UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерт заявив, що донори реформи держуправління платять за "художню гіперболу"

DT.UA запустило відео-проект "Календар" про людей, які живуть для інших.

Експерт з держуправління Андрій Вишневський стояв біля витоків реформи держслужби и держуправління. Особиста й професійна історія цього чиновника зі стажем, яку він розповідає в своєму інтерв'ю, ґрунтовно доповнює картинку того, як насправді "реформується" Україна, яка "прагне" до Європи.

"Ні нинішній прем'єр Володимир Гройсман, ні його попередник Арсеній Яценюк не виявили належної особистої політичної зацікавлености у просуванні реформи, - каже Андрій Вишневский. - А без цього ключового фактора неможливо було зламати опір реформі з боку міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Усі міністерства потребують радикального реформування, вони за три роки реформи мали стати компактними і займатися виключно розробкою державної політики".

"Намагатися реформувати тільки половину наявних міністерств - велика помилка, - констатує експерт. - Кабмін і всі його міністерства мають функціонувати як єдине ціле, як єдиний механізм формування і реалізації державної політики. Але навіть у десяти пілотних міністерствах нові генеральні директорати запроваджувалися поруч і паралельно з нереформованою оргструктурою. Від початку було закладено бомбу між новим і старим у рамках одного міністерства. І цю загрозу збільшує ще й значна різниця в заробітній платі "нових" і "старих". У результаті створено потенційно конфліктний ґрунт, що підштовхує до ворожнечі у стосунках між різними підрозділами в рамках одного міністерства".

"Держсекретарі - це найболючіше питання, - впевнений експерт. - Розмежування політичних та адміністративних посад відбулося на папері, але державні секретарі так і не знайшли свого місця ні в системі управління державною службою в міністерствах, ні в процесі формування державної політики. Але ж саме державні секретарі мали стати основними організаторами вироблення державної політики у міністерствах, стати головними професійними радниками міністра як політичної фігури з усіх питань у сфері його або її відповідальності. Саме тому в законі виписано норму про призначення держсекретаря на п'ять років. І звільнення держсекретаря не може бути пов'язане зі звільненням міністра. Навпаки - держсекретар має передавати справи і готувати новопризначеного міністра до вступу на посаду, вводити його чи її в курс справ. Проблема в тому, що державні секретарі опинилися в становищі сиріт.

Як єдиним вищим корпусом державної служби ними ніхто не займається. А за первісною ідеєю, саме державні секретарі мали стати основним двигуном усіх реформ. Однак від них ніхто нічого не очікує, і ніхто їх ні до чого не готує. Прем'єр не поставив конкретного завдання імплементувати цей новий інститут ні перед собою, ні перед міністрами, ні перед Нацагенством держслужби, ні перед самими держсекретарями", - завершив експерт з держу правління".

"Історія з фінансуванням реформи держуправління Європейським Союзом взагалі дуже цікава, - продовжує Вишневський. - Коли наша команда 2011 року йшла з держслужби, мова вже була про конкретну суму в 70 мільйонів євро бюджетної підтримки, яка фігурувала в офіційному листуванні. І основною умовою надання цієї фінансової допомоги було ухвалення закону про держслужбу. Нині розміри вже реальної допомоги, що виділяється ЄС, зросли в десяток разів. І, звичайно, є конкретні зобов'язання України перед донором в рамках цієї програми. Моніторинг результатів здійснює SIGMA.

Уся річ у тому, що коли сторони вже перебувають у такому тісному співробітництві, то їм обом доводиться зберігати обличчя. Українська сторона при цьому користується прийомами художньої гіперболи, описуючи хід реформи, а європейська - вдає, що їй вірить. Інакше буде дуже багато запитань і в донорів, і до самих донорів - з боку їхніх платників податків і виборців", - завершив експерт.

DT.UA запустило відео-проект "Календар" про людей, які живуть і працюють для інших. Проект – це своєрідна спроба допомогти суспільству заглянути в себе, розібратися в смислах і цінностях, спробувати почути себе і заново почати будувати майбутнє – своє та країни. Проект розвивається двома мовами – російською і українською.

Повну версію інтерв'ю дивіться тут

Повну друковану версію інтерв'ю читайте тут