UA / RU
Підтримати ZN.ua

Транспортний шум міста може «вбивати» людей — The Atlantic

Вчені називають шумове забруднення «тихим убивцею».

Вплив сильного шуму давно пов’язують із втратою слуху. Але «шумове забруднення» від руху літаків і автомобілів приносить негативні наслідки не лише для слуху людини: шум дорожнього руху позначається як головний міський екологічний стрес, що поступається лише забрудненню повітря. В останнє десятиліття все більша кількість досліджень безпосередньо пов'язує шум від руху транспорту з підвищеними ризиками виникнення низки серцево-судинних захворювань, пише The Atlantic.

У 2011 році німецький аеропорт у Франкфурті відкрив свою четверту злітно-посадкову смугу. Це спричинило великі протести, і роками демонстранти поверталися до аеропорту щопонеділка.

"Це руйнує моє життя. Кожного разу, коли я заходжу в свій сад, все, що я чую і бачу, - це літаки прямо вгорі", - заявив один із учасників акцій протесту у 2012 році.

Нова злітно-посадкова смуга також скеровує десятки літаків безпосередньо над будинком кардіолога Університетського медичного центру Майнца Томаса Мюнцеля.

"Я жив поруч із німецьким автобаном та залізничними коліями у місті. Шуми від літаків на сьогоднішній день найнеприємніші", - говорить він.

Мюнцель прочитав звіт Всесвітньої організації охорони здоров'я 2009 року, який пов'язує шум із проблемами серця, але на той час доказів було мало. Частково турбуючись про власне здоров'я, у 2011 році він переніс фокус своїх досліджень, щоб дізнатись більше.

Докази фізіологічного впливу шуму, будь то на клітини та органи чи на цілі популяції „справді об’єднуються і створюють картину проблеми”, каже психіатр та епідеміолог з Університету Пенсільванії та президент Міжнародної комісії з дослідження біологічного впливу шуму Матіас Баснер. Проте, додає він, мало хто усвідомлює загрозу того, що його колеги називають "тихим убивцею".

За підрахунками, приблизно третина американців регулярно зазнає впливу шкідливого рівня шуму, який визначається приблизно у 70-80 децибел. Для порівняння, звичайна розмова становить близько 60 дБ, шум руху автомобілів та вантажівок коливається від 70 до 90 дБ, а сирени та літаки можуть досягати 120 дБ і більше.

Численні дослідження пов'язують хронічний вплив шуму з підвищеним ризиком серцево-судинних захворювань. Наприклад, у людей, які живуть поблизу аеропорту Франкфурта, ризик інсульту на 7% вищий, ніж у тих, хто живе в подібних, але спокійніших районах, згідно з дослідженням Noise & Health 2018 року, яке оцінило дані про стан здоров'я більше мільйона людей.

Аналіз майже 25 тисяч смертей від серцево-судинних захворювань у період з 2000 по 2015 рік серед людей, які мешкали поблизу аеропорту Цюріха, зафіксував значне збільшення випадків смерті серед ночі після естакади літаків, особливо серед жінок, повідомляють учені.

Вивчаючи фізіологію, яка лежить в основі серцево-судинних наслідків від впливу шуму, вчені ставлять перед собою винуватця: різкі зміни ендотелію - внутрішньої оболонки артерій та судин. Ця «підкладка» може перейти від здорового стану до запалення, що може мати серйозні наслідки.

Коли звук досягає мозку, він активує дві важливі ділянки: слухову кору, яка інтерпретує шум, і мигдалину, яка управляє емоційними реакціями на нього. У міру того, як шум стає голоснішим, особливо під час сну, мигдалина активує реакцію на стрес - навіть якщо людина про це не знає.

Спочатку ця реакція вивільняє в організм такі гормони, як адреналін та кортизол. Деякі артерії стискаються, інші розширюються. Артеріальний тиск підвищується, а цукор і жири заливають кров для швидкого використання м’язами. Каскадна реакція на стрес також спонукає до створення шкідливих молекул, які викликають стрес та запалення в оболонці судин. Цей дисфункціональний ендотелій втручається в кровотік і впливає на численні інші процеси, які при порушенні сприяють появі низки серцево-судинних захворювань, включаючи високий кров'яний тиск, ожиріння та діабет.

Дослідження показують, що гучний шум негативно впливає не лише на людей, які вже мають ризик серцевих та метаболічних проблем. Згідно з дослідженням, опублікованим Мюнцелем та його колегами з Фундаментальних досліджень кардіології, у здорових дорослих, яким під час сну транслювали аудіозаписи руху поїздів, майже відразу порушилася робота судин.

"Ми були здивовані тим, що молоді люди, прослухавши ці звуки лише одну ніч, мали ендотеліальну дисфункцію. Ми завжди думали, що на це потрібні роки", - говорить Мюнцель.

Поки дані продовжують накопичуватися, розплутування причин і наслідків може бути складним завданням. Непросто проводити довготривалі експерименти зі сном або розрізнити вплив денного та нічного шуму - або наслідки впливу самого шуму в порівнянні із сукупними ефектами інших видів шкідливого впливу, для прикладу, забруднення повітря.

Наслідки впливу шумового забруднення також важко проаналізувати через суб’єктивну природу звуку, каже науковець у Лондонському коледжі Кінгз Андреас Ксірічіс. Ксирічіс аналізує дані відділення інтенсивної терапії в лікарнях, де дзвінки телефонів і стукіт посуду з їжею можуть сприяти або протидіяти одужанню, залежно від пацієнта.

Попри низку запитань без відповіді, вчені визнають зв'язок між шумовим забрудненням та погіршенням фізичного здоров'я людей. У звіті Всесвітньої організації охорони здоров’я за 2018 рік зазначається, що щороку західноєвропейці втрачають понад 1,6 мільйона років здорового життя через шум на дорогах. Цей розрахунок базується на кількості передчасних смертей, спричинених безпосередньо внаслідок впливу шуму, а також років, прожитих з інвалідністю чи хворобою, спричиненою шумом.

І ця кількість, швидше за все, зросте: у 2018 році в містах проживало 55 відсотків людей, і до 2050 року ця кількість, як очікується, досягне майже 70 відсотків, за оцінками ООН.

Деякі уряди, прислухаючись до протестів громадськості, намагалися приглушити галас урбанізації, прийнявши заборони на нічні польоти, стимулюючи більш тихі технології. Люди можуть допомогти собі, забезпечивши максимально тиху спальню: переобладнавши вікна, повісивши шумопоглинаючі штори або (якщо вони можуть собі це дозволити) переїхавши в спокійніші райони. Більш дешеві рішення, за словами Баснера, включають одягання берушів на ніч або обладнання спалень у більш тихій частині будинку. Вчений вважає, що люди повинні робити такі кроки, навіть якщо вони не помічають шкідливого впливу шуму.

"Якщо ви живете у великому місті, через деякий час ви не помітите, наскільки гучним може бути це місто. Але якщо ви звикли до шуму психологічно, це не означає, що він не має негативних наслідків для здоров'я ", - говорить Баснер.

Читайте також: Індійський архітектор розробив технологію створення будівельної плитки із забрудненого повітря

Ізраїльські вчені запропонували новий метод лікування глухоти, заснований на доставці генетичного матеріалу в клітини внутрішнього вуха. Поки його протестували тільки на мишах і він стосується лише одного виду глухоти, але в подальшому вчені хочуть застосувати його і до інших видів і протестувати на людях.