UA / RU
Підтримати ZN.ua

Криза в Європі: Голова Єврокомісії просить надати їй нові повноваження – Financial Times

Президенту Європейської комісії належить подолати розбіжності з приводу плану ЄС щодо відновлення економіки.

Голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляйєн виступила з різким посланням комісарам ЄС у четвер ввечері на їх першій особистій зустрічі за багато тижнів. Вона розповіла своїм колегам, що у них була можливість скласти життєздатний план реконструкції європейської економіки, що зруйнована кризою коронавірусу. Але у них було мало дорогоцінного часу в розпорядженні і лише один шанс зробити це правильно, пише Financial Times.

Одна важлива деталь явно відсутня в презентації президента комісії в кімнаті без вікон в будівлі Берлаймонта в Брюсселі, було надзвичайно спірне питання про розмір фонду відновлення, який вона незабаром запропонує.

Урсула фон дер Ляйєн планує сміливу пропозицію про надання їй нових повноважень, оскільки вона прагне поставити свою установу у центр зусиль щодо пожвавлення європейської економіки, звертаючись до держав-членів з проханням надати їй безпрецедентну свободу дій для збору коштів. Але колишній міністр оборони Німеччини стикається з головним випробуванням свого президентства, вона прагне подолати гіркий розкол всередині ЄС з приводу плану відновлення.

Уряди Південної Європи наполягають на тому, щоб ЄС отримав нову підтримку в розмірі 1,5 трильйонів євро для боротьби з кризою. Але країни півночі скептично ставляться до таких грандіозних амбіцій.

Після телефонних переговорів з більш ніж 20 лідерами у вихідні Урсула фон дер Ляйєн визначила передбачувану "зону приземлення" для розміру фонду відновлення - або "інструменту" мовою ЄС, повідомив представник комісії, знайомий з переговорами.

У той час як ранні інформаційні витоки припускали, що комісія займе близько 320 млрд Євро для фінансування відновлення інструменту, чиновник сказав, що ця цифра буде "значно більше, оскільки велика частина фінансування буде розподілятися у формі грантів, а не позик.

"Це абсолютно нова конструкція, яку ми створюємо - вона має величезне значення", – Урсула фон дер Ляйєн в інтерв'ю FT. "До останнього засідання Європейської ради (у квітні – ред.), коли нам було доручено це, не було нічого, що могло б дати відповідь, беручи до уваги всі протилежні погляди".

Навіть після десятиліття, протягом якого ЄС переходив від однієї кризи до іншої, від загрози Grexit до реальності Brexit, рішення, які повинні бути прийняті в найближчі тижні, стануть визначальним моментом для європейського проекту.

У відповідності з планами Урсули фон дер Ляйєн по відновленню Європи від спаду, викликаного коронавірусом, який повинен буде знайти підтримку серед усіх 27 держав-членів ЄС, Єврокомісії буде дозволено випустити сотні мільярдів євро боргу для створення фонду відновлення. Мета полягає в тому, щоб стимулювати зростання у країнах, чиї державні фінанси були зруйновані в результаті кризи.

Перед президентом комісії стоїть важке особисте завдання - розробити пропозицію, яка не буде відразу відкинута більшістью кіл Європи - особливо після невизначеного початку, під час якого ЄС був звинувачений в тому, що він не зміг швидко усвідомити масштабність кризи.

Урсули фон дер Ляйєн, що вступила на посаду 1 грудня, з усіх сил намагалася придушити розбіжності між своїми єврокомісарами, в той час, як деякі чиновники стверджують, що їй і її невеликому і згуртованому колу ключових радників було важко впоратися зі складними процедурами бюрократичної машини, якою вона керує.

"Виконання цього плану відновлення стане моментом істини для цієї Європейської комісії - моментом, коли вона визначить її долю", - каже Паскаль Ламі, колишній глава Всесвітньої торгової організації, який був главою кабінету за Жака Делоре, коли він очолював Європейську комісію з 1985 по 1995 роки. "Вони говорять про виключне рішенні ЄС запозичувати і управляти дефіцитом для фінансування відновлення. Це дійсно буде означати "перейти Рубікон" для держав-членів".

Криза коронавірусу посилила економічні і політичні розбіжності між північчю і півднем, які давно загрожують розколоти ЄС. Зокрема, настрої в Італії різко змінилися за останні три місяці, і навіть деякі проєвропейські голоси ставлять під сумнів довгострокове майбутнє країни в ЄС.

Фіскальне втручання

Після того, як в березні вибухнула криза, характер загального економічного реагування Європи став темою гнівних звинувачень серед держав-членів. Південні держави, включаючи Італію, звинуватили Німеччини та її союзників у тому, що вони не проявили достатньої солідарності. Між тим, ощадливі країни на півночі роздратовані закликом до великомасштабного випуску загального боргу.

Прибутковість суверенних облігацій перебуває під контролем Європейського центрального банку, який планує придбати в цьому році близько 900 млрд євро додаткових облігацій, і міністри домовилися про пакет заходів щодо надзвичайної допомоги на 540 млрд євро, включаючи потенційні кредитні лінії від Механізму Європейської Стабільності.

Але Крістін Лагард, президент Європейського центрального банку, наполягає на тому, що відповідь на кризу не може залежати тільки від монетарної політики. Дуже спірне рішення про політику ЄЦБ конституційним судом Німеччини підняло нові питання щодо перспектив кредитно-грошової політики і посилило вимоги до переконливої фінансової відповіді держав-членів.

Паоло Джентілоні, єврокомісар з економіки, заявив FT, що він побоюється, що криза може посилити економічну дивергенцію в блоці, враховуючи різні фіскальні можливості, доступні для різних країн-членів.

"Ця загальна криза може мати все більш нерівні наслідки, і це створює ризики для рівних умов у державах-членах, так і для економічної конвергенції, особливо в зоні євро", - говорить Джентілоні. "Комісію просять зробити пропозицію, здатну поєднати різні позиції і досягти консенсусу - легко сказати, але не дуже легко досягти".

На саміті в кінці квітня європейські лідери погодилися, що замість створення спеціального фонду для підтримки відновлення, вони поставлять Єврокомісію в центр, надавши їй нові можливості запозичення і пов'язавши її витрати з бюджетом ЄС на 2021-2027 роки, відомі як багаторічні фінансові рамки (БФР – ред.).

"Ми зрозуміли, що нам потрібен об'єднуючий принцип - і єдиний інструмент, яким довіряють, який встановлений і доведений це БФР", - каже Урсула фон дер Ляйен. "Обговорюваний в той час фонд відновлення був оскаржений - деякі хотіли цього, а інша частина взагалі не хотіла. І для мене головне занепокоєння було те, що ми ще не використовували новий БФР раніше".

Згідно ідеям Єврокомісії, держави-члени нададуть їй гарантії для запозичення сотень мільярдів євро на відкритому ринку. Єврокомісія буде направляти гроші у вигляді дешевих позик, а також грантів та гарантій для заохочення інвестицій в проекти і компанії.

Ці гроші будуть введені в держави-члени через радикально реформований БФР, але ув'язка фонду відновлення з бюджетними переговорами являє собою азартну гру, враховуючи, що вони перебувають у безвиході вже більше двох років.

У той час як південні країни хочуть, щоб як можна більше грошей у фонді відновлення були направлені у вигляді безоплатних грантів, північні країни виступають проти видачі величезних сум позикових грошей без зобов'язань щодо їх повернення. Зі свого боку, східні країни, які залежать від програм регіонального розвитку ЄС, побоюються, що витрати будуть перенаправлені на неспокійний південь Європи.

Чиновник комісії, знайомий з переговорами на вихідних, говорить, що в "зоні приземлення", яка, ймовірно, буде запропонована комісією, частка грантів буде більше, ніж частка кредитів, враховуючи, що нещодавно узгоджений пакет ЄС в 540 млрд Євро був повністю складений з кредитів державам-членам.

Тим часом держави-члени готуються до складних дебатів про те, як і коли буде погашений борг. Комісія планує звернутися до держав-членів з проханням надати їй нові джерела доходів - так звані "власні ресурси", щоб допомогти їй обслуговувати свої запозичення, наприклад, податок на пластик, але це буде непростим завданням для національних казначейств.

Столиці повинні будуть встановити правила, що визначають, як гроші розподіляються між державами-членами, а також умови реформи, пов'язані з грантами ЄС.

Урсула фон дер Ляйєн також повинна залучити Європейський парламент і в останні дні веде інтенсивні переговори з політичними лідерами. Після квітневого саміту вона запропонувала, щоб вона мала в своєму розпорядженні не менше 1 трлн євро, але минулого тижня Європарламент попередив її не використовувати "фінансовий чари і сумнівні множники" для досягнення нібито вражаючої цифри.

Брак координації

У Урсули фон дер Ляйєн було мало часу, щоб підготуватися до політичної задачі, яка зараз на порядку денному. Вона несподівано опинилася на посаді голови комісії в минулому році після того, як в ході фракційних дебатів в ЄС не вдалося досягти консенсусу за такими фігурами, як лідер правих в Європейському парламенті, Манфред Вебер, який боровся за посаду президента Єврокомісії.

Кілька офіційних осіб і дипломатів заявили, що вона зіткнулася з проблемами на ранньому етапі кризи, оскільки у неї було мало досвіду в структурах ЄС і вона була негайно кинута в надзвичайну ситуацію, викликану сферами, контрольованими державами-членами, особливо в області охорони здоров'я і безпеки кордонів.

"Спочатку вона була нерішучою, в першу чергу тому, що криза вдарила в тих областях, де комісія не володіє компетенцією", - каже один із чиновників.

Урсула фон дер Ляйєн займає практичний підхід до цієї ролі, на відміну від попереднього голови комісії Жан-Клода Юнкера, самопроголошеного делегата. Вона головує на щоденних оперативних нарадах з питань реагування в Брюсселі, в яких беруть участь не тільки політичні керівники установ, але і цивільні службовці, які працюють над пріоритетними проектами, які покликані представляти оновлену інформацію про досягнутий прогрес.

І все ж ця увага до деталей прийшла разом з тим, що деякі критики вважають зусилля Урсули фон дер Ляйєн з політичної координації недостатніми і закидають їй надмірну опору на невелику групу довірених радників - деякі з яких приїхали з нею з Берліна - щоб очолити 32 тисячну бюрократичну машину.

"Я думаю, що найбільша проблема полягає в тому, що вона оточила себе двома-трьома людьми і не слухає інших людей", - говорить один з представників ЄС.

Національні дипломати висловлюють розчарування з приводу своєї нездатності отримати доступ до найновіших документів, в яких викладаються проекти планів комісій, і до тривалих періодів очікування після запитів про надання інформації, хоча в останні тижні діалог з бюджету помітно активізувався.

Останнім часом Комісія прийняла рішення активно розслідувати витік внутрішніх документів, включаючи проекти ідей плану відновлення. Один дипломат з ЄС каже, що блокування порушила звичайний метод роботи Брюсселя, згідно з яким витіки рівносильні неофіційним "консультаціям" з пропозиціями з національними делегаціями. Інший описує це як "полювання на відьом".

Представник комісії минулого тижня заявив, що в комісії, що розслідує витік, "абсолютно нічого особливого" не було. Але інший дипломат стверджує, що розслідування вказують на розчарування з боку пані фон дер Ляйєн у зв'язку з тим, що вона не змогла встановити більш суворий контроль над її інститутом.

Офіційні особи зазначають, що пані фон дер Лейен ніколи не була прем'єр-міністром, що ставить її в інше положення в порівнянні з Юнкером, який з 1990-х років був прем'єр-міністром Люксембургу за столом глав держав і урядів ЄС. Часом вона з усіх сил намагалася забезпечити єдину позицію своєї команди, яка включає в себе політиків, включаючи пана Джентілоні, колишнього прем'єр-міністра Італії, який разом з французьким комісаром Тьєррі Бретоном висунув у квітні чіткі плани створення спеціального європейського фонду для випуску боргу.

Результат був помилковим очікуванням того, що буде робити ЄС, і більшої наочності політичних і географічних недоліків, які проходять через вищі ешелони комісії.

Урсула фон дер Ляйєн підкреслила величезний обсяг роботи, яку інститут виконав під її керівництвом - комісія прийняла понад 260 заходів у відповідь на кризу, в тому числі 140 дозволів на національну державну допомогу, схему видачі дозволів на медичний експорт, керівництво щодо закриття кордонів і ослаблення правил єврозони для національних бюджетів.

Одна із її флагманських програм, схема ЄС на суму 100 млрд євро для підтримки національної роботи на короткий термін, була підписана урядами в п'ятницю, всього через місяць після того, як вона була запропонована.

"Там, де у нас є прерогатива, ми могли діяти швидше, ніж хто-небудь інший", - Урсула фон дер Ляйен. Без попередніх кроків, таких як призупинення бюджетних правил блоку і послаблення вимог державної допомоги, додає вона, "жодна з країн-членів не була б у тому стані, в якому вони знаходяться сьогодні. Вони відчайдушно потребували цього, і ми зробили це в рекордно короткі терміни".

Читайте також: Закриття справи Єфремова підтвердили в апеляції

Великі внески

Проте її найбільша проблема ще попереду. Президент і комісар з бюджету Йоханнес Хан планує підписати плани відновлення 27 травня, після чого основна увага буде перенесена на президента Європейської ради Чарльза Мішеля і держави-члени, які мають обговорити бюджет і пакет відновлення, запропонований комісією.

Канцлер Німеччини Ангела Меркель послала сигнал, що вона готова значно збільшити внесок Берліна в загальну відповідь ЄС, що дає деяким спостерігачам надію, що прорив можливий. Але якщо комісія неправильно оцінить свої пропозиції, і якщо вони погано будуть сприйняті в національних столицях, це підірве грунт.

Саміт з БФР в лютому показав, наскільки різнобічними є розбіжності між державами-членами, оскільки переговори по бюджету перервалися без прогресу після нічних переговорів. Червоні лінії під час цих переговорів, такі як наполегливість північних країн у збереженні бюджетних знижок, не були стерті.

"Я сподіваюся, що всі розуміють, що немає ніякого питання про те, щоб зробити якусь середню скромну пропозицію про косметичний ремонт фасаду", - говорить один високопоставлений дипломат ЄС. "Це питання виживання для внутрішнього ринку і європейського проекту."

Раніше повідомлялося, що Конституційний суд Німеччини приголомшив Європу, постановивши, що уряд Німеччини і головні судді ЄС не змогли належним чином проаналізувати програму купівлі облігацій Європейського центрального банку. Рішення загрожує налаштувати Європейську комісію проти Німеччини, економічно найбільшої держави-члена ЄС.

Нагадаємо, що Європейський центральний банк попереджає про скорочення ВВП через пандемію коронавірусу. Докладніше читайте в інтерв'ю Юлії Самаєвой з аналітиком J. P. Morgan Девідом Стаббсом "Ми ніколи не знаємо точно, де дно".