UA / RU
Підтримати ZN.ua

Можуть, коли хочуть: «Укрзалізниця» вперше купила дизпаливо напряму у виробника – Ніколов

Ціна дизелю, закупленого без участі «прокладок», склала 37 грн/л. Вартість контракту – $25 млн.

«Укрзалізниця» чи не вперше за понад десятиліття уклала прямий контракт з виробником на поставку дизпалива, не залучаючи компаній-прокладок. Ціна вийшла на диво лояльна – 37 грн/л. Про це в етері телеканалу «Київ» та YouTube-каналу «Шоубісики» розповів антикорупційний журналіст та головний редактор видання «Наші гроші» Юрій Ніколов.

«Я описую держзакупівлі більше 10 років, 12 чи 15 – я збився з рахунку, і от цього року “Укрзалізниця” вперше на моїй пам’яті уклала контракт напряму з виробником палива і показала реально клас, – розповів Юрій Ніколов. – Я сподіваюсь, що ця історія зафіксується. Для розуміння ціна дизелю на заправках зараз 52-53 грн. “Укрзалізниця”  домовилась про придбання дизелю у Литві по 37 грн. Литовський виробник, розуміючи, що відбувається в нашій країні, не викручував нам руки, а запропонував, що може. Він просто показав таку ціну “Україно, це для вас”, але це і не благодійність – там зашита премія для виробника».

Читайте також: Укрзалізниця надала власну версію, як її тендер на 415 млн виграла фірма, пов'язана з Коломойським

Про цю закупівлю детальніше описано у публікації «Наших грошей». Йдеться про контракт на постачання дизпалива, укладений 3 листопада між філією «Центр забезпечення виробництва» АТ «Укрзалізниця» та литовською компанією Orlen Lietuva. Контракт уклали за «воєнною процедурою» і його загальна вартість склала 25 млн доларів США, тобто 914 млн грн.

Ціна дизпалива за цим контрактом склала 37 грн/л і при цьому у контракт закладено премія виробникові у розмірі $99 за кожну тону. Ця ціна, як зазначає видання, є набагато нижчою за роздрібні ціни на АЗС та гуртові ціни в Україні.

Секрет у тому, каже Юрій Ніколов, що чи не вперше такий контракт уклали напряму з виробником, тобто без залучення компаній-прокладок.

«Раніше ми теж не купували український дизель, бо дизельного виробника в Україні нема, а в білорусів, росіян, але все одно ми його завжди брали через прокладки. Тобто “якась фірма має нам його привезти, бо у нас руки не з того місця ростуть”. Ці фірми купували дизпаливо, яке мало доставитись на територію України якимось чином і “Укрзалізниця” мала його десь забрати. Насправді воно везлось потягами “Укрзалізниці”. Тобто за що отримувала гроші та фірма? За те, що підписала контракт. А “Укрзалізниця” сама своїм коштом доставила, а хтось за це отримав ще і кошти, зашиті в ціну палива», – пояснив журналіст.

Литовська компанія Orlen Lietuva, яка володіє Мажейкяйським НПЗ, є «дочкою» польської компанії PKN Orlen. Найбільшими акціонерами PKN Orlen є держава Польща і пенсійні фонди Nationale-Nederlanden OFE та Aviva OFE Aviva Santander.

Читайте також: Паливний акциз між армією, дорогами, популістами та лобістами

Нагадаємо, у жовтні «Укрзалізниця» купила болти для рейок за ціною, завищеною у 2,5 раза. Ці болти лежали на складі ще до повномасштабного вторгнення і не могли бути такими дорогими.