UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вища освіта після війни: в університетів має бути не лише навчальна функція – експерт

Заклади освіти важливі для розвитку економіки регіонів і всієї країни.

Дискусії про розвиток вищої освіти в Україні точаться у двох напрямах: роботи університетів в умовах війни і повоєнної відбудови. В центрі уваги – якість освіти. Однак поза дискусією залишається інша роль університетів – їхній внесок у розвиток економіки  країни та регіонів розташування.

Професор Олександр Костюк у статті «Містоутворююча роль університетів. Чому це потрібно Україні» пояснює, чому варто згадати про таку місію після війни, коли питання відновлення регіонів будуть стояти  особливо актуально.

«Ідеться далеко не тільки про податки, сплачені закладами освіти, а й про комплекс показників, які визначають вплив кожного університету на соціально-економічний розвиток регіонів. І це перетворює кожен заклад вищої освіти на важливий інститут регіонального розвитку», - наголошує Костюк.

Закордонна практика успішної реалізації університетами містоутворюючої місії передбачає обов'язкову прозору й систематичну публічну звітність. Університети щороку складають звіт «Вплив університету на економіку» (Economic Impact of the University), що містить вичерпну інформацію і найважливішу аналітику щодо впливу університету на розвиток регіону.

«Чи потрібен такий досвід в Україні? Думаю, запитання риторичне Чи хотіли б ми знати про ефективність університетів, які працюють поруч? Так. Особливо на тлі дискусій про долю регіональних ЗВО, що мало цікавлять місцевих абітурієнтів, бо ті їдуть до великих міст. І дискусій про формули їхнього фінансування», - зазначає автор.

Місцеві громади мають право отримати відповідь на запитання, який внесок кожного університету в регіональний розвиток, у задоволення попиту ринку праці на кваліфікованих випускників, у задоволення запиту регіонального бізнесу та органів влади на якісні наукові дослідження, в розвиток університетського людського капіталу, тобто співробітників-мешканців регіону. І на основі цього формувати мережу навчальних закладів.

«Відповідь на це запитання також є доброю профілактикою найгостріших проблем вищої освіти: інфляції дипломів та кваліфікаційного розриву (тобто розриву між очікуваннями ринку від випускника університету і тим, чого його навчили у ЗВО)», - додає Костюк.

На думку автора, післявоєнний концепт університету має бути переглянутий. 

У ньому мають залишитися такі важливі речі, як: розвиток університетської науки, співпраця з промисловістю,генерація університетами нових знань, високий рівень цифровізації навчального процесу, міжнародна академічна співпраця, тісний і результативний зв’язок університету з ринком праці.

Але підприємницька місія університету потребує розкриття. Без приділення уваги цьому питанню розвиток вищої освіти і стратегію на майбутнє оцінити буде дуже важко.

Читайте також: План відновлення не передбачає глобальної реформи вищої освіти в Україні

Чи хотіли б ви знати, яку віддачу для економіки країни і конкретного міста дає кожна гривня, витрачена на утримання його університетів? Для західних університетів це норма, а в Україні ніхто ніколи такого не рахував. Читайте подробиці в матеріалі Олександра Костюка «Містоутворююча роль університетів. Чому це потрібно Україні».