UA / RU
Підтримати ZN.ua

Обіцяного три роки чекають або як міжнародні компанії намагаються зберегти російський ринок

Автор: Роман Івченко

З початку повномасштабного вторгнення десятки міжнародних брендів вийшли з російського ринку. Вийшли по-справжньому: закрили бізнес і виробництво, відкликали франшизи, перестали платити податки. Проте залишаються сотні брендів, які в межах практики «нічого особистого, просто бізнес», намагаються не втратити російських споживачів. 

Компанії, які не вийшли з російського ринку, перебувають під пильним наглядом як українських правоохоронних органів, так і міжнародних організацій. Серед них – сотні гучних та відомих назв. Їхньою фіксацією займається кілька ініціатив, одна з найвідоміших – список Єльського університету. Сайт щоденно оновлюється, рейтинг коригується в залежності від дій чи заяв тієї чи іншої компанії. 

З тими компаніями, які вийшли з ринку країни-агресорки або навпаки – не вийшли і не збираються – все більш-менш ясно. Вони свій вибір зробили. Набагато цікавішою є категорія тих, які «скорочують діяльність у росії». 

Nestle «пішла», шоколадки залишилися 

Одна з найвідоміших компаній у цій групі – швейцарська корпорація Nestle. Вона виробляє понад 2 тисячі брендів – серед найвідоміших Nescafe, Nesquik, Nestea, Movenpick, KitKat, Gerber, Maggi, Friskies тощо. Невдовзі після початку повномасштабного вторгнення у компанії заявили про призупинення експорту та імпорту в росії, за винятком «соціально значущих» продуктів. Проте, як зазначає швейцарська «Neue Zürcher Zeitung», начебто, станом на березень 2023 року полиці російських магазинів були переповнені продукцією Nestle. Тут і сухі сніданки Bystrow, супи і бульйонні кубики Maggi, корм для тварин Purina, шоколадні батончики, дитяче харчування. «Як видно з етикетки, продукція вироблялася на російських заводах Nestlé», - пише видання.

До війни у Nestlé в росії було сім заводів, а згідно з даними за 2021 рік компанія працевлаштувала в рф близько 7 тис. осіб. Попри заяви керівництва корпорації про згортання бізнесу у країні-агресорці, Nestle Russia, згідно з інформацією на «Headhunter.ru», подала оголошення на близько 110 вакансій. Ба-більше: нещодавно CEO Nestle по росії та Євразії з офісом у москві став росіянин. 

Одне з останніх повідомлень компанії – що вона не планує повністю згортати бізнес у росії. За даними на 2021 рік, річний виторг Nestle в росії у порівнянні з попереднім роком зріс на 10,5%, до 1,719 млрд швейцарських франків (близько 140,7 млрд рублів за курсом на кінець року).

Читайте також: Як зникає нафтовий бізнес групи «Приват»

Pepsi – це не тільки Cola 

Ще одна компанія, яка зайняла позицію «між крапельок» - корпорація PepsiCo. Перше, що спадає на думку при згадуванні цієї торгової марки – напій Pepsi. Саме на ньому робила акцент корпорація після початку війни, коли заявляла про вихід з російського ринку. 

Між тим, окрім солодкого напою з бульбашками продуктова лінійка компанії дуже широка. Окрім власне, Pepsi, у них є такі напої, як 7UP, Mirinda, Tropicana, Sandora, Lipton тощо, снеки Lays, Walkers, Doritos, Cheetos, ХрусTeam, Ruffles, молочна продукція («Чудо», «Агуша», «Домик в деревне»). І цей величезний масив продукції приносить чималий прибуток. 

За даними веб-сайту rossaprimavera.ru на початку 2022 року, в російському представництві компанії працює 20 тис. осіб., вона має тут 24 заводи і три науково-дослідні центри, які виробляють безалкогольні напої, картопляні чипси, молоко, йогурт, сир, дитяче харчування. Основну частину російського бізнесу становить компанія з виробництва молочних продуктів і соків "Вімм-Білль-Данн", яку PepsiCo купила 2011 року приблизно за $5 млрд. Крім того, PepsiCo є найбільшим у росії промисловим переробником картоплі та одним із найбільших переробників сирого молока. Виручка російського підрозділу 2021 року становила $3,4 млрд.

Разом з "Фондом продовольства "Русь", стратегічним партнером якого PepsiCo є з 2012 року,  компанія реалізує проект "Їжа на благо", передаючи продукти харчування нужденним громадянам. Зокрема, згідно звіту на офіційному сайті, щорічно PepsiCo передає близько 3 500 тонн продовольства для роздачі нужденним у 30 регіонах росії. Допомогу регулярно отримують понад 100 000 осіб. Можна припустити, що з 2022 року до переліку реципієнтів постачання харчування потрапили і учасники так званого “СВО”. Якщо вірити інформації telegraf.com.ua,  чипси Lay’s знайшли у продуктовому пайку російських мобілізованих. 

Читайте також: Шведська компанія Absolut не експортуватиме свою продукцію до Росії – Bloomberg

Тож, як би не спекулювали компанії, що виробляють продукти харчування та дитячі суміші, що їхня продукція йде на благо людей, вони не можуть не усвідомлювати, що їхні податки йдуть в тому числі на фінансування війни проти України. «Економічна правда» підрахувала, що за податки однієї тільки Pepsico за 2021 рік ($810 млн) можна придбати 6750 броньованих машин «Тигр». 

Згідно з фінансовим звітом компанії за 4 квартал 2022 року, частка російського ринку у глобальному бізнесі після початку війни не тільки не впала, а навпаки – зросла на 1%. (32 сторінка звіту)

Натомість український ринок «просів» на 60%. Цікаво подивитися і на цифри виручки: згідно з тим же звітом, у росії виторг PepsiCo у 2022 році склав 4,12 млрд доларів, збільшившись на 3,43 млрд у порівнянні з попереднім. Тобто, зростання складає 20%. (74 сторінка звіту)

Не дивно, що за результатами 2022 року росія стала третім за величиною міжнародним ринком збуту продукції PepsiCo після США та Мексики.

Якщо брати конкретні цифри, то найбільш перспективні ринки збуту продукції PepsiCo, згідно з сайтом компанії, такі: 

Бачите тут Україну? Звісно, ні. Якщо виручка корпорації у росії складає 5%, то в Україні за результатами останнього року вона скоротилася з 0,5% до 0,2%. Натомість, за даними фінансового звіту компанії за повний 2022 рік виявляється, що "глобальний бізнес Пепсіко збільшив виручку у 2022 році на 9% до 86,4 млрд долл з 79,5 млрд долл. При цьому у росіїї в 2022 році виторг склав 4,12 млрд долл.", збільшившись з 3,43 млрд роком раніше, тобто зріс на 20%! І якщо це головний аргумент для компанії, що вона не може залишити цікавий та прибутковий російський ринок – то, мабуть, доцільно було б залишити український. Який приносить мінімум доходу і присутність на якому щонайменше неетична, враховуючи прив’язаність компанії до росії.

Адже, попри обіцянки припинити виробництво популярних газованих напоїв ще у березні 2022 року, PepsiCo пішла на цей крок лише півроку тому – у вересні. Про це першою повідомила агенція Reuters, підкресливши, що американська корпорація змушена була виконати свою обіцянку лише тоді, коли журналісти агенції знайшли переконливі докази, що полички російських супермаркетів завалені напоями Pepsi, 7Up та Mirinda, і їхні запаси не вичерпуються.

А ось свіжа новина: Pepsi схоже все-таки повертається на російський ринок з газованим напоєм, просто тепер він буде називатися Evervess-Cola. У повідомленні зазначається, що смак напою залишиться таким же, до якого звикли споживачі, адже компанія використовуватиме оригінальні складники та ароматизатори. Навіть випускатимуться напої в аналогічній за обсягом та формою тарі. Достатньо заплющити очі, щоб не бачити назви – і насолоджуватися Pepsi. 

На російському сайті компанії можна прочитати актуальну інформацію щодо її діяльності. Практично все, що випускає PepsiCo, продається в росії – газовані, негазовані та енергетичні напої (Adrenaline Rush, "Російський дар" та ін.), чипси та снеки (Lay's, Cheetos, "Хрусteam", Doritos тощо), соки та нектари ("Я", "Фруктовий Сад", J7, «Любимый», та ін.), молочна продукція ("Домик в деревне», "Веселий молочник", "Чудо", BioMax, "Імунеле" та ін.), дитяче харчування ("Агуша" та "Чудо детки"), а також бутильована вода (Aqua Minerale).

Ось посилання на їхню продукцію у росії за різними категоріями: pepsico.ru.

Читайте також: Момент істини: Росія зобов'яже іноземні компанії, що залишилися в країні, сплачувати добровільний внесок на війну

Milka – частина звичайної дієти

Харчові гіганти, обґрунтовуючи свою присутність у росії, люблять спекулювати термінами «товари першої необхідності», «базове право на їжу», «продовольча безпека» тощо. Іншими словами, стверджують, що, залишаючись на російському ринку, роблять це з гуманних міркувань – щоб не дати громадянам рф померти з голоду. Саме цю стратегію обрала американська корпорація Mondelez International, пояснюючи, що не йде з російського ринку, тому що їй важливо доставляти їжу «звичайним споживачам у росії». 

Ця американська компанія працює у рф понад 20 років. Вона має на території держави-агресорки три заводи у Володимирській та Новгородській областях. Серед брендів, що випускає компанія – Oreo, Milka, Toblerone, Barny, Halls та інші. Як заявив генеральний директор Mondelez International Дірк Ван де Пут, компанія зберігає 3000 співробітників у росії та працює там з 30 000 постачальниками.

На думку керівництва Mondelez, їхні цукерки Alpen Gold, шоколад Milka і печиво Oreo є «повсякденними продуктами, частиною звичайної дієти, без яких росіяни не можуть обійтися». Попри збитки у $143 млн, які зафіксували у компанії у перші місяці війни, за результатами останнього кварталу 2022 року вони збільшили прибуток на 13,5%. Крім того, влітку минулого року компанія відновила роботу свого заводу з виробництва чипсів "Люкс" у Вишгороді.

До речі, i Nestle, і Mondelez відчули на собі наслідки своїх дій: повідомлялося, що працівники їхніх дочірніх підприємств в Україні та Східній Європі влаштували саботаж, масово звільняючись з роботи на знак протесту проти рішення керівництва залишитися на російському ринку. 

Читайте також: Маск створив нову компанію в галузі штучного інтелекту – ЗМІ

Нерішучих – під санкції 

На відміну від американських аналітиків з Єльського університету, в українських, схоже, не доходять руки відслідковувати такі компанії та здійснювати конкретні заходи проти них. На сторінці «Війна та санкції» Національної агенції з питань запобігання корупції можна знайти десятки компаній, проти яких введено санкції як спонсорів війни. Зокрема, Auchan, METRO, Bonduelle, Yves Rocher, Procter&Gamble та багато інших. Як заявляв голова НАЗК Олександр Новіков, для цих корпорацій це означає, що вони отримали «червону мітку» як спонсори війни, і це не може не вплинути на їхню ділову репутацію, а, отже, доходи. 

Вводити подібні санкції проти інших компаній, що зволікають з виходом з російського ринку, можна і навіть потрібно. Особливо таких крупних, які своїми мільйонними податками опосередковано фінансують війну, годують населення країни-терориста (в тому числі, безпосередніх учасників СВО), забезпечують мобілізаційний ресурс для російської армії за рахунок десятків тисяч своїх працівників. Цих пунктів обвинувачення достатньо, щоб в Україні більше про ці компанії ніколи не чули. 

Пересічні українці теж можуть долучитися до цієї важливої роботи. В самому НАЗК закликають споживачів помічати на поличках супермаркетів продукцію компаній, що співпрацюють з росією, та повідомляти про них на адресу press@nazk.gov.ua. Адже очищення України від таких токсичних брендів – це також частина економічної боротьби, яка наближає нашу перемогу.