UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україна платить Росії за "заочний" техогляд радянських літаків

Україна досі платить Росії за продовження терміну експлуатації повітряних суден. Техогляд проводиться "заочно".

Російські КБ почали практикувати видачу висновків про продовження календарних термінів служби і ресурсних показників літакам української реєстрації "заочно", без обстеження літаків, пише в своїй статті для ZN.UA Андрій Лелека.

Як зазначає автор, літаки типу Іл-76ТД мають призначений ресурс 13 тис. льотних годин, або 4500 посадок, або календарний термін служби 24,5 року, призначений ресурс літаків Як-40 - 32 тис. льотних годин, або 28 тис. посадок, або календарний термін служби 25 років. Тобто практично всі судна, виготовлені в СРСР, уже перевищили цей термін, а одиничні екземпляри, виготовлені після розпаду Союзу, уже наближаються або наблизилися до критичної межі.

Усього на 16 листопада в Реєстрі цивільних повітряних суден України було зареєстровано 191 повітряне судно, виготовлене в СРСР або Росії, з них 145 - пасажирсько-транспортної категорії.

Програми робіт продовження ресурсних показників і календарних строків служби повітряного судна проводяться за індивідуальними програмами розробника (у даному випадку з Російської Федерації). Після оглядів ресурсні показники судна і календарні строки його експлуатації можуть бути продовжені.

Одна тільки програма коштує десятки й сотні тисяч доларів на рік (наприклад, на літак Іл-76 - близько 150 тис. дол.). При цьому російські розробники вимагають, щоб роботи за програмами виконували російські ремонтні організації, а це ще десятки тисяч доларів. же перевищили цей термін, а одиничні екземпляри, виготовлені після розпаду Союзу, уже наближаються або наблизилися до критичної межі.

"Тобто ми платимо Росії, а достовірності документації та якості робіт українська сторона не контролює. І це притому, що в Україні є достатня кількість сертифікованих авіаремонтних підприємств, які можуть виконати всі роботи, потрібні для підтримки льотної придатності літаків радянського (російського) виробництва, з відповідною матеріальною базою та кваліфікованими працівниками", - зазначає автор.

Примітно, що російська сторона на особливу педантичність не страждає. Втім, як завжди. Ще восени 2013 р. у Росії прийняли поправки до Авіаційних правил, згідно з якими російські конструкторські бюро можуть одержати право розробника на літак імпортного виробництва, якщо не вдається домовитися з власником інтелектуальних прав. Тоді генеральний конструктор авіаційного комплексу ім. Іллюшина Віктор Ліванов заявив, що Росія зможе займатися доробкою Ан-124 і без участі "Антонова".

Докладніше читайте в матеріалі Андрія Лелеки "Заочний техогляд в агресора" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".