UA / RU
Підтримати ZN.ua

ЄС може покарати Польщу за її непокірну поведінку - FT

Фінансування від союзу повинно бути обумовлене дотриманням європейських цінностей.

Євросоюз може фінансово покарати Варшаву за відступ від європейських цінностей.

Євросоюз може фінансово покарати Варшаву за відступ від європейських цінностей.

Над відносинами між Єврокомісією і 3 збираються чорні штормові хмари. Це буде серйозним випробуванням на витривалість для ключових цінностей ЄС в часи, коли союз от-от втратить одного з найбільших своїх членів.

Коли Велика Британія піде, Польща стане п'ятим за розміром членом ЄС. А отже її вплив на Єврокомісію і Європарламент теж зросте. Про це в редакційній статті пише Financial Times, нагадуючи, що популістський націоналістичний уряд у Варшаві відступає від основоположних європейських принципів демократії і верховенства права. Разом з іншими країнами Центральної Європи вона розлютила Німеччину, відмовившись грати свою роль у розподілі мігрантів.

Це вносить додаткову напругу в ситуацію навколо бюджетом ЄС до 2021 року, який країни-учасниці почнуть обговорювати наступного тижня. Адже Польща - найбільший бенефіціар європейських грошей.

Вихід Британії поставить бюджет в дуже напружене становище. В Брюсселі, Парижі і Берліні зростає відчуття, що якщо Варшава продовжить суперечити європейським цінностям, їй не можна дозволяти користуватися щедрістю ЄС. Польща отримала від ЄС в 2016 році 10,6 мільярдів євро. Це 2,6% від валового доходу країни.

Берлін хоче, щоб більшість виплат з наступного бюджету ЄС були прив'язані до дотримання ключових політик і цінностей союзу, зокрема міграційного закону. І в тому, і в іншому Польща програє. З 2015 року правляча партія "Право і Справедливість" атакувала незалежність системи юстиції. Вона наповнила Конституційний суд лояльними членами, політизувала апарат, який призначає суддів і дозолила розпускати Верховний суд за наказом уряду.

Стривоженість Німеччини і інших країн ЄС виправдані. Поведінка "Права і Справедливості" не лише порушує ключові цінності ЄС, такі як демократія, рівність, верховенство закону і повага прав людини. Вона піднімає також ще одне важливе питання: чи повинні інші країни ЄС вкладати великі суми в країну, чиїй системі юстиції не можна повністю довіряти в питанні захисту від кумівства і корупції?

Берлін також стривожений нерівномірним виконанням схеми розподілення мігрантів в ЄС, розробленої після кризи в 2015 році. Це не така життєво важлива проблема, але все одно Німеччина теж має причини наполягати на ньому. В часи кризи вона взяла на себе найбільший тягар. Тож тепер вона хоче прив'язати регіоанльну допомогу ЄС до готовності країн приймати більшу кількість мігрантів.

Це дозволить ефективно штрафувати бідніші країни в Центральній і Східній Європі, такі як Польща і Угорщина, які відмовляються приймати біженців. На думку видання, це пошле сигнал країнам-учасницям, яку ціну вони заплатять за непокору.

Польща відхрещується від прийому біженців з Близького Сходу і Північної Африки, заявляючи, що нібито у неї вже є біженці з України. Раніше прем'єр Польщі заговорив про десятки тисяч біженців з України. У відповідь у Посольстві України у Варшаві заперечили слова польського прем'єра. Керівник консульського відділення Світлана Криса зауважила, що порівняно з попередніми роками кількість українських біженців у Польщі або бажаючих отримати міжнародний захист зменшилася.

В українському посольстві у Варшаві повідомляли, що за 2017 рік Польща надала статус біженця 56 українцям. А роком раніше таких випадків було на половину менше.