UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вступна кампанія-2017: електронна база анулювала "браковані" заяви, які сама ж і зіпсувала

Абітурієнтів і вузи завчасно ніхто не попередив.

Сьогодні зранку з Єдиної електронної бази з питань освіти (3) несподівано зникли заяви абітурієнтів, у яких не був порахований конкурсний бал. Деякі виші, за свідченням членів приймальних комісій, за ніч "загубили" таким чином до 1 тисячі заяв.

Вже після цього на сторінці адміністратора ЄДЕБО, ДП "Інфоресурс" з'явилося повідомлення про те, що заяви , у яких відображається не вся інформація, анульовані. Адміністратор бази обіцяв повідомити про це вступників, розіславши повідомлення на електронні пошти і в особисті електронні кабінети. За бажання, вступники можуть подати заяви вдруге.

Наталя Радиш, координатор освітнього напрямку Громадянської мережі "Опора" у зв'язку з цим вказала: "На своєму сайті адміністратор ЄДЕБО "Інфоресурс" інформує про анулювання заяв вступників, у чиїх заявах не відображався конкурсний бал (з вини того ж таки "Інфоресурсу"). Тепер кожен вступник має перевірити, чи всі подані ним заяви є, чи деякі зникли. Разом з тим, відповідно до Порядку подання та розгляду заяв в електронній формі .. в 2017 році, заява може бути скасована або ВНЗ, або вступником, скасування заяв адміністратором ЄДЕБО не передбачається. Сподіваюся, МОН готує відповідний наказ для внесення змін у вищезгаданий порядок. Адже здійснення будь-яких дій, які не передбачені нормативними документами, несе загрозу для чесного та прозорого вступу".

"Жоден вступник не може бути заручником недосконалого програмного забезпечення ЄДЕБО, через яке і виникла ситуація, ─ наголошує Андрій Черних, експерт з питань освіти. ─ Наприклад, абітурієнти з сільської місцевості, які вдома не мають комп'ютера, подавали заяви у консультаційних центрах. Вони повернулися додому у села, де у них немає техніки та Інтернету, а значить, вони не зможуть дізнатися, які виникли проблеми з їх заявами (повідомлення ДП "Інфоресурсу" на електронну пошту абітурієнта, для них так само не доступні, як і електронний кабінет вступника). Тому необхідно інформацію про виявлену помилку максимально розповсюдити через ЗМІ та зробити розсилку відповідних смс-повідомлень абітурієнтам, заяви яких були анульовані.

Така сама проблема може статися і з ще однією категорією абітурієнтів, які подали заяви і спокійно поїхали відпочивати, як в Україні, і можливо, за кордон. І зрозуміло, у них немає жодної думки перевіряти свій електронний кабінет для того, щоб подивитися, а чи не "вилізла" чергова помилка нового програмного забезпечення для ЄДЕБО. Очевидно, що ті абітурієнти, які своєчасно, а саме до 26 липня 18-00 не отримають інформацію про виявлені проблеми і необхідність подачі повторної заяв, будуть мати всі підставі для судових позовів. Дуже погано, що в такий спосіб вирішується проблема. Це підриває довіру до системи "широкий конкурс" (бюджетне місце йде за абітурієнтом з високими балами у вибраний ним університет)".

"До ночі другого дня вступної кампанії нам вдалося подати дві заяви з пріоритетами 1 і 2. "Ура!", ─ розповідає Алла Котляр, мати абітурієнтки, журналіст ZN.UA. ─ Однак вже через хвилину з'ясувалося, що зовсім не "ура" – в поданій заяві рік видачі сертифіката ЗНО чарівним чином змінився з 2017-го на 2016-й. Конкурсний бал, і навіть коефіцієнти на подану спеціальність в кабінеті абітурієнт не висвітилися. Що ж, може, так і повинно бути? Але вже на наступний день заяви були зареєстровані вузом, а до кінця дня на офіційній сторінці вузу були вивішені рейтингові списки абітурієнтів, які подали заяви 13 липня. Ретельно вирахуваний нами конкурсний бал на подану спеціальність виявився нижчим більш, ніж на 18 балів. Спасибі вузу за вивішені списки, інакше ми б так і не дізналися, що база ЄДБО зробила розрахунки, не перевівши середній бал шкільного атестата у 200-бальну систему, і до того ж не додала нам належні додаткові бали. Як з'ясувалося, таких заяв з невірно розрахованим базою конкурсних балом в одному тільки КНУ ім.Т.Шевченка на 14 липня було більше трьох тисяч. А скільки їх по всій країні?"

"Найжахливіше полягає в тому, що вузи, навіть маючи всі документи абітурієнта і бачачи, що конкурсний бал система розрахувала йому неправильно, зараз не мають права це виправити. На 17 липня, шостий день вступної кампанії ситуація як і раніше неясна. В даних абітурієнта в базі, правда, було виправлено рік сертифіката. Все інше залишилося незмінним. Решта 7 з можливих 9 заяв подавати вже боїмося. Чекаємо, сподіваємося і нервуємо. А думали, що найскладніше у нас вже позаду. Пишалися тим, що непогано здали ЗНО ...", – вказала Котляр.

"Якщо так і буде далі, ми можемо мати ситуацію, коли буде невірно визначені ті абітурієнти, що таки вступили на навчання, - каже Андрій Черних.- . Це буде мати дуже серйозні соціальні наслідки і може поставити під питання всю систему "широкого конкурсу". Для визначення рекомендованих до зарахування грає важливу роль навіть один бал. І не можна допустити помилки навіть щодо одного абітурієнта."

Буквально з перших днів вступної кампанії Єдина електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) працює з проблемами: база "зависає" та припускається помилок у відображенні даних вступників.

Кожен абітурієнт, подаючи заяву про вступ, завантажує у електронну базу результати ЗНО та копію атестату. На підставі цих даних у базі вираховується конкурсний бал вступника. Однак через некоректну роботу програмного забезпечення бази у багатьох абітурієнтів конкурсних бал був відсутній. Таким чином, вони не могли взяти участь у конкурсі на вступ. У деяких абітурієнтів конкурсний бал порахований, але з помилками (середній бал атестата порахований за 12-бальною, а не 200 бальною шкалою, що суттєво зменшує величину конкурсного балу, а значить, і шанси на вступ).

Раніше повідомлялося, що через технічні проблеми Міністерство освіти і науки України дозволило абітурієнтам подавати заяви до вишів у паперовій формі. Дозвіл стосується лише тих, хто не може створити електронні кабінети.