UA / RU
Підтримати ZN.ua

Через танкери “тіньового флоту” РФ зростає ризик розливу нафти біля узбережжя Данії — Bloomberg

Судна з російською нафтою відмовляються від послуг експертів, які знають складні для навігації місцеві води.

Фото ілюстративне

Фото ілюстративне

Танкери, що перевозять російську нафту через небезпечні морські протоки Данії, дедалі частіше відмовляються від послуг місцевих лоцманів, що підвищує ймовірність розливу нафти біля узбережжя країни, повідомляє Bloomberg.

Читайте також: Росія формує ще один «тіньовий флот». Цього разу для транспортування скрапленого природного газу

За три місяці до липня 20% усіх танкерів так званого “тіньового флоту”, що перевозять російську нафту через данські протоки, відмовилися від допомоги експертів, які знають місцеві води, згідно з даними, зібраними Bloomberg і Danwatch. Ця частка зросла з 4%, які були роком раніше.

Протоки можуть бути важкими для навігації, адже там багато мілин, сильні течії й різна глибина води. Допомога місцевих лоцманів, яка, зокрема, рекомендована Міжнародною морською організацією, була звичайною практикою протягом десятиліть, допомагаючи уникнути великих розливів.

Але Москва, позбавлена вільного доступу до основних танкерів через західні санкції, дедалі більше покладається на флот старих суден, з незадекларованими власниками й сумнівною страховкою. Саме ці танкери, на які зараз припадає найбільша частка російських нафтоперевезень, становлять основну частину тих, хто відмовляється від послуг місцевих експертів.

Брак знань місцевих вод у поєднанні зі старими суднами й погано підготовленими екіпажами збільшує ризик аварії, яка може мати руйнівний вплив на морську екосистему й берегову лінію цього крихкого водного шляху.

З початку 2023 року з Балтійського моря вийшло майже 1200 танкерів з російською нафтою, і частка суден “тіньового флоту” постійно зростає. За три місяці до кінця липня шість із кожних десяти транспортувань здійснювали танкери “тіньового флоту” — більше, ніж у першому кварталі 2023 року, коли цей показник становив чотири з десяти.

З травня по липень кожне п'яте з цих суден відмовилося від послуг данських лоцманів, що більше, ніж рік тому, коли цей показник становив приблизно один з двадцяти.

Подібне зростання є ще одним прикладом того, наскільки “безпорадними” є Данія та ЄС, коли справа доходить до загальновизнаної екологічної загрози.

Протоки підпадають під дію договору про свободу судноплавства від 1857 року, який надав усім суднам право на транзит і зробив використання послуг лоцманів добровільним. Водночас, Міжнародна морська організація та влада Данії рекомендують користуватися послугами місцевих експертів.

Втім, якби Копенгаген спробував зробити використання послуг лоцманів обов'язковим, це могло б викликати протидію з боку Кремля й перекрити важливе джерело світового постачання нафти.

Читайте також: Україна закликає партнерів ввести нові санкції проти танкерів "тіньового флоту" РФ – уповноважений президента

Детальніше про те, як працює тіньовий експорт нафти з РФ розповідали Артем Куюн та Іван Марченков.