UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як трансформувалися сервісні центри МВС після 900 днів повномасштабної війни

Автор: Богдан Драп’ятий

Одним з індикаторів стійкості українського народу в умовах триваючої повномасштабної геноцидної війни Росії проти України є забезпечення безперебійної діяльності за всіма напрямами роботи приватного сектору й державного апарату. Збереження функціонування та легітимності державних інституцій у період регулярних терористичних атак Росії майже в усіх регіонах України дало змогу утримати стабільність як у центрі, так і на місцях.

Провідною державною інституцією у сфері надання державних послуг є система сервісних центрів МВС. За 900 днів повномасштабної війни Росії проти України сервісні центри МВС не лише забезпечили безперебійне надання послуг (відновили роботу через два тижні після 24 лютого 2022 року), а й суттєво трансформували свою роботу в бік цифровізації, прозорості, безбарʼєрності з дотриманням ключового принципу людиноцентричності.

Найуспішнішими проєктами, реалізованими вже в період дії воєнного стану, стали такі:

Завдяки медіа ми намагалися детально роз’яснювати суспільству нововведення та перспективні плани щодо покращення роботи сервісних центрів МВС. На початку цього року ZN.UA вже писало про результати запроваджених змін у роботі сервісних центрів МВС 2023 року та пріоритетні проєкти 2024-го.

Читайте також: Тимчасово водійське посвідчення: як його обміняти

Ця стаття стисло розкриває зміст і результати реалізованих цьогоріч проєктів, а головне — доступно роз’яснює, як вони стосуються громадян в Україні та за кордоном, юридичних осіб (підприємств, установ, організацій), працівників сервісних центрів МВС, суб’єктів господарювання, волонтерів та інших соціальних груп. А також акцентує увагу на кроках парламенту та уряду, які будуть зроблені в цій сфері найближчим часом.

Проєкти, що вже реалізовані

Ми прагнемо, щоб українське суспільство було максимально поінформоване про можливості, які відкриваються перед громадянами із впровадженням цифрових новацій, покращенням прозорості та якості надання адміністративних послуг. На жаль, нерідко маємо прикрі приклади, коли людина вперше за десять років планує візит до сервісного центру МВС і через негативний попередній досвід шукає сторонню допомогу для запису в чергу чи сприяння отриманню послуги. Це призводить до інерції так званих бігунків, які в поодиноких випадках зловживають необізнаністю людей щодо можливості самостійно отримати будь-яку послугу.

У першому півріччі 2024-го реалізовано низку ініціатив, зокрема:

  1. впроваджено опцію онлайн-призначення належним користувачем юридичної особи (станом на початок травня цього року доступно було лише для фізичних осіб);
  2. впроваджено можливість виготовлення номерних знаків приватними суб’єктами господарювання;
  3. облаштовано 150 транспортних засобів відеокамерами безперервної фіксації процесу складання практичного іспиту з чотирьох позицій (спереду, ззаду, двох проєкцій салону), які автоматично вивантажують відео після закінчення іспиту (це унеможливлює сторонній доступ до коригування/знищення матеріалів);
  4. надано можливість реєструвати, виїздити за кордон, вибраковувати, ставити на тимчасовий облік автомобілі, що ввезені в Україну як гуманітарна допомога;
  5. дев’ять сервісних центрів МВС у Харківській, Донецькій, Сумській, Чернігівській областях передислоковано для діяльності в укритті з метою безпечної та безперебійної роботи в період дії воєнного стану. В інших сервісних центрах у прифронтових регіонах встановлюються модульні укриття;
  6. впроваджено обов’язкове навчання зі складанням кваліфікаційного іспиту екзаменаторами територіальних сервісних центрів МВС (до липня 2025 року всі екзаменатори мають пройти відповідне навчання);
  7. забезпечено доставку посвідчення водія за кордон у 30 країн;
  8. відбір відеозаписів процесу складання іспитів для їхньої перевірки здійснюється не в ручному, а в автоматичному режимі. Одночасно один відеозапис складання іспитів перевіряється на трьох рівнях;
  9. впроваджено систему електронного документообігу між головним, регіональними і територіальними сервісними центрами МВС.

Детальніше зупинимося на роз’ясненні проєкту щодо впровадження можливості виготовляти номерні знаки приватними суб’єктами господарювання. Ідеться не про дублікати номерних знаків, а про замовлення буквено-цифрових комбінацій і безпосереднє їхнє виготовлення суб’єктами господарювання: ОА, ОВ, ОС, ОЕ, ОН, ОІ, ОК, ОМ, UB, UC, AG, AJ, DB, NA. Тобто якщо ви маєте бажання придбати платний номерний знак, наприклад 0001, а всі комбінації в Києві чи Львові зайняті, можна звернутися до приватного суб’єкта і замовити його виготовлення, наприклад АА 0001 UB (АА — це серія, яка вказує належність до регіону оформлення, а UB — суфікс).

Зазначений проєкт упроваджується, а вичерпний перелік документів для подачі заявки й отримання ліцензії суб’єктами господарювання визначено урядовою постановою від 25 липня 2023 року №774.

Читайте також: МВС видає нові посвідчення водія: що зміниться для тих, хто за кермом

Ще одним результативним проєктом є розширення географії доставки посвідчення водія за кордон. На початку року таку послугу надавали у 12 європейських країнах, а станом на липень 2024-го вона стала доступною в 30 країнах: Польщі, Чехії, Німеччині, Італії, Угорщині, Молдові, Словаччині, Румунії, Іспанії, Литві, Латвії, Естонії, Словенії, Хорватії, Чорногорії, Бельгії, Швейцарії, Швеції, Грузії, Португалії, Греції, Норвегії, Франції, Болгарії, Нідерландах, Туреччині, Австрії, Великій Британії, Фінляндії та Данії.

Послуга надзвичайно актуальна для громадян України, які проживають за кордоном і бажають обміняти посвідчення водія, термін дії якого закінчився або яке було втрачене чи пошкоджене, або людина змінила прізвище. З початку поточного року здійснено 25 тис. операцій.

Головний сервісний центр МВС

Результати у цифрах

Перш ніж перейти до планів на наступне півріччя, наведемо статистичні показники послуг за сім місяців 2024 року порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Загальна кількість реєстраційних операцій із транспортними засобами збільшилася на 542 324 — 1 511 979 операцій проти 969 655 у 2023 році. Водночас на 161 913 зменшилася кількість автомобілів, які вперше зареєстровано на території України. Щоденно зростає кількість осіб, які перереєстровують транспортні засоби онлайн через застосунок «Дія» (у середньому 800 осіб на добу), лише із січня 2024 року проведено 150 тисяч таких операцій. Фактично щонайменше 300 тисяч людей (продавець + покупець) не витрачали часу на візит до сервісного центру МВС.

Зменшилася на 44 тисячі кількість посвідчень водія, виданих особі вперше (2024 року — 118,5 тис., 2023-го — 162,5 тис.). Водночас збільшилася кількість обміняних посвідчень водія (через втрату, зміну анкетних даних, пошкодження) на 5,6 тисячі (2024 року — 45 тис., 2023-го — 39,3 тис.).

Порівняно з минулим роком суттєво зросла кількість проведених теоретичних іспитівна 83 тисячі (2023 року — 289 тис., 2024-го — 372 тис.). Попри збільшення кількості охочих пройти іспит, статистика засвідчує, що з першого разу іспит склали лише 85 тисяч осіб, що на 38 тисяч менше, ніж торік (124 тис.). Відсоток успішності зменшився із 43 до 23. Майже 50 тисяч осіб пройшли теоретичний іспит без навчання в автошколі, на основі самопідготовки (стало можливим з літа 2023 року).

Щодо проходження практичних іспитів, то зниження відсотка успішності порівняно з минулим роком є ще більшим, ніж у теоретичних іспитів, — із 61 до 23. Із 394 986 осіб із першого разу успішно склали іспит лише 92 тисячі (що на 105 тис. менше, ніж торік).

Слід зауважити, що за сім місяців 2024 року порівняно з попереднім аналогічним періодом сервісні центри МВС перерахували до місцевих бюджетів на 142% більше коштів, отриманих від надання адміністративних послуг, а саме — 592 млн грн (торік — 245 млн).

Коли ми зазначаємо, що сервісні центри МВС є лідерами з надання послуг в Україні, то це підтверджується навіть тим фактом, що лише за п’ятьма видами послуг упродовж семи місяців 2024 року проведено 2 880 300 операцій.

Розвиток державних послугце безперервний процес, адже динамічний технологічний прогрес дає можливість спрощувати порядок надання послуг, підвищувати їхні якість і прозорість.

Читайте також: Водійське посвідчення: з якого віку можна отримати документ

Плани та пріоритети

Міністерством внутрішніх справ України в частині формування державної політики з надання сервісних послуг визначено такі пріоритети на друге півріччя 2024 року:

  1. надати можливість подавати онлайн документи на переобладнання транспортного засобу для осіб з інвалідністю (зараз передбачено лише візит до сервісного центру МВС або поштовий зв’язок);
  2. подача онлайн-заявки на відновлення втраченого свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорта) й можливість його доставки поштою;
  3. запровадити здійснення державної реєстрації великотоннажної техніки (екскаваторів, бульдозерів, навантажувачів, дорожньо-будівельної техніки тощо). Передати повноваження від Державної служби України з питань праці до сервісних центрів МВС. Очікуємо прийняття Верховною Радою України проєкту закону реєстр. №9219;
  4. оновити тестові питання для складання теоретичного іспиту (+ 2 тис. тестових питань для теоретичних іспитів та оновлена база тестових питань для атестації спеціалістів);
  5. передислокувати для роботи в укритті 11 територіальних сервісних центрів МВС у Запорізькій, Херсонській, Харківській, Сумській, Одеській, Донецькій областях;
  6. спростити порядок продажу вживаних транспортних засобів автосалонами (Trade-In);
  7. запровадити обов’язкове подання особою, яка передає для подальшої реалізації транспортний засіб суб’єкта господарювання (комісійна торгівля), відомостей про середньоринкову або оціночну вартість транспортного засобу;
  8. із вересня 2024 року планується збільшити заробітну плату працівників сервісних центрів МВС орієнтовно на 30%.

Головний сервісний центр МВС

Якщо зміст перших шести проєктів зрозумілий уже з назви, то на шостому й сьомому зупинимося більш детально.

Найкраще на прикладі із життя пояснити суть ініціативи щодо спрощення порядку продажу вживаних автомобілів. Особа має транспортний засіб, хоче якомога швидше його продати чи обміняти на новий і для цього звертається до суб’єкта господарювання, який здійснює оптову й роздрібну торгівлю транспортними засобами (до автосалону). Станом на сьогодні процедурно необхідно здійснювати перереєстрацію транспортного засобу з попереднього власника на суб’єкта господарювання, після чого автосалон перереєстровує його на кінцевого власника. Цей алгоритм не відповідає ринковим умовам і є надмірно зарегульованим.

Ураховуючи, що автосалон є проміжною ланкою між продавцем і покупцем автомобіля, пропонується законодавчо вдосконалити процедуру переоформлення транспортного засобу шляхом внесення змін до Закону «Про дорожній рух».

У разі прийняття законопроєкту реєстр. №9083 продавець автомобіля, який звернувся до автосалону, зможе передати автомобіль на продаж, знявши його з обліку, отримати кошти чи нове авто, а продажем і реєстрацією на нового власника займатиметься вже автосалон.

Сьомий пріоритетний проєкт покликаний запровадити обов’язкове подання особою, яка передає для подальшої реалізації транспортний засіб (якщо продається другий і більше автомобіль за рік або вантажний) суб’єкту господарювання (комісійна торгівля), відомостей про середньоринкову або оціночну вартість транспортного засобу. Для продажу першого автомобіля в році довідка про вартість не потрібна, адже податок не сплачується.

Суть полягає в тому, що, згідно з попереднім аналізом, суб’єкти господарювання за рік продають близько 470 тис. автомобілів, значна частина з яких реалізовується за заниженою вартістю. Таким чином, державний бюджет недоотримує у вигляді податку значну суму коштів.

Найближчим часом уряд України планує розглянути розроблений МВС проєкт постанови, який у правовому полі врегулює питання оцінки вартості транспортних засобів під час їхньої реалізації суб’єктами господарювання.

Окреслені цілі є цілком реалістичними та практично досяжними. Міністерство орієнтоване на здійснення системних змін, які спрямовані не на досягнення короткочасного ефекту, а на утвердження стабільної інституції, яка незалежно від керівників, працівників, політичної волі й інших чинників функціонуватиме з дотриманням принципів і цінностей.