Іранське державне телебачення розкрило інформацію про те, що Тегеран розробив новий безпілотник-камікадзе. Йдеться про реактивну версію БПЛА Shahed, - серію апаратів, які Росія використовує для бомбардування міст України.
Нинішній Shahed-136 приводиться в рух пропелером, а через свій поршневий двигун він отримав прізвисько «літаючий мопед». Нова версія буде набагато швидшою і її буде важче перехопити, - пише Forbes.
Прапороносець
Безпілотник з'являється у трейлері документального фільму Parchamdar, що в перекладі означає «прапороносець». Стрічка вийде в жовтні, вона присвячена довгій історії розробки і виробництва безпілотників в Ірані. Після революції 1979 року США розірвали зв'язки з Іраном, тож американські літаки, якими користувалися іранські ВПС, швидко стали непридатними для використання. Іранські студенти, які виготовляли моделі радіокерованих літаків, зрозуміли, що їх можна використовувати для розвідки у війні з Іраком, і так народилася нова національна індустрія.
Дрони стали не лише життєво важливою частиною оборонних сил Ірану, але й ключовим інструментом його зовнішньої політики. Постачання БПЛА союзникам дає Тегерану важелі впливу на міжнародні конфлікти без необхідності прямої участі в них. Таким чином, хусити в Ємені можуть атакувати аеропорти і нафтопереробні заводи в Суадівській Аравії за допомогою іранських апаратів Samad, а бойовики «Хезболли» в Лівані і лояльні до Тегерана сили в Іраку отримують високотехнологічну зброю, яка допомагає їм у їхній боротьбі.
Минулого року експорт іранських безпілотників набув несподіваного розмаху, коли, незважаючи на офіційні заперечення, стало очевидно, що Росія використовує іранські безпілотники Shahed-131 і Shahed-136. Росія випустила близько 2 тисяч імпортних Shahed по Україні і зараз створює гігантський завод для їхньої збірки на своїй території.
Реактивний «мопед»
Документальний фільм Parchamdar був офіційно представлений цього тижня командувачем Повітряно-космічних сил Революційної гвардії, які протягом десятиліть відігравали ключову роль у розробці безпілотників. У трейлері показано широкий спектр БПЛА, але навіть це була лише частина від загальної кількості. За оцінками аналітиків Oryx, за ці роки було створено близько 143 типів іранських безпілотників.
Forbes зауважує, що поява нового Shahed не стала великою несподіванкою. У 2021 році світ був сильно занепокоєний, коли Іран представив компактний турбореактивний двигун Ranseh-1 для безпілотників і крилатих ракет разом з іншими новими розробками.
Турбореактивні двигуни пропонують набагато більшу потужність при своїх розмірах і вазі, ніж поршневі двигуни. Вони не дуже ощадливо використовують паливо, але їхня потужність і простота роблять їх привабливими для деяких військових застосувань. Ракета Storm Shadow французького виробництва, яку так ефективно використали під час нещодавніх українських атаках, приводиться в рух невеликим, але потужним двигуном Microturbo TRI-60-30, що забезпечує їй максимальну швидкість понад 1000 кілометрів на годину.
«Shahed з реактивним двигуном, схоже, має такі ж розміри, як і попередні версії, але через відносно високе споживання палива турбореактивним двигуном дальність польоту нової моделі може бути набагато меншою, ніж 2000 кілометрів, як у старих Shahed-136», - пише Forbes.
Турбореактивний двигун забезпечить швидкість і висоту. Shahed-136 летить зі швидкістю близько 190 кілометрів на годину. Це досить повільно, щоб його можна було збити за допомогою зенітної зброї чи навіть з автомата Калашникова. Реактивний безпілотник буде летіти зі значно більшою швидкістю. Forbes зауважує, що українські сили збивають більшість Shahed, які запускає Росія. Багато з цих апаратів знищують з допомогою установок Gepard. Але рій Shahed з реактивними двигунами може прорватися крізь українську оборону.
Втім, реактивний двигун має й інші недоліки: висока теплова потужність зробить його більш помітним для тепловізорів і набагато легшою мішенню для ракет з тепловим наведенням.
Управління за допомогою відео
Іранський користувач Twitter Meshkat звернув увагу на менш очевидну особливість нового безпілотника. Схоже, що реактивний Shahed має камеру, встановлену на носі. Це новинка, оскільки всі попередні безпілотники цього типу покладалися на супутникове наведення.
Камера може використовуватися для двох цілей. Вона може бути там для візуальної навігації, як сучасна версія цифрового корелятора місцевості, розробленого для крилатої ракети Tomahawk у 1970-х роках. За допомогою відео система оцінює територію внизу і визначає, де вона знаходиться на карті, порівнюючи орієнтири. Це дозволяє захистити БПЛА від блокування GPS/GNSS.
Крім того, камера може забезпечувати термінальне наведення для більш точного прицілювання. На відео видно, що Shahed вражає ціль з надзвичайною точністю. Але Forbes зауважує, що це типово для відео з тестових стрільб, тож така демонстрація нічого не говорить про реальні характеристики.
Для російського ринку?
Головною перевагою оригінальних шахідів була їхня низька вартість і простота виготовлення. Заміна дешевої, простої зброї на більш дорогу і складну може не мати сенсу. Але поєднання високоефективних і низькопродуктивних безпілотників може створити для оборони України проблеми.
«Наприклад, реактивні Shahed можуть летіти попереду основної хвилі і цілеспрямовано атакувати установки Gepard або інші засоби ППО, щоб допомогти решті прорватися», - пояснює видання.
Наразі не відомо, чи запущене серійне виробництво реактивних Shahed. Однак, очевидно, що іранська індустрія безпілотників продовжує розвиватися. І можна очікувати, що найближчими роками Іран експортуватиме велику кількість потужних безпілотників своїм союзникам.