє інженерні візки, візки для медиків, волокуші та причепи для квадроциклів, які постійно допрацьовуються з урахуванням відгуків військових.
Ірина впевнена, що компанії є що показати на міжнародному ринку, і вона вже готується до виходу на нього. Адже українські ноу-хау вже випробувані у воєнних діях і можуть стати у пригоді іншим країнам.
Що можна запозичити: прислухайтеся до думки своїх працівників і клієнтів, вони — ваша найчесніша фокус-група. Створіть кризові плани й будьте готові їх втілювати.
Кейс 2. Екологічні підходи як відповідальність за майбутнє
Любов Лисенко та її компанія ТОВ «БІОБАЛАНС» займаються біологічним захистом посівів кукурудзи, соняшнику, сої та інших культур. Замість хімічних речовин використовують корисних комах: трихограму та габробракон, що харчуються яйцями чи личинками комах-шкідників. Завдяки цьому близько 150 фермерів у 17 областях України вирощують екологічні продукти, не оброблені хімікатами. Приблизно 140 тонн хімікатів не потрапило в ґрунт. Це зменшує забруднення землі, води та повітря, знижує негативний вплив на ґрунтову мікрофлору і сприяє збереженню біорізноманіття. Вирощені продукти є безпечними для здоров’я людини.
Також щороку серед заявок ми виділяємо інноваційні проєкти, які докорінно змінюють наші уявлення про походження речей. Цього року таким проєктом став Inakshi architects, який очолює Олена Довгополова. Вона працювала в архітектурі й будівництві, допоки не почала замислюватися над екологічним слідом, який залишають будматеріали.
Щоб зменшити шкідливий вплив на довкілля, колеги Олени розробили конопляний біорозкладний композит, з якого можна виготовляти меблі, пакування та інші речі. Зараз компанія працює над промисловим масштабуванням пластику PLA — біофіламенту, який отримують із відновлюваних рослинних джерел, для виготовлення медичного одягу, серветок, агроволокна тощо. На відміну від нафтопродуктів, які використовуються для виробництва традиційного пластику, PLA безпечний для навколишнього середовища і легко розкладається.
Що можна запозичити: інвестуйте у технології, що знижують шкідливі викиди і відходи, продумайте екологічне пакування. Це не лише внесок у майбутнє, а й лояльність прогресивних клієнтів.
Кейс 3. Подвійна вигода: адаптація ветеранів і вирішення проблеми кадрового дефіциту
До повномасштабної війни Марія Ксьондзик працювала в медіа. З лютого 2022 року почала активно допомагати армії. Спершу як волонтерка разом із чоловіком збирала кошти на машини для військових, привозила їх з-за кордону, фарбувала та ремонтувала на різних СТО.
Якось дорогою на фронт в однієї з автівок відпало колесо. Марія вирішила, що потрібно робити ремонт самим. Орендувала гараж і залучила кількох механіків. Але справу вже незабаром довелося розширити — почали звертатись інші волонтери та військові. Був великий запит на якісні ремонт і обслуговування.
Так з'явилась автомайстерня Nesemos Veteran Auto Hub, де виконують ремонт автомобілів військовим. Автосервіс не лише ремонтує техніку для військових, але й адаптує машини для водіїв з інвалідністю. Хоча в Україні понад три мільйони людей мають інвалідність і ця цифра зростатиме, адже в країні досі триває війна, подібна послуга досі рідкісна.
Коли компанія стикнулася з браком кваліфікованих кадрів, з’явився ще один напрям — навчання ветеранів нової професії, що не просто закриває потребу в персоналі, а й дає можливість колишнім воїнам адаптуватися до цивільного життя. Щороку навчання проходять 12 ветеранів, але попит більший. Тому на отримані від премії кошти Марія планує створити школу повного циклу — з відеоуроками, практикою на сучасному обладнанні та працевлаштуванням. А також обладнати лінію для адаптації авто для людей з інвалідністю.
Що можна запозичити: організовуйте власні програми навчання або партнерства з освітніми ініціативами, щоб забезпечити свої потреби в персоналі.
***
Кожна з цих історій показує, що цінності стають конкурентною перевагою.
Компанії, які:
- швидко реагують на виклики ринку;
- інвестують у довгострокові екологічні рішення;
- створюють робочі місця для тих, хто потребує підтримки;
- вкладаються у підготовку кадрів, —
не лише зберігають свій бізнес, а й надають йому новий вектор розвитку. Водночас ці компанії набувають додаткової цінності для громади й суспільства, адже розв’язують частину соціальних проблем.
Якщо кожен підприємець думатиме не тільки про дохід, а й про вплив свого бізнесу на якість життя навколо, то ми отримаємо не просто економіку зростання, а суспільство з високим рівнем довіри, взаємної підтримки та стійкості до викликів.
