Законопроект президента № 2590 ставить заслін потрапляння на державну службу осіб з подвійним громадянством (і українські громадяни, і іноземці повинні будуть заповнювати декларацію про відсутність другого громадянства), закон тим не менше залишає кілька очевидних лазівок. Про це пише в своїй статті оглядач DT.UA Інна Ведернікова.
"Чи дозволять новели, запропоновані Банковою, уникнути в майбутньому казусів, перерахованих нижче? Екс-міністр фінансів Яресько - з незакінченою процедурою відмови від американського громадянства, екс - в.о. міністра охорони здоров'я Супрун - з незданим американським паспортом, екс-міністр економіки, а нині глава "Укроборонпрому" Айварас Абромавічус - має подвійне громадянство і допуск до держтаємниці.
Не факт. З одного боку, всі фігуранти подібних історій, згідно законопроекту, про який ми ведемо мову, не підпадають під визначення "пільговики" і зобов'язані подати офіційну заяву в консульство своєї країни про бажання вийти з громадянства. Так, зависнути в процедурі очікування відповіді на два роки, встигаючи змінити за цей час кілька важливих державних постів. Чи не змінити, залишаючись у державній обоймі. Але офіційно втративши громадянство тієї ж Америки, звичайно, пред'явити Україні відповідну довідку. А потім можна злітати у відпустку на батьківщину і подати заяву про поновлення громадянства.
Тут же можна згадати найширшу пільгову опцію про "державний інтерес" і чарівну декларацію. Теж варіант, кількість дублів закон і тут не регламентує. У той час як експерти парламенту хапаються за голову, вказуючи на ще один камінь, який тим самим буде вибитий з фундаменту національної безпеки.
Що стосується історії з аборигенами, тут логічно нагадати про казус, наприклад, Ігоря Валерійовича Коломойського. Колись він став головою Дніпровської ОДА при наявності цілих трьох громадянств - українського, ізраїльського і кіпрського. Зараз для призначення на вищі державні посади громадянин України не подає документи про інші громадянства. У законопроекті ж з'явився пункт про обов'язкову декларацію відсутності громадянства (підданства) іноземної держави разом з письмовою згодою на використання персональних даних для перевірки цієї інформації. У президентському списку - фільтри для вищих посадових осіб Кабміну, НБУ, ГПУ, усіх антикорупційних органів, силових структур, держрегуляторів, голів місцевих держадміністрацій та місцевих чиновників.
Крім народних депутатів та голів державних монополій. Однак, на ваше німе запитання: "чому?" відповів альтернативний законопроект депутата від "ЄС" Лопушанського, де ці опції включені. Профільний комітет, підтримавши законопроект президента, вважав за краще не помітити цієї деталі і відхилив ідею Лопушанського в принципі. Однак очевидно, що дискусія в залі з цього питання триватиме", - вказує автор.
Якщо ми йдемо шляхом подвійного або множинного громадянства, тоді треба вносити зміни в Конституцію і чітко прописувати всі статті закону про громадянство, виходячи з прийнятої стратегії і згаданих нестиковок. Так вважають парламентські юристи. Якщо такої виразної і чесної стратегії не передбачається (про що можна зробити висновок із сказаного), як і включення чітких механізмів її імплементації, то і цей закон стане черговою бутафорією, якою можна буде продовжувати прикривати реальність. Подвійне громадянство тобто.
Детальніше про нюанси президентського законопроекту щодо громадянства, який винесуть на розгляд парламенту в обхід Конституції України читайте у статті автора DT.UA Інни Ведернікової "Подвійне громадянство: стежте за руками".