UA / RU
Підтримати ZN.ua

Опорні лікарні вигідні лише місцевим елітам – експертка

Це штучне регулювання ринку, що псує основну ідею медреформи, вважає Сухорукова.

Опорні лікарні важливі не так для медичної реформи, як для реалізації політичних амбіцій влади на місцях, вважає директор директорату медичних послуг МОЗ Оксана Сухорукова.

"Було завдання від прем'єр-міністра нанести на карту публічні сервіси. Яким чином і в який час публічні послуги перетворилися на опорні лікарні в голові пані ексзаступниці міністра охорони здоров'я Олени Симоненко, я не знаю, - пояснила вона в інтерв'ю ZN.UA.

Якщо йдеться про публічні сервіси, то там, щонайменше, мають бути онкоцентр, дитяча лікарня, відділення, де можуть надати допомогу при інсультах/інфарктах, відділення екстреної допомоги. Але усього цього в опорних лікарнях немає – "ми це потім довнесемо".

Одна з обраних опорних лікарень, наприклад, розташована в будівлі 1927 року. Пацієнта, якому потрібна госпіталізація або термінова операція, санітари мають піднімати в операційну сходами. Таке "приймальне відділення" не відповідає жодним критеріям, і навіть встановлення найсучаснішого обладнання ситуації не змінить.

"Ми не знаємо, чи підуть у ці лікарні пацієнти, але туди збираються вкладати гроші. Політичне керівництво своїм посилом зробило штучний відбір лікарень, позбавивши пацієнта права на вибір. 212 опорних лікарень – це штучне регулювання ринку, що взагалі псує основну ідею реформи… Те, що я бачу навколо опорних лікарень, наводить мене на думку, що це реалізація політичних амбіцій місцевих еліт", - каже Сухорукова.

Побудова системи – це не генератор випадкових ідей і тушіння пожеж. Це системна, кропітка робота задля досягнення конкретної мети. Куди завгодно можна дістатися різними шляхами, але тільки якщо знаєш, куди ідеш, наголошує чиновниця. Хаос же – також система, яка дозволяє ловити рибку в каламутній воді.

Таку ситуацію на місцях вона пояснює відсутністю жорсткої позиції політичного керівництва країни.

"Ніхто і ніколи не буде готовий до реформи. У мене є рішення Херсонської обласної ради за 2018 рік – звернення до голів районних і міських рад щодо утримання від реорганізації комунальних закладів охорони здоров'я. Але тоді була жорстка позиція політичного керівництва країни і МОЗ - ми робимо реформу. І це дало результат на "первинці". Зараз жорсткої позиції немає. А на місцях відбувається те саме", - зазначає директор директорату МОЗ.

Нове керівництво країни до грудня реформою не цікавилося, і заклади, з огляду на вагання влади, не готувалися, вирішивши, що тепер реформи не буде.

"Але скасувати медреформу без катастрофічних наслідків для системи не можна. Має бути послідовність. Не може бути такого, що одна частина системи реформована, а друга – ні. Машина на колесах різного діаметра не поїде", - резюмує співрозмовниця.

Докладніше про те, чого чекати від другого етапу мед реформи в Україні, читайте в інтерв'ю Оксани Сухорукової для "Дзеркала тижня. Україна".