UA / RU
Підтримати ZN.ua

The Atlantic відкриває секрет щастя на роботі

Будь-яка робота може стати джерелом щастя, важливо лише знайти правильний кут зору.

Щороку Gallup проводить опитування серед дорослих американців, задаючи їм досить банальне запитання: «наскільки вам подобається ваша робота». Результати можуть здивувати. Частина респондентів, хто каже, що вони «повністю задоволені» роботою, за останні два десятиліття різко зросла - з 41 відсотка у 2001 році до 55 відсотків у 2019 році. У 2020 році, незважаючи на те, що мільйони американців перейшли на віддалену роботу, 89 відсотків сказали, що вони або «повністю», або «відносно» задоволені нею, пише The Atlantic.

Дехто може вважати цю статистику дивною, оскільки багато людей зазвичай вважають, що для того, щоб бути задоволеним, треба працювати на роботі своєї мрії - там, де навички відповідають захопленням. Крім того, важливим фактором є заробітна плата. Важко повірити, що така значна частка респондентів мають все це.

Але таке переконання здебільшого ґрунтується на нерозумінні того, що приносить задоволення від роботи. Щоб бути щасливим на роботі, не потрібно займати омріяну посаду, яка представляє собою вершину навчальних досягнень або найпрестижніше використання свого «потенціалу», і не потрібно заробляти багато грошей. Важливе значення має колектив: задоволення від роботи приходить від людей, цінностей та почуття досягнення.

Без сумніву, значна частина задоволеності роботою пояснюється тим, що наявність будь-якої роботи вже робить людей щасливішими. Безробіття - одне з найбільших джерел нещастя, з яким люди можуть зіштовхнутися.

Використовуючи дані Загального соціального опитування, аналітики виявили, що дорослі американці, які повідомили, що вони ймовірно втратять роботу у 2018 році, більш ніж у три рази частіше говорили, що «не надто задоволені» своїм життям, ніж люди, які вважали, що їх «навряд чи» звільнять з роботи. Кілька досліджень пов'язують рівень безробіття в країні зі зростанням рівня самогубств. У 2014 році економісти виявили, що зростання безробіття на один процентний пункт знижує національний добробут у п’ять разів більше, ніж зростання рівня інфляції.

Коли людина має роботу, чинники, які найбільше впливають на задоволення життям, мають мало спільного з напрямком роботи. По-перше, є неконтрольовані змінні. Одне дослідження, проведене Journal of Applied Psychology про близнюків, які виросли окремо, показало, що близько 30 % задоволеності роботою є генетичним фактором.

Крім того, є практичні змінні: економісти виявили, що підвищення заробітної плати підвищує задоволеність роботою, але лише в короткостроковій перспективі. Ефект швидко згасає з плином часу. У всіх професіях регулярне підвищення заробітної плати працює краще, ніж великі, але рідкісні підвищення.

Деякі з найпривабливіших аспектів роботи — це цінності компанії та колег. Дослідження показали, що у всьому світі задоволеність роботою залежить від почуття успіху, похвалу за добре виконану роботу та балансу між робочим і особистим життям.

Колектив також має сильний вплив. Психолог із Гарвардського університету Річард Хекман виявив, що задоволеність роботою обернено пов'язана з орієнтацією на керівника. Одне з досліджень демонструє, що музиканти, які працювали в симфонічних оркестрах, де багато диригентів є дуже суворими, були на 21 відсоток менш задоволені роботою, ніж музиканти в струнних квартетах без лідера.

Багато досліджень довели, що люди, які найбільше задоволені своєю роботою, відчувають фундаментальну відповідність між цінностями свого роботодавця та їх власними поглядами. Це особливо яскраво працює, коли цінності мають особливе моральне, філософське або духовне значення.

Наприклад, дослідження 2012 року про іранських медсестер показало, що «найщасливіші» з них вважають, що їхня робота - «божественна професія та інструмент, за допомогою якого вони можуть отримати духовне задоволення». Багато вчителів так само ставляться до свого покликання.

Дослідники, які шукали чітких зв'язків між задоволеністю роботою та фактичним типом професії переважно показують неоднозначні результати. Компанія CareerBliss опублікувала результати опитування про «найкращу роботу» та «найгіршу роботу», за оцінками самих працівників. Опитування CareerBliss, починаючи з 2018 року, показують, що «найщасливіші» робочі місця є досить різними: помічник викладача, аналітик з контролю якості, маркетолог. «Найнещасніші» робочі місця також є різноманітними і майже не пов’язані з освітою та доходом: бухгалтер, охоронець, касир, керівник.

Коли люди замислюються щодо вибору роботи чи кар’єрного шляху, їм не обов’язково треба знайти чітку відповідність між своїми інтересами та конкретними посадовими обов’язками.

Очевидно, не варто підписуватись на те, що вони ненавидять. Але задоволення можна знайти у різних покликаннях. Зрештою, скільки дітей кажуть: «Коли я виросту, я буду аналітиком з контролю якості»? Замість того, щоб невпинно займатися кар’єрою «ідеальної відповідності», яка, на думку людей, зробить їх щасливими, кращим підходом буде залишатися гнучким у точному виконанні роботи, шукаючи відповідність власним цінностям.

На якій би роботі вони не опинилися, відчуття успіху має вирішальне значення для задоволеності роботою. Це допомагає встановлювати цілі, такі як підвищення кваліфікації або розширення відповідальності. Однак деякі фактори приносять більше щастя, ніж інші. У той час як підвищення заробітної плати тимчасово підвищує задоволеність роботою, гроші як ціль кар’єри - ні.

Багато досліджень показують, що досягнення зовнішніх винагород за роботу, таких як гроші, насправді шкодить інтересу до цієї роботи. Для справжнього досягнення щастя на роботі слід переслідувати внутрішні цілі, зокрема дві з них.

Перша - заслужений успіх. Це можна сприймати як протилежність «завченій безпорадності» — термін, запроваджений психологом Мартіном Селігманом для позначення «бездіяльності», яку відчувають люди, коли вони неодноразово переживають неприємні ситуації, на які не можуть вплинути. Натомість отриманий успіх дає відчуття досягнення (що, як показав Селігман, є джерелом щастя та задоволеності роботою) та професійну ефективність (думка про те, що ви ефективні у своїй роботі, що підштовхує прихильність до професії, а це також показник задоволеності роботою).

Роботодавці, які дають чіткі вказівки та відгуки, винагороджують заслуги та заохочують своїх співробітників розвивати нові навички, найімовірніше викликають у працівників почуття задоволеності роботою.

Друга мета, яку варто шукати на роботі - це служіння іншим, відчуття того, що ваша робота робить світ кращим. Це не означає, що потрібно бути волонтером або працювати у благодійній організації. Це відчуття можна знайти практично на будь-якій роботі. Один зі студентів автора статті Артура Брукса пояснив це у тексті, де він розповів, чому кинув роботу у галузі академічного навчання, щоб стати офіціантом у Барселоні. Як він висловився, усі його клієнти «важливі та рівні». Вони рівні за столом і повинні бути такими ж в очах офіціанта.

Враховуючи, що задоволеність роботою залежить від досить аморфних критеріїв, таких як люди та цінності, а не від конкретних характеристик, таких як посадові обов’язки та гроші, варто відзначити, що хороша робота може стати поганою без змін, які були б очевидні для сторонніх осіб. Навіть попри те, що робота може бути не ідеальною, якщо людина знає секрети кар’єри, яка справді приносить задоволення, робота дійсно може бути джерелом щастя, резюмує видання.

Читайте також: The Atlantic розповідає, як знайти щастя

Головний економіст Банку Англії Енді Холдейн вивчив економічний вплив «великого експерименту на дому», спровокованого пандемією коронавірусу. Адже для того, щоб запобігти поширенню хвороби, багато компаній відправили своїх працівників на дистанційну роботу.

Перша частина дослідження стосується впливу дистанційної роботи на продуктивність праці. До пандемії COVID-19 дистанційна робота асоціювалася з більшою продуктивністю, а зараз - з меншою. Одна константа полягає в тому, що дистанційна робота зробила багатьох людей щасливішими - насамперед, вважає Халдейн, тому що багатьом більше не потрібно витрачати час на дорогу на роботу.