США є домінуючим гравцем в аерокосмічній галузі відтоді, як понад століття тому в небо піднялися літальні апарати з двигунами. Від військових літаків до авіалайнерів і приватних літаків — США є лідером у цій галузі. Є один головний виняток з аерокосмічного лідерства США: невеликі комерційні дрони.
На цьому ринку домінують китайські компанії. Da-Jiang Innovations, або DJI, впевнено лідирує, за нею йде Autel Robotics, ще один виробник безпілотників, якого підтримує китайський уряд. Ці дрони здебільшого є квадрокоптерами, які мають чотири або більше електродвигунів і оснащені камерами, тепловими датчиками, георадарами та іншими гаджетами. До прикладу, cтрахові компанії визнали їх корисними для проведення оцінки збитків. А кінокомпанії також часто їх використовують, тому що вони дешевші й простіші у використанні, ніж гелікоптери, повідомляє Bloomberg.
Вони також мають військове застосування, як показала війна Росії проти України. Пентагон і Конгрес настільки стурбовані відставанням США у виробництві комерційних дронів, що в грудні був підписаний закон про американські безпілотники, який забороняє федеральним агентствам і підрядникам використовувати китайські безпілотники. Міністерство оборони також запровадило програму закупівель під назвою Replicator, яка покликана стимулювати вітчизняне виробництво безпілотників. Ці кроки мають допомогти вирівняти ситуацію на ринку.
Китайське поглинання індустрії комерційних безпілотників не було випадковістю, вважає галузева торгова група Association of Uncrewed Vehicle Systems International, або AUVSI. За допомогою державних субсидій китайські дрони заполонили світовий ринок.
"Результати демпінгу китайських безпілотників виявилися руйнівними для американської галузі виробництва дронів", — йдеться в січневому дослідженні, опублікованому торговою групою.
Китайські дрони займають близько 90% споживчого ринку США і 70% промислового. Американські виробники дронів були знищені на ранній стадії під натиском дешевших і, відверто кажучи, більш потужних дронів DJI, а згодом і Autel. DJI Phantom 4, оснащений чудовою камерою і технологією уникнення об'єктів, докорінно змінив галузь, коли був представлений у 2016 році.
За підтримки уряду американські виробники можуть повернутися в гру з меншими й дешевшими безпілотниками. Skydio, найбільший американський виробник комерційних безпілотників, розширив свій завод у Хейварді, штат Каліфорнія, і очікує, що збільшення обсягів виробництва допоможе знизити витрати. Марк Валентайн, президент і генеральний директор Skydio з питань глобального уряду каже, що останній дрон компанії, X10, заповнив прогалину в технологіях китайської компанії DJI.
Хоча повна заборона китайських безпілотників на американському ринку була б надто великим кроком, американські виробники дронів можуть збільшувати виробничі потужності й розвивати ланцюги поставок, які не залежать від Китаю. Маючи потенціал продажів для постачання федеральним агентствам, такі компанії, як Skydio, повинні активізуватись і виробляти невеликі дрони, які конкурують як за якістю, так і за ціною, щоб виграти у DJI й Autel.
Нагадаємо, що українські військові отримали багаторазовий дрон-бомбер Hummel. Він може нести 2 кг ваги на відстань до 20 км. Міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров повідомив, що цей дрон рекомендували до кодифікації за стандартами Північноатлантичного альянсу. "Які безпілотники нам потрібні, та чи ті ми закуповуємо?" — читайте у статті Юрія Касьянова.