UA / RU
Підтримати ZN.ua

Допомагати правильно — це залучити український бізнес до програм західної підтримки

Автор: Віктор Конев

Волонтерам і міжнародним організаціям зовсім не обов'язково везти гуманітарку, зокрема й громіздке обладнання, здалеку. Дуже багато чого можна виробляти на українських підприємствах. У такий спосіб підприємства забезпечуються замовленнями, а отже, працюють на українську економіку та на українців, примножуючи користь від підтримки партнерів. Допомагати Україні українськими товарами це не просто розв'язувати нагальні проблеми, це підтримувати і внутрішнє виробництво, і рівень зарплат, а відповідно, й попиту, й економічного розвитку.

Читайте також: Податкова реформа "10-10-10" не приваблює, а відлякує інвесторів

Чудовий приклад — Японське агентство міжнародного співробітництва JICA, яке вирішило допомогти Державній службі з надзвичайних ситуацій і подарувати 30 спеціальних автомобілів.

Автомобілів не везли через половину земної кулі, а замовили й оплатили в Україні. «Таким чином ефективність було помножено на три. По-перше, ДСНС отримує нову техніку. По-друге, працівники українських промислових підприємств мають роботу та зарплату. По-третє, з продажу техніки буде сплачено податки до державного бюджету», — прокоментував подію заступник голови комітету ВРУ з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський.

Читайте також: Зеленський закликав американський бізнес інвестувати в Україну

У реалізації проєкту задіяно компанії «Черкаський автобус», «Аймакс Авто» та «Крейн Юкрейн», а також десятки їхніх підрядників. Усі вони принаймні на найближчий час забезпечені роботою, а ДСНС уже отримала перші шість автомобілів.

Іще один приклад мудрої допомоги — від іноземних партнерів із Данії, які вирішили допомогти Миколаєву з відновленням водопостачання. П'ять десятків систем очищення води для пиття та опалення данці замовили в ірпінської компанії «Екософт», яка дуже постраждала від війни, але зберегла частину потужностей. Отримане від Данії замовлення вже допомогло заводу частково відновити свої потужності, забезпечило роботу та зарплату 150 ірпінцям.

Гарним прикладом став також проєкт Міжнародної організації праці, що забезпечила продуктовими наборами 15 тисяч переселенців у Дніпропетровській і Полтавській областях. Комплектувалися набори не імпортними продуктами, а українськими — замовлення від МОП виконали 25 наших виробників.

Читайте також: Масштаби не скорочуються, номенклатура розширюється: Бутусов проаналізував допомогу Україні від США
Читайте також: Ексконгресмен США: гроші на допомогу Україні принесли користь обом країнам

Так, наразі такі історії не стали масовими, але сама стратегія такої підтримки для України є найвигіднішою та найпривабливішою. Саме в її розвитку та поширенні має бути зацікавлений наш уряд, обговорюючи з міжнародними організаціями й донорами форми можливої допомоги. Тим паче що базову підготовку для масштабування такої взаємовигідної співпраці вже проведено.

Федерація роботодавців України запустила проєкт Support Ukraine with Ukrainian Goods («Підтримайте Україну українськими товарами»), виклавши для донорів інформацію щодо сфер і галузей, у яких можливе й бажане залучення місцевих виробників.

ФРУ звертає увагу партнерів на важливість саме такої форми підтримки, адже українські компанії й надалі працюють в умовах крайньої невизначеності, багато з них — упівсили, деякі взагалі припиняють свою діяльність. Щоб пережити ці потрясіння і стати сильнішою, Україна потребує не лише життєво важливої гуманітарної допомоги, а й допомоги, спрямованої на економічну стабілізацію, безперервність бізнесу та збереження робочих місць.

Читайте також: Гетманцев оприлюднив план, як вибити з ринку палива, алкоголю та тютюну "значні фінансові ресурси"

Цього можна досягнути, налагодивши партнерські відносини між місцевими виробниками та міжнародними гуманітарними організаціями, зацікавленими в перенесенні виробництва гуманітарної допомоги в Україну замість її постачання з-за кордону.

За даними ФРУ, до такої співпраці готові тисячі українських підприємств, які виробляють широкий спектр продукції конкурентоспроможної якості, — машинобудування та автопром, харчова, хімічна, фармацевтична й текстильна промисловості.

І виграє не лише Україна, донорам це теж вигідно — місцеве виробництво дає змогу знизити транспортні витрати, а отже, організації, що надають допомогу, зможуть раціональніше планувати свої бюджети. Крім того, розподіл гуманітарної допомоги, створеної в країні її споживання, здійснюватиметься значно швидше. Зрештою, місцеві виробники краще розуміють потреби населення, тож можуть виробляти продукт, краще адаптований до умов України.

Звісно, виробництво гуманітарки — це далеко не вся економіка. Але це гарний місток для налагодження подальшої співпраці. Виконані для міжнародних організацій та іноземних урядів замовлення — чудове портфоліо для перемовин із приватними іноземними компаніями та потенційними інвесторами. Що ширшим буде коло тих, хто тут, в Україні, просуває саме такі win-win-стратегії підтримки, то перспективнішим зрештою буде залучення західного капіталу до країни в період відновлення.