UA / RU
Підтримати ZN.ua

Генераторами віртуальності стали масова культура, соцмедіа і гламур — експерт

Пропаганду минулого довелося замінити засобами, здатними утримувати увагу людини у вільному часу, коли відбулося падіння контролю над ним.

Сьогодні набирає сили віртуальне середовище, головними генераторами якого в минулому були релігія та ідеологія. На думку, наприклад, Ю.Харарі, вони породжували світ вимислу, і саме він дозволяє управляти великими масами людей, чого немає у тваринному світі і що є нашою головною відмінністю від тварин. Нині прикладами таких генераторів віртуальності стали масова культура, соцмедіа і гламур. Якщо в минулому такі генератори працювали на забезпечення робочого часу людини, то нинішні працюють у рамках вільного часу.

Про це у своїй статті для DT.UA пише Георгій Почепцов. За його словами, пропаганда минулого теж породжувалася державою для своїх працівників. Вона була обов'язковою для кожної радянської людини.

"Але пропаганду минулого довелося замінити засобами, які здатні утримувати увагу людини в її вільному часі, коли відбулося падіння контролю над нею. Для вільної людини потрібен зовсім інший інструментарій, - зазначає експерт. - Маскульт, гламур і соцмедіа мають безліч спільних рис. У світ, який стрімко ускладнюється, вони парадоксальним чином прийшли як різко спрощені структури. Ускладнення світу вимагає не тільки інформаційно-віртуальних об'єктів складнішої природи, наприклад, того, що в США називають "попереджувальним управлінням" або "попереджувальною розвідкою" (які вимагають складних ментальних зусиль для розуміння), а й, навпаки, того, що вимагає легких ментальних зусиль для розуміння".

Детальніше про вплив віртуальних світів на людину читайте у статті Георгія Почепцова "Маскульт, гламур і соцмедіа: з гармат по горобцях чи горобцями по гарматах?" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".