UA / RU
Підтримати ZN.ua

Уряд і МОН дистанціювались від досліджень, необхідних для відокремлення ліцеїв і гімназій – експерт

Реформуючи школу, відлік варто починати від учня.

На початку 2021 року однією з найбільш обговорюваних тем в освіті стала оптимізація мережі освітніх закладів. Змінюється структура деяких шкіл: десь не буде початкової школи, а залишиться лише старша, десь – навпаки. Замість теперішніх загальноосвітніх шкіл, де діти навчаються з 1 по 11 клас, будуть створені окремі гімназії (5–9 класи) і ліцеї (10–11).

Це не сенсація чи чиясь примха, а норми законів «Про освіту» 2017 року і «Про повну загальну освіту» 2020-го.

Реформуючи школу, передусім потрібно зберегти трирівневу архітектуру з поділом на початкову, базову та старшу профільну, наголошує експерт з питань освіти Українського інституту майбутнього Микола Скиба.

Важливо, щоби для кожного з рівнів було витримано певні умови до організації простору. Наприклад, у старшій школі це мають бути лабораторії та майстерні для практичних занять.

Варто зберегти баланс між тим, що маємо на сьогодні в економіці, політиці, педагогічному середовищі, та спроможностями ОТГ і варіантом, який дасть максимум можливостей нинішнім школярам. Але починати відлік варто таки від учня, його освітніх потреб, перспективи побудови кар’єри.

«Не обійтися без урахування смарт-спеціалізації регіону, ретельного аналізу демографічної ситуації, перспектив зростання або зниження кількості дітей шкільного віку, стану локальної економіки, а також моделі розвитку вищої освіти в Україні та ін.», - зазначає автор.

Не менш важливо брати до уваги глобальні тенденції, зокрема спричинені цифровізацією, переглядом усталених правил у бізнесі й комунікаціях. На перетині цих вимірів і слід виробити критерії, яким мають відповідати ліцеї, вважає експерт.

«Прикро, що ні МОН, ні керівництво Кабміну наразі не докладають жодних зусиль для того, щоб організувати відповідні дослідження, забезпечити їх фінансово, а головне – створити умови для прозорого процесу прийняття рішень. Зокрема на рівні обласних державних адміністрацій», - підсумовує Скиба.

Читайте також: Експерт радить, як в Україні запустити старшу профільну школу і розвантажити бюджет

Що відбувається з мережею шкіл в Україні? Чому хочуть відокремити у самостійні навчальні заклади старші класи  (ліцеї) та середню школу (гімназії)? Чи готові до цього батьки, вчителі і місцева влада? На яку розтяжку в шпагат посадила  ця  ідея депутатів? Читайте у статті освітнього експерта Миколи Скиби «Операція «Ліцей»  з поправкою на вітер» у ZN.UA.