UA / RU
Підтримати ZN.ua

Освіта в умовах пандемії: як ковід коригує плани студентів щодо навчання за кордоном

Багато міжнародних програм призупинено.  

З розвитком глобалізаційних процесів міжнародна академічна мобільність досягла значних масштабів: за даними Інституту статистики ЮНЕСКО, 2019 року у світі було близько 5,5 мільйона міжнародних студентів, 72 тисячі з яких навчаються в Україні. Про це у своєму матеріалі для читачів ZN.UA пишуть ректор ХНУ ім. Каразіна Віль Бакіров та експерт з акредитації освітніх програм НАЗЯВО Марк Агарков

Пандемія змішала всі карти: міжнародні програми та обміни студентів призупинено, багато міжнародних студентів були змушені повернутися додому.

За дослідженням QS, коронавірус вплинув на плани половини студентів, які хотіли навчатися за кордоном. Тому університети шукають нові шляхи залучення міжнародних студентів. Дедалі більшої популярності набувають віртуальні обміни, які дозволяють здобувачам вищої освіти з різних країн, не залишаючи своїх домівок, отримувати досвід навчання у зарубіжних закладах. Однією з найпоширеніших методик є спільне міжнародне онлайн-навчання (Collaborative online international learning, COIL). За опитуванням Міжнародної асоціації університетів, 60% вищих навчальних закладів повідомили, що COVID-19 збільшив віртуальну мобільність і/або спільне навчання в Інтернеті як альтернативу фізичній мобільності студентів.

Багато закладів вищої освіти зазнали фінансових труднощів через сильну орієнтованість на міжнародних студентів. Суттєво зменшилася кількість здобувачів освіти з Китаю та Індії. За результатами опитування, 48% китайських і 54% індійських студентів відклали навчання за кордоном щонайменше на рік, що спричинило серйозні фінансові проблеми для багатьох університетів, адже студенти з цих країн становлять більшість міжнародних студентів у світі. Наприклад, у 2018/2019 навчальному році в США здобувачі вищої освіти з Китаю та Індії становили 67,7% міжнародних студентів. Подібна історія в Австралії, Новій Зеландії, Канаді та Великій Британії — кожна з країн має більшість своїх іноземних студентів з Китаю та Індії.

Читайте також: Міносвіти оприлюднило рекомендації для вчителів на час дистанційного навчання

Коли ми обговорюємо наслідки пандемії для країн, то зазвичай маємо на увазі економику, медицину, здоров’я громадян. Між тим, не менш  серйозні наслідки пандемія матиме і для вищої освіти. Адже переходом на заняття в режимі онлайн справа не обмежиться. Існуючі моделі вищої освіти можуть зазнати під впливом пандемії таких глибоких змін, що не зможуть відновитися у своєму попередньому вигляді. Як оцінюють майбутнє університетів міжнародні експерти – читайте у статті Віля Бакірова та Марка Агаркова «Пандемія може назавжди змінити вищу освіту».