UA / RU
Підтримати ZN.ua

Закон про статус переселенців з Криму і Донбасу не вирішить і 10% їх проблем

Кримська правозахисниця розповіла про масу недоліків і корупційних ризиків, які несе в собі прийнятий парламентом документ.

На думку кримських експертів, прийнятий Верховною Радою закон "про вимушених мігрантів" з Криму і Донбасу повинен бути заветований президентом як прийнятий в порушення регламенту і через його нездатність вирішити проблеми, які покликаний вирішити.

Про це ZN.UA повідомила керівник Кримської правозахисної мережі "Дія" Олександра Дворецька, яка з березня вимушено проживає в Києві і допомагає вирішувати проблеми таким же переселенцям.

На думку правозахисниці, пояснювальна записка до законопроекту "писалася на коліні" і не відповідає суті закону: "У ній автори відзначають, що прийняття законопроекту не потребує додаткових витрат з бюджету. Але в статті 5 ми бачимо інше: витрати на заходи, передбачені законом, здійснюються з Держбюджету та місцевих бюджетів у порядку, визначеному Кабміном. У пояснювальній записці також написано, що реалізація законопроекту не потребуватиме внесення змін до інших законів, проте у Прикінцевих положеннях зазначено, що у місячний термін необхідно підготувати і внести на розгляд ВРУ пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із цим законом. Які закони і в якій частині?".

"Автори також запевняють, що проект не містить корупційних ризиків, але вони присутні. Ухвалений закон містить процедуру отримання і позбавлення статусу "вимушеного мігранта" одним і тим же органом влади - Державною міграційною службою України, яка, до того ж визначає отримання соціальної допомоги та тимчасового житла. Тому значний ризик корупційних правопорушень при маніпуляціях з житлом є. Але депутати цього не помітили", - зазначила Дворецька.

Керівник правозахисної мережі "Дія" зазначила, що закон передбачає надання статусу "вимушеного мігранта", якщо присутній цілий ряд факторів - загроза життю, здоров'ю, втрата житла, загроза застосування насильства, переслідування за переконання і т.д., проте незрозуміло, хто і як буде оцінювати, наскільки реальною була загроза життю людини і як йому доводити загрозу застосування насильства.

"Стаття 6 закону говорить, що отримання чи відновлення втрачених документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу, а також реалізація прав на зайнятість, пенсії, освіту тощо здійснюється у порядку, визначеному законом "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України". Проте цей закон стосується тільки території АР Крим та міста Севастополя! Виходить, що мешканці Донеччини чи Луганщини не зможуть відновити документи або отримати соціальні послуги?", - підкреслила вона.

"І це лише побіжний аналіз тексту. Цей закон не вирішує і 10% проблем, що виникають у людей, які опинилися на окупованій території або в зонах АТО. Не вирішує він і найбільш нагальні питання, такі як розблокування банківських рахунків "вимушених мігрантів", залишилися без власних коштів", - заявила Дворецька.

"І останнє - закон використовує термін "вимушені мігранти". Однак він не відповідає міжнародним документам, у яких таких осіб прийнято називати internally displaced persons (IDPs) - внутрішньо переміщені особи", - резюмувала правозахисниця.

Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" у статті Валентини Самар "Фейкрайтери і "гризуни". !zn

Читайте також:

В Україні кількість біженців досягла 34 тис. осіб

Біженців з Донбасу готові прийняти всі регіони України

В особняк Царьова поселять біженців з Донецька